Turistička zajednica Splitsko - dalmatinske županije održala je danas u hotelu President u Solinu svečanu prezentaciju projekta Turizam 3.0 - revoluciju u primjeni tehnologija proširene stvarnosti u prezentaciji turističke ponude destinacije.
U svijetu koji se neprestano razvija i mijenja za sve pojedince i strukture društva, dolazi do promjena preferencija, interesa turista. Znanje i inovacije postaju ključni izvor održive konkurentske prednosti. Od iznimne je važnosti biti u koraku s tehnologijama, te koristiti svu moć današnjih komunikacijskih kanala.
Samo dinamične organizacije, koje mogu procijeniti potrebe svojih dionika i odgovoriti učinkovito na te potrebe, moći nadmašiti svoje konkurente i održati njihov dugoročni prosperitet.
Iz toga razloga Turistička zajednica Splitsko-dalmatinske županije pokrenula je projekt Turizam 3.0, čiji naziv simbolički predstavlja integraciju turističkog sektora u treću fazu evolucije tehnologija na kojima počivaju platforme futurističkog virtualnog svijeta zvanog Metaverse.
Navedeni ishod projekta ostvarit će se kroz realizaciju hiper-relevantnog sustava za distribuciju NFT-eva (eng. Non-fungible Token) u kontekstu valorizacije turističke ponude Srednje Dalmacije u okviru koncepta virtualnog svijeta zvanog Metaverse.
Digitalizacija u turizmu
Digitalizacija u turizmu, kao jedan od odgovora na krizu znači i uvođenje novih tehnologija poput virtualne stvarnosti (VR). Virtualna stvarnost biti će važna kao promotor, ali i u pripremi putovanja, te očuvanju resursa i zaštiti kulturnih i prirodnih dobara.
"Radi se o turizmu 3.0. U davna vremena turizam se dogovarao na drugačije načine nego danas, na sajmovima u realnom vremenu, potom je došao internet i web 1.0, web 2.0, a danas krećemo prema webu 3.0. Tako se i mi trebamo okrenuti prema turizmu 3.0, prema metaverzumu, prema NFT-evima. Kao Turistička zajednica Splitsko-dalmatinske županije činimo jedan veliki iskorak da budemo prvi, ne samo u Hrvatskoj nego i u Europi. Ovo je budućnost marketinga, poznato je i da Facebook ide u metaverzum.
Ako želimo biti najbolji u marketingu, on se mora zasnivati na metaverzumu, kako bi bili bolji od konkurencije. Kao i marketing, promijenio se i turizam. Moramo pratiti trendove kako bi znali odgovoriti na izazove koji su pred nama. Najveće promjene tehnologiji odražavaju se i na turizam i mi iz turističkog sektora te promjene moramo pratiti. Moramo biti prvi, moramo biti najbolji", kazao je direktor TZ Splitsko-dalmatinske županije Joško Stella.
Kaže da je TZ SDŽ prva napravila studiju nosivih kapaciteta, prije nekoliko dana je prezentirana studija ekonomskih učinaka turizma, a sada prva ide u turizam 3.0.
"Ovo što danas prezentiramo nije viđeno u Europi, a posebno me veseli što projekt provode naši domaći ljudi iz dvije splitske IT tvrtke. Projekt će se provoditi kroz četiri faze u četiri godine, a obuhvaća kompletni turistički sektor naše županije. Cilj nam je potaknuti dolazak još većeg broja ljudi, kao i da im ponudimo kvalitetan sadržaj. Vjerujemo kako ćemo na ovaj način dodatno privući turiste jer se novim tehnologijama u kraćem vremenu dolazi do većeg broja potencijalnih posjetitelja", kaže Stella, a zatim otkriva i jednu ekskluzivnu vijest.
"U pregovorima smo s Ultra Europe da preko njih izdajemo svoje NFT-ove kada netko kupi ulaznice. Razgovaramo s gospodinom Joe Bašićem i grupacijom jer bi to bio ogroman marketing za nas. U jednom trenutku 50 tisuća ljudi bi dobilo besplatni NFT od TZ SDŽ. Ovo je jako važno za privući mlađe generacije koji koriste metaverzum", kaže prvi čovjek TZ Splitsko-dalmatinske županije.
Četiri faze projekta
Ante Botica, nastavnik pri Sveučilišnom studiju za stručne studije Sveučilišta u Splitu, pojasnio nam je što je to NFT i koje su faze ovog projekta.
"NFT odnosno non fungible token u prijevodu znači nezamjenjivi token. On se koristi kao vid vjerodostojnice odnosno digitalnog certifikata kojim možemo potvrditi vlasništvo nad nekim digitalnim sadržajima. Digitalni sadržaj može biti bilo što, može biti fotografija, video, zvučni zapis, GIF.
Možemo generirati jedinstvene suvenir za posjetitelje nekog festivala ili događaja općenito na način da će oni u svoj kriptonovčanik primiti jedinstvenu digitalnu razglednicu odnosno suvenir, kao memorabiliju prisustvovanja tom događaju. Razglednice i suveniri idu u digitalnu domenu i postoje mehanizmi i tehnologije koji to podržavaju, jedna od njih je NFT", kazao nam je.
Pojasnio je i da neće biti plaćanja.
"Neće biti plaćanja jer idemo u smislu da nagrađujemo turiste odnosno korisnike. Jedna od najpotentnijih metoda je metoda proof of travel gdje su ljudi motivirani da iskuse što širi dijapazon turističke ponude nekog lokaliteta i kada dođu ne neki lokalitet da budu nagrađeni u vidu tih NFT razglednica.
Četiri su faze provedbe projekta. Prva faza je početna, odnosno predstavljanje projekta pri kojem će se izdati određeni broj NFT-ova vezanih uz predstavljanje projekta, kao metoda povećanja vidljivosti, dosega samo projekta. Nakon toga će se sezonski izdavati kolekcije NFT-ova u ograničenom broju. Tu postoji neka oskudica pa je potražnja za njima veća. To će biti na principu baseball sličica, izađe kolekcija u ograničenom broju. Tko ih skupi - skupi, a skupljat će se upravo ovim mehanizmima koje sam ranije spomenuo - proof of travell ili kroz integraciju određenog davatelja usluga u turizmu. Treća faza podrazumijeva tu integraciju davatelja usluga kako bi se stvorio jedan eko sustav davatelja usluga i samih pogodnosti sustava kako bi napravili koheziju digitalnog i fizičkog svijeta jer je današnji čovjek shodno promjeni paradigme potrošačkim navikama i stilom života digitalno orijentiran. Želimo tu digitalnu komponentu iskoristiti kao prozor u naš fizički svijet odnosno Dalmaciju", kaže Botica.
Cilj projekta je - mlađa publika
Koliko su nove tehnologije važne za promociju destinacije pojasnila je Nada Maršić, direktorica TZ Kaštela.
"Virtualna stvarnost će omogućiti našim korisnicima, u ovom slučaju našim gostima, da dožive destinaciju u 3D obliku. Ali ne samo to, to mogu doživjeti i na nekoj drugoj lokaciji. U samoj destinaciji, ukoliko mi to tako tehnički pripremimo, ove nam tehnologije sve to omogućavaju, mogu doživjeti lokaciju u prošlom vremenu, što je nama interesantno. Netko tko uđe u dvorac Vitturi može se naći u vremenu Miljenka i Dobrile, šetat s Miljenkom i Dobrilom i doživjet Miljenka i Dobrilu upravo iz tih vremena, tih stoljeća, u toj odjeći, i to mi se čini onako vrlo interesantno za destinaciju. U prvom redu kao izvrsna turistička pozivnica - dođite u Kaštela i doživite Miljenka i Dobrilu na lokaciji gdje se radnja događala, dakle u dvorcu Vitturi i uživajte s njima ili tugujte s njima u njihovoj ljubavi."
Cilj cijelog projekta je doći do nove publike, mlađe.
"Ovo je prva TZ koja pokušava ovako nešto napravit, znači odlazak u nekakav metaverse, digitalni svijet. Ono što smo prvo napravili je modeliranje Dioklecijanove palače, a zatim smo napravili NFT-ove. Nadovezali smo se na ovu priču koju je TZ radila - Dalmatinci se vraćaju kući. Što se tiče projekta, mislim da je prvenstveno cilj probat doći do nove, mlađe publike koja koristi nove tehnologije, prezentirat se u svijetu koji nitko do sada nije koristio, što se tiče turizma. Slovenije je, ali na puno manjem nivou od ovoga što mi pokušavamo napraviti i kasnije ćemo vidjeti gdje nas sve to može odvesti, mogućnosti su prilično velike", kazao nam je Antonio Perić-Mažar, direktor tvrtke Locastic.