Split je ovog tjedna pravo gastronomsko središte Mediterana. Od 6. do 9. listopada međunarodni Festival Taste the Mediterranean u grad podno Marjana dovodi vrhunske svjetske i domaće chefove čiji su restorani nagrađeni Michelinovim zvjezdicama i Gault&Millau tokama.
Po prvi put u vrijeme festivala održat će se i 'Noći splitskih restorana', manifestacija u organizaciji Taste the Mediterranean i trgovačkog lanca Tommy, premium partnera Festivala Taste the Mediterranean, koji je prepoznao vrijednost ove manifestacije za predstavljanje i promociju Splita i splitske, odnosno dalmatinske gastronomije. Restorani uključeni u taj program, njih 15, Splićanima i turistima u petak 8. i subotu 9. listopada nudit će poseban mediteranski MENU od tri slijeda i vino po popularnoj cijeni, te im omogućiti jedinstveni enogastronomski doživljaj. To su: Atlantida, Bajamonti, Brasserie on 7, Bokeria, Corto Maltese, Dujkin dvor, Fantažija, Konoba Fetivi, Konoba Marul, Mazgoon, Laganini, Pandora Greenbox, Portofino, Sidi bar i Šug.
https://www.facebook.com/tastethemediterranean/posts/4141840785943385?__cft__[0]=AZUuq-L9k5QfTfuv0BkYCwnOpQs9_klQwaS9w0_0fDj4nuRKpe5UvS_hNDVFBCaPXvViygEnZzGpoA33Xq-oNJ7Yvr3yycKbUCBzp_p0NdetT9c9WvZb3d5uqt6557RPP4PKmV2Ce06weizW_q72qbYknFTWXXQQO3vYuAAzC-snPA&__tn__=%2CO%2CP-R
Također, tijekom tri dana, četvrtak-subota, organizirat će se 6 gala ekskluzivnih večera s 6 splitskih restorana, svaku večer na dva mjesta. To su restorani hotela Park, Kadena, Dvor, Kinoteka, Zora bila i Zrno Soli.
Središnje događanje festivala održano je u četvrtak, 7. listopada u Briig Boutique hotelu. Okupili su se sudionici panela 'Ugostiteljstvo za vrijeme i nakon COVID -a'. Pandemija je teško pogodila turizam u cijelom svijetu, ne samo da je utjecala na pad prometa u ugostiteljstvu, nego je nametnula i nova pravila i modele osvajanja gostiju i zadovoljavanja njihovih potreba.
Među okupljenima bili su chefica Vesna Miletić, Jelena Tabak - predsjednica nacionalne udruge ugostitelja Hrvatske, chef Ippei Uemura, Filip Verbanac - direktor Odjela za jaka alkoholna pića, kavu i ugostiteljstvo Coca-Cole HBC za poslovnu jedinicu Adria, te Ivo Vrdoljak - vlasnik restorana Zrno Soli.
Po završetku panela 'Ugostiteljstvo za vrijeme i nakon COVID-a' razgovarali smo s vlasnikom poznatog splitskog restorana Zrno Soli, Ivom Vrdoljakom.
"Moramo biti svjesni svojih vrlina. Hrvatsku jednostavno treba shvatiti kao jednu od najpoželjnijih gastro destinacija. Tu mi zaostajemo jako po tom pitanju, jer Hrvatska je percipirana unutar Hrvatske, a ne izvan nje. Kad bi sami sebe tako percipirali, onda bi znali u kojem pravcu krenuti i kako se istaknuti.
Zadnjih 10, 15 godina od kada sam u ovom svijetu, slušam kako kažu da mi nosimo 60 do 80 posto svjetskog nautičkog turizma.
To je jedna pozitivno šokantna istina, ako je to tako onda nas nikad ne može iznenaditi nautički turizam. Mi smo u tome svjetski prvaci i onda moramo podrediti sve svoje snage tom segmentu i učiniti da taj postotak nikad ne pada. Odnosno, da se prilagodimo tome jer to znači da smo mi zemlja za odmor i luksuz.
Stoga moramo slijediti taj put i Hrvatska treba biti zemlja za goste 4 i 5 zvjezdica. Trebamo učiti od ljudi uspješnijih i pametnijih od vani, ali i unutar naše kuće.
Kad kažem učiti ja smatram na svakog od nas, počevši od sebe, ali smatram da to treba i ona osoba koja nije službeno turistički djelatnik jer ako smo mi svjetski priznata gastro destinacija onda je svaki naš građanin, koji izađe iz svog doma, svoja kućna četiri zida, jedna vrsta turističkog djelatnika, a nisam čuo da je već netko to na takav način izrekao.
Neka grad Trogir i grad Split zajedno tvore jedan UNESCO grad
Ugledajmo se na Dubrovnik, ugledajmo se i na Istru. Neka grad Trogir i grad Split, u budućnosti, zajedno tvore jedan UNESCO grad. Ne postoje u Europi dva Unesco grada na tako kratkoj destinaciji kao što je 25 kilometara između Splita i Trogira. Slijedimo Dubrovnik i postanimo za 10 godina jača destinacija od Dubrovnika, kojem želim sve najbolje.
Hrvatska Vlada je napravila strategiju 2030. s desetak točaka i odrednica. Među njima je i odrednica o zelenoj Hrvatskoj, o eko proizvodnji. Treba podržati cijelu strategiju, a posebno se moramo posvetiti eko proizvodnji baš u svrsi ovog projekta - RH najpoželjnija gastro destinacija.
Dolazimo do najvećeg hrvatskog problema, a to je radna snaga
Tu ćemo, isto tako, doći do najvećeg hrvatskog problema, a to je radna snaga. To je kroničan hrvatski problem, u ugostiteljstvu i turizmu to je jako izraženo. Otvaraju se hoteli s pet zvjezdica bez radne snage. Danas 2021. godine mnogi restorani nisu otvoreni, zbog manjka radne snage. Mnogi su otvarali samo u 19 sati, neki i u 16 sati. Radne snage ne postoji. Moramo napraviti strategiju i doći do rješenja. Jedno od rješenja, odnosno prva točka je da moramo sve učiniti da postoji zainteresiranost Hrvata za taj rad. To ćemo moći povećanjem kvalitete, povećanjem izlazne cijene, smanjimo poreze i povećamo našem djelatniku plaću i ne dozvoliti da mu se isplati ići u inozemstvo zbog par stotina eura veće plaće. Onda će ostati naša radna snaga, a to znači - najbolji kadar, a ovu uvoznu koju, svakako moramo osigurati ona mora biti na zavidno visokom nivou.
https://www.facebook.com/tastethemediterranean/posts/4137308863063244?__cft__[0]=AZXIAuUKwhXz1dHcDjHBftKD5PYo2w_sOFfhUs_6TlRM1jEpW5XqDO1ODKVF6ZRus1xGuoB8O6vIUmJg_QwtbP79t5uqm877QftgkLwcSi99QnMyrCyvjb__6Bh4OQL8OMNNMRwklbU7n149Z2bk9299MXo8mHeKQYuqDOty1S-Vgg&__tn__=%2CO%2CP-R
Nama nije zadatak samo otvoriti vrata za uvoznu radnu snagu već osigurati da nam dođe najbolja moguća radna snaga koja će moći stati uz bok našoj braći i sestrama i zajedno tvoriti vrh svjetske turističke usluge.
Dolaze nam gosti koji vole luksuz
Još jednom napominjem, mi moramo biti svjesni da nam dolaze gosti visoke platežne moći, a posebice kad govorimo o nautičkom turizmu, dolaze nam gosti koji vole luksuz. Stoga, moramo biti spremi odgovoriti na te zahtjeve, znati njihove potrebe, želje, te na najbolji način odgovoriti tim zahtjevima.
Od polja do stola
Od polja do stola je neminovno razmišljanje i djelovanje. Europski institut IGCAT je proglasio u svibnju ove godine Sloveniju za najpoželjniju europsku gastro destinaciju za 2021. Čestitam susjedima Slovencima, i smatram da je to zasluženo. Slovenija je jedina europska država koja povezuje Alpe, Mediteran, Korušku i Panoniju i upravo je taj raznovrsni krajolik osnova za šaroliku gastronomiju.
Ali, isto tako, ako naši susjedi imaju priznanje da su gastrodestinacija, želim naglasiti da Hrvatska ima resurse i kvalitete da bude dvije godine zaredom gastrodestinacija. Eto kakvo ja imam mišljenje o našoj RH.
Prije koji tjedan smo gledali jednog od najpoznatijih svjetskih kuhara koji je bio na TV, na National Geographicu. Posjetio je Hrvatsku i pričao lijepo o Hrvatskoj, da je Istra bolja od Toscane, da su naši tartufi najbolji na svijetu, mladi sir također, itd.
Ako mi toga nismo sami svjesni i tako se ne prezentiramo, 'zaludu' je ta Bogom dana reklama", rekao je Vrdoljak za Dalmaciju Danas.