Majstorica autoserviserka 56- godišnja Zagrepčanka Irena Petir prva je žena u Hrvatskoj koja je 2010. godine položila majstorski ispit i tako ispunila svoju dječju želju da popravlja automobile baš kao što su to prije nje desetljećima radili njen djed i otac.
Već godinama zbog dugogodišnje tradicije radi i vodi Autoservis Turek u Zagrebu kojeg je naslijedila od svog oca. Servis posluje duge 74. godine. Dobitnica je brojnih priznanja. Za Dalmaciju Danas priča da iako svako dijete nema viziju što će postati kada odraste ona je već u osnovnoj školi znala da želi postati automehaničarka. Kada bi je pitali što će biti kad odraste rekla bi automehaničarka na što su se svi smijali i pitali je kako može pričati takve gluposti.

- Ja sam treća generacija automehaničara u mojoj obitelji. Automehaničar je bio moj djed, otac i sada ja. Iako sam nakon završene osnovne škole željela ići u srednju školu za automehaničare roditelji su me upisali u srednju trgovačku školu. Nisu bili najsretniji što sam stalno govorila da želim biti automehaničarka jer to, smatrali su, nije posao za curu. Međutim kada je mom ocu trebala pomoć u radionici pozvao me da radim oko papira, ali i sa strankama.
Nositi se s predrasudama
Nakon završene trgovačke škole otac je shvatio da ima "žicu" za taj posao, a s obzirom da je i dalje u njoj "gorjela" želja za automehaničarskim poslom prekvalificirala se. Upisala je zanat za automehaničara i počela raditi u radionici. Na radnom mjestu na kojem uglavnom dominiraju muškarci naučila se nositi s predrasudama, a i dan danas vodi svoje ratove ne bi li ljude barem malo osvijestila da je taj posao kao i svaki drugi, te ga odlično može obavljati kako muškarac tako i žena.
Lijepo se osjeća na svom radnom mjestu jer je to posao u kojeg se zaljubila još kao klinka. I ono najvažnije, nikada od njega nije odustala. Godinama je obavljala mehaničarski posao, no od nedavno zahvaljujući dugogodišnjem iskustvu postavlja dijagnoze na motoru nakon čega njena tri zaposlena mehaničara otklanjaju kvar. Uža specijalnost su joj japanska i korejska vozila.
- Meni automobili doslovno šapću, govore što im je. I bez obzira što mi stranke ne mogu najbolje objasniti o kojem je kvaru na njihovom automobilu riječi vrlo brzo shvatim gdje treba djelovati. Benzinska vozila su mi najdraža, dok dizelaše baš i ne volim. Ljudi u principu vole dizelaše i kupuju ih zbog manje potrošnje goriva, no na kraju im ispadne skuplje koliko troše na popravke.
Majka je 15- godišnje kćeri koja, barem za sada, ne pokazuje interes da bi jednog dana mogla zamijeniti majku na njenom radnom mjestu.
Miris motora
Pitamo je kako pere i održava svoju radnu odjeću jer, zna se, da automehaničari rade prilično prljav posao. Nema nikakvih problema sa pranjem svoje pretjerano zamašćene radne odjeće, kaže, koju nakon svakog radnog dana stavi u perilicu rublja i namjesti odgovarajući program koji sve odradi do kraja. Pa barem danas ne treba prati na ruke kao nekada, prisnažuje.
Na mirise nije osjetljiva, doduše kada dođe iz radionice kući na rukama ipak osjeti miris motora koji uđe u kožu zbog čega su joj ruke i nokti uvijek prljavi. Zato je ljudi vrlo čudno gledaju, a kada im objasni zašto su joj ruke takve, a ne njegovane i nalakiranih noktiju, shvate o čemu je riječ.
Kada je upoznala svog supruga zanimljivo mu je bilo što mu je djevojka automehaničarka, pa bi je dok bi sjedili u muškom društvu koje je razgovaralo o kvarovima i popravcima na vozilima suprug samo pogledao. Ona bi im potom rekla rješenje problema, a kada bi je to muško društvo blijedo pogledalo u stilu "Što sad ova priča?" suprug bi ponosno dometnuo "Moja je cura automehaničarka!".
Muškarci su uredniji
U svojoj je dugogodišnjoj praksi spoznala da muški vozači više paze na higijenu u autu i čuvaju ga, dok žene toliko ne paze na svoje limene ljubimce. Zato se za vrlo mali broj automobila koje voze žene može reći da su dobro održavani i uredni. Osim toga, među muškarcima vlada i stereotip da žene ne znaju voziti automobil, no Irena tvrdi da one voze sigurnije.
Da određeni broj ljudi i u 2024. godini imaju "ograde u glavi" zorno pokazuju i svakodnevni primjeri muškaraca koji ne žele da im automobil pregledava i popravlja žena. Zbog toga se Ireni često zna dogoditi da njeni klijenti za automobil u kvaru traže da ga prihvati muški automehaničar, a ne ona na što zna promijeniti ton i odgovoriti da može dobiti nju ili nikoga.
Nemali broj puta joj se dogodilo i da bi u telefonskom razgovoru sa strankom inzistirajući na muškom automehaničaru osoba s druge strane slušalice prekinu liniju ne želeći s njom pričati oko problema s automobilom.
- No, kada jednom steknu povjerenje uvijek me traže. Imam dosta klijenata koji već desetljećima dolaze u radionicu, te su stekli povjerenje u mene i moje djelatnike.




