Povodom mogućeg potonuća Turskog broda u Jadranskom moru razgovarali smo s Davidom Radasom iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. On nas je uputio u trenutnu situaciju spašavanja teretnog broda "Hakse". Kako kaže teret broda nije kemijski opasan, ali u brodskim spremnicima nalazi se oko 70 tona pogonskoga goriva i maziva.
- Važno je naglasiti kako nema opasnosti za druga plovila i plovne objekte. Na terenu su službenici Lučke kapetanije koji vode koordiniranu akciju s Nacionalnom središnjicom za usklađivanje traganja i spašavanja na moru (MRCC Rijeka) i sa službom za nadzor pomorskog prometa iz Splita, rekao nam je David Radas iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
- Trenutno nemam informaciju kako napreduje pokušaj turske posade vezano uz saniranje prodora mora u potpalublje. Oni se maksimalno trude da pokušaju zaustaviti potapanje kako bi se osigurao brod za tegalj. Tegalj bi se trebao obaviti ako ne dođe do potonuća, a angažirani su i remorkeri Brodospasa.
- Teško je procijeniti mogućnost potonuća. Brod od početka nije tonuo nekom velikom brzinom, ali i dalje prima more. Sve ovisi o teretu koji je na njemu te samom rasporedu, odnosno sigurnosnim mogućnostima broda vezanim uz takve situacije. Važno je jesu li komore odvojene i slično. O tome ovisi mogućnost posade da ekvilibrira brod i zadrži ga na površini dok se more ispumpa, rekao je Radas za DalmacijaDanas.
- Većina pogonskog goriva je plavi dizel, ali tu ima i strojnog maziva i slično. Što se tiče tereta mi imamo informaciju kako je to u pravilu rudača i prirodnog je podrijetla. Da li je obrađivana ili je u sirovom stanju nemamo taj podatak. Ne piše ni u brodskim listama, treba se provjeriti s vlasnikom tereta i kompanije. Da je neki kemijski opasan teret u pitanju to bi se odmah znalo i na poziciji bi bile zadužene službe koje bi pokušale spasiti teret od potonuća prekrcajem i/ili drugim mogućnostima, zaključio je.
RANIJE OBJAVLJENO:
U arhipelagu otoka Jabuka rano jutros dogodila se havarija na Turskom teretnom brodu uslijed prodora mora u prostor strojarnice, slijedom čega je pokrenuta spasilačka akcija prema posadi u koordinaciji Hrvatske i Talijanske središnjice za usklađivanje traganja i spašavanja na moru.
Prvu informaciju o havariji na brodu 'Haksa' zaprimili su rano jutros, 17. lipnja u 04.16h službenici Središta za nadzor i upravljanje pomorskim prometom (VTMIS Split), koji su o događaju obavijestili Nacionalnu središnjicu za usklađivanje traganja i spašavanja na moru (MRCC Rijeka) te prenijeli informaciju da je posada dojavila je o prodoru mora u potpalublje teretnoga broda dužine 85 metara sa 13 članova posade (11 državljana Republike Turske i 2 državljana Republike Indije), koji plovi pod zastavom Republike Turske te da su zatražili pomoć.
U 04.25h službenici MRCC Rijeka zaprimili su poziv pogibelji (DISTRESS CALL) sa havriranog Turskog broda, slijedom čega su putem Obalnih radio postaja započeli emitiranje obavijesti o havariji svim sudionicima u pomorskom prometu te je pokrenuta koordinirana spasilačka akcija u suradnji sa MRCC Roma - Republike Italije, budući da je pozicija havariranog broda u arhipelagu otoka Jabuka, konkretno, u Jabučkoj kotlini, u području koje dijelom izlazi iz obuhvata Hrvatskog teritorijalnog mora.
Budući da je motorni tanker 'Valcadore', zastave Republike Italije u trenutku nesreće plovio na oko 4 nautičke milje od pozicije havarije, MRCC Rijeka je isti preusmjerila u spasilačku akciju, koji je na poziciju doplovio u 05.10h.
U međuvremenu su iz MRCC Rijeka u spasilačku akciju angažirali Lučku kapetaniju Split i Pomorsku policiju Split, čije posade su odmah isplovili prema poziciji havarije. Središnjica je u akciju uključila i remorkere tvrtke Brodospas, a o svemu je obaviještena i Obalna Straža RH čiji brodovi su stavljeni u pripravnost. Također, MRCC Rijeka je u komunikaciji sa MRCC Roma u akciju angažirala i dva talijanska remorkera koji su u stanju pripravnosti i prema potrebi bit će angažirani prema poziciji nesreće.
Zapovjednici 'Valcadorea' i 'Hakse' u koordinaciji sa MRCC Rijeka postupak evakuacije posade započeli su jutros u 06.05h, s time da je zapovjednik turskog teretnog broda odlučio ostati sa još 4 člana posade na tonućem brodu, dok god to bude moguće.
U 06.30h evakuiranih 8 članova posade havariranog turskog broda prekrcani su sa tankera 'Valcadore' na brodicu Pomorske policije Split i prevoze se u Splitsku gradsku luku, dok je na poziciji ostala spasilačka brodica Lučke kapetanije Split, čiji službenici u suradnji sa zapovjednikom i preostalom posadom 'Hakse' surađuju u cilju pokušaja spašavanja broda, do dolaska ostalih spasilačkih jedinica.
Na poziciji havarije trenutno nije uočeno onečišćenje mora, no, budući da Turski brod prevozi 3000 metričnih tona sinter magnezita, a u brodskim spremnicima sadržava oko 70 tona pogonskoga goriva i maziva, nadležna Uprava sigurnosti plovidbe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture pokrenula je sve protokole u cilju sprječavanja i saniranja eventualnog onečišćenja mora na poziciji ove pomorske nesreće.