Close Menu
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS
  • Naslovnica
  • Dalmacija
    • Split
    • Obala
    • Zagora
    • Otoci
    • Marjan
    • Naši ljudi
    • Štorije
    • Cooltura
  • Vijesti
    • Hrvatska
    • Svijet
    • Tech & Biznis
    • Vrijeme
    • Crna kronika
    • Znanost
    • Kultura
  • Sport
    • Hajduk
    • Nogomet
    • Košarka
    • Ostali sportovi
  • Relax
    • Glazba
    • Showbizz
    • Foto đir
    • Gastro
    • Zabava
    • Zdravlje
    • Fashion & lifestyle
  • Specijali
    • Vaše vijesti
    • Životinjski kutak
    • Vijađ
    • Dvi-tri riči
    • EX CATHEDRA
    • #TvojeMisto
    • Zdravlje - Priska Med
    • PEČAT OD VRIMENA
    • Na današnji dan
    • IZGUBLJENO-NAĐENO
    • Stara splitska prezimena
    • Razredi s osmijehom
    • Najbolje iz Dalmacije
    • Kako su nastali splitski kvartovi
  • Kolumne
    • ANTONIO KULAŠ
    • DANIJEL KRAJINOVIĆ
    • HRVOJE ZNAOR
    • JURICA GALIĆ JUKA
    • KATA MIJIĆ
    • MARIJA PARO
    • MATE BOŽIĆ
    • MARIO TOMASOVIĆ
    • MENTALNO ZDRAVLJE
    • MIRELLA MEIĆ
    • MIŠO ŽIVALJIĆ
    • NIKOLA BARBARIĆ
    • RADE POPADIĆ
    • TRINAESTO PRASE
    • ŽANA PAVLOVIĆ
Facebook Instagram YouTube WhatsApp
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS
Facebook Instagram YouTube WhatsApp X (Twitter) RSS
  • Naslovnica
  • Dalmacija
    • Split
    • Obala
    • Zagora
    • Otoci
    • Marjan
    • Naši ljudi
    • Štorije
    • Cooltura
  • Vijesti
    • Hrvatska
    • Svijet
    • Tech & Biznis
    • Vrijeme
    • Crna kronika
    • Znanost
    • Kultura
  • Sport
    • Hajduk
    • Nogomet
    • Košarka
    • Ostali sportovi
  • Relax
    • Glazba
    • Showbizz
    • Foto đir
    • Gastro
    • Zabava
    • Zdravlje
    • Fashion & lifestyle
  • Specijali
    • Vaše vijesti
    • Životinjski kutak
    • Vijađ
    • Dvi-tri riči
    • EX CATHEDRA
    • #TvojeMisto
    • Zdravlje - Priska Med
    • PEČAT OD VRIMENA
    • Na današnji dan
    • IZGUBLJENO-NAĐENO
    • Stara splitska prezimena
    • Razredi s osmijehom
    • Najbolje iz Dalmacije
    • Kako su nastali splitski kvartovi
  • Kolumne
    • ANTONIO KULAŠ
    • DANIJEL KRAJINOVIĆ
    • HRVOJE ZNAOR
    • JURICA GALIĆ JUKA
    • KATA MIJIĆ
    • MARIJA PARO
    • MATE BOŽIĆ
    • MARIO TOMASOVIĆ
    • MENTALNO ZDRAVLJE
    • MIRELLA MEIĆ
    • MIŠO ŽIVALJIĆ
    • NIKOLA BARBARIĆ
    • RADE POPADIĆ
    • TRINAESTO PRASE
    • ŽANA PAVLOVIĆ
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS

[RECENZIJA] „Mizantrop“ – teatar kakav smo mislili da je nestao – zabavan bez kiča, poučan bez pretencioznosti, moderan s dubokim respektom prema tradiciji

[PIŠE MAGDALENA MRČELA] „Mizantrop“ je izbjegao sve ono zbog čega ga se kroz povijest čitatelji, teoretičari i kazalištarci boje. Nije bio kičast, naprasan ni iritantan u svojoj moralizatorskoj funkciji te inherentno starinskom stilu. Lolićev je „Mizantrop“ ružičasti sajam taštine, ali i lekcija društvenih odnosa, uzusa, prilagodbi i moralnih savijanja u službi napretka
MAGDALENA MRČELA / Foto: Milan Šabić8. studenoga 2025. 17:30
Podijeli
Facebook Twitter Telegram WhatsApp E-mail adresa

U Hrvatskom narodnom kazalištu u Splitu premijerno je izveden Molièreov „Mizantrop“ u prijevodu Vladimira Gerića i režiji Miloša Lolića. Režiju, scenografiju, izbor glazbe i scenski pokret potpisuje Miloš Lolić, kostimografiju Mia Popovska, dramaturginja i asistentica redatelja je Ivona Rieger, dramaturg Periša Perišić, dizajn svjetla potpisuje Srđan Barbarić, oblikovatelj je zvuka Damir Punda, jezična je savjetnica Anita Runjić-Stoilova, inspicijentica Sonja Dvornik, a prijevod drame potpisuje Vladimir Gerić.

Molièreovo je 17. stoljeće period binarnih opreka. S jedne strane cvatu otkrića iz područja prirodnih znanosti, s druge se strane na smrt osuđuju fizičari i astronomi. Dok njegovi suvremenici potpuno zaljubljeni u klasičnu književnost pišu na tragu antike i renesanse, Molière kao naturalist prije naturalizma bespoštedno secira ljudske slabosti. I radi to, za današnje pojmove, u vrlo staromodnoj formi. S tom se čudnom diskrepancijom moderne teme i tradicionalna stila prekrasno nosi redatelj Miloš Lolić, koji Moliereov svijet stavlja u kakav međuprostor koji koketira s klasicizmom i prosvjetiteljstvom, ali i kuca na vrata suvremena svijeta, kao što njegovi likovi na scenu ulaze kroz prevrnuti ružičasti automobil, centralni dio vrlo skromne i funkcionalne scenografije. Ta „lijepa karampana“ moćan je subverzivni element – i svijet u kojemu njegov „Mizantrop“ živi naizgled je šaren, prpošan i zasut konfetima, ali ujedno je i izokrenutih društvenih vrijednosti. Društveno je prihvaćeniji onaj koji finije govori, uljudnije laska i uspješnije laže.

Ono čega smo se najviše bojali kad smo čuli za naslov dramske premijere, a to je kič, nije postojalo ni u tragovima. Vivaldijeva i Haydnova glazba kao vrhunac elegancije sudarale su se s automobilskim olupinama i partijanerskim pokretom i raspoloženjem, dok su prelijepi kostimi, šminka i vlasulje bili neponovljiv vremeplov za gledatelje. Velike pohvale kostimografkinji Miji Popovskoj za divne ideje, Nevenki Šiško i njezinu vrijednom timu za majstorsku realizaciju. Boje, izbor materijala, kontrasti, nabori, elegancija, karakterizacija lika kroz kostim (koketa u najotkrivenijem, učmali likovi stegnuti – savršeno!), sve je bilo na najvišoj razini. Odlična šminka (Dolores Žanko) i izniman vlasuljarski rad (Zdenka Babić) izazvali su salve oduševljenja i smijeha i prije nego što su likovi progovorili. Promišljeno do zadnjeg detalja – primjerice, likovi najbahatijih markiza nose najveće i najekscentričnije perike, dok je junak Alceste vrlo staromodan i suzdržan; najjača je šminka na najotrovnijoj tračerici – Arsinoe. Sve u svemu, „vanjska kompozicija“ predstave – ne može bolje.

O tome koliko je predstavama (pogotovo klasičnog repertoara) važan jezični savjetnik načelno se ne govori sve dok nešto ne pođe po zlu, a takve smo slučajeve imali prilike gledati, primjerice na Splitskom ljetu, uz osjećaj susramlja pri susretu s neurednim jezičnim predlošcima i karamboliranim titlovima. Molière je odrađen na kvalitetnom predlošku i prijevodu, uz izuzetno pažljivo oblikovane vrednote govorenoga jezika, uzoran rad na naglascima i – najvažnije – razumijevanje melodijske strukture fraze i teksta. Gledatelj je morao dobrano napregnuti uši da bi uopće primijetio, neka nam oprosti Molière, tu smrtno dosadnu repličko-stihovanu strukturu s nasilnim i banalnim parnim rimama – jer baš su svi glumci u ansamblu poštovali načelo dijaloga i melodijsku liniju rečenice, ne dopustivši time da artificijelnost forme našteti sadržaju, a i čestim komičnim efektima. Bravo za ansambl i jezičnu savjetnicu Anitu Runjić-Stoilovu – ondje gdje ne funkcioniraju prozodijske značajke ne funkcionira ni scenski govor, a tada obično ne funkcionira baš ništa.

Nadalje – aspekt podjela uloga, rad na ulogama i redateljsko čitanje glumca. Dugogodišnji gledatelj splitskog nacionalnog kazališta te ljubitelj Drame sigurno se nakratko hrvao s mišlju – podjela je uloga mogla izgledati drugačije. Poznavajući Molièreove likove, neki bi od nas već u glavi mogli s istim ovim glumcima napraviti veliku rošadu. I dobili bismo rješenje koje očito treba početi izbjegavati, za dobro glumaca koji su bijelo platno, podatni i funkcionalni, a ne ukalupljeni u tipske likove. Mijo Jurišić, nama vječno Bérenger iz „Nosoroga“, ovdje je sve suprotno – bizarni markiz, partijaner i laskavac, lik kojeg glumac veličanstveno savija u bogatog beskičmenjaka, ali, dovraga – beskrajno je smiješan. I djeluje kao da se nikad nije bolje zabavljao stavljajući svoje ideje u cipele svoga lika. Što reći o Stipi Radoji, koji je u predstavicama kakvih je bilo mnogo praktički pretplaćen na uloge kvartovskih momaka i siledžija, a u „Crvenoj vodi“ emocionalno je rasuo publiku i opet je sastavio, odigravši nešto što je bilo vrijedno svih glumačkih nagrada koje su bile u ponudi, ali toj mračnoj temi nećemo pridati više ni retka. Taj „gradski i kvartovski“ Radoja s tolikom je vještinom i angažmanom odigrao feminizirana markiza, fićfirića i banalna kicoša kojega želite udariti lepezom da mu se onaj čipkasti ovratnik okrene, gdje je karikaturalnost ispolirana do blještavila, tako da predstavu gledate s rukom na ustima, da publika ne djeluje stadionski glasno u smijanju i odobravanju, kad su već podjele uloga kroz povijest morale bivati stereotipne.

mizantrop hnk split  2
GALERIJA
Kliknite za pregled

Prethodne dvije uloge, primjerice, legle bi kao napisane za Nikšu Arčanina čiji su gegovi, finese i sklonost eksperimentu u gradnji lika već dugo zaštitni znak – no on ovdje dobiva veći izazov – ulogu raisonneura, prijatelja koji služi kao balans društveno neprilagođenom junaku. Njegov Philinte ne davi aforističnim izjavama da bi ispao pametan – on pokušava otkriti najveći paradoks junaka Alcestea – ako mizantrop prezire sav ljudski rod, on ujedno prezire i sama sebe. On mu stalno napominje, pritom stoički podnoseći Alcesteove otrovne strelice i neobuzdan jezik, da rat pojedinca protiv svih nužno vodi u propast. Osim toga, bizarnom protagonistu i ljubavniku daje do znanja da se i ljubav lakše nalijepi na onoga tko ne hoda uokolo prolijevajući žuč. Njegovu buduću dragu, Eliante, maestralno igra Monika Vuco Carev. Kraljica dikcije, artikulacije, nedodirljive vještine scenskog govora i komike koja tako prirodno izbija iz nje i ovaj put diskretnim i promišljenim glumačkim rješenjima, od scenskog pokreta do glasovnih dosjetki, stvara lik koji na papiru može izgledati kao sporedna pratnja glavne junakinje – a u izvedbi je punokrvna junakinja. Arsionoe, koju je igrala Zorana Kačić Čatipović, interpretirana je za klasu bolje nego što je napisana. Kačić Čatipović šokantno i bez upozorenja mijenja masku bipolarne prirode svojega lika, prvo šarmantno i prijetvorno laska i predstavlja se kao ljupka prijateljica, a onda u bizarnu obratu u sekundi postaje zmijski otrovna, naprasna, osvetoljubiva i prgava, što glumica prati upravo briljantnim glasovnim modulacijama i ekspresijom koja čudesno skače iz dobrohotnosti u podlost.

Pere Eranović kao Oronte dobio je priliku igrati alatom kojemu ga treba što češće izlagati – smislom za komično. Glumac koji je u biografiju upisao zavidan broj predstava u kojima izaziva ganuće do suza ovaj je put publiku oborio s nogu smijehom. Njegov Oronte, pozer, hvalisavac i bijedni stihoklepac, bio je hodajuća metafora vlastitih mana – smijete mu se i nije vam ni žao ni neugodno. Eranović ga beskompromisno proživljava, stavljajući pred nas tipa kakva viđamo svaki put kad sebi kakav antitalent s mnogo samopouzdanja i malo samokritike umisli da je netko i nešto. Uloga za pamćenje. Andrea Mladinić nije dopustila da njezina Célimène bude žrtva dramskog stereotipa, koketa bez funkcije i slojevitosti. Mladinić je vrlo vješto iščitala ulogu, shvativši i sjajno odigravši poantu koju premudri Alceste ne shvaća: „U svojoj ljubomori i glupi ste i grubi, / i niste vrijedni da vas netko ljubi.“ Time je stvorila Célimène koja je svjesna svoje koketnosti, koja od svojih mana ne bježi i ne stidi ih se zbog društvenih uzusa – ali je spremna pregovarati kad je u pitanju istinska ljubav. Ako nije pretjerano reći – više nam se svidjelo glumičino čitanje lika nego ono koje nam se stoljećima proturuje pod tipski lik s kojim se teško sljubiti.

Donat Zeko bio je briljantan Alceste. Tumačeći ulogu u kojoj se okušao i sam Moliere, Zeko nije upao u zamku gubljenja sebe i svoje potrebe za glumačkom igrom, pomicanjem granica i oštrom ironizacijom. Gledajući iz perspektive scenskoga govora, ovo mu je vjerojatno najbolja uloga, u kojoj je modulacije pri govoru neshvaćena zaljubljenika i društveno neprilagođena mudrog luđaka doveo do savršenstva, od napaćena muškog soprana do poražena basa. Njegov je komični scenski pokret još jedan dokaz onoga što redatelj Lolić briljantno radi – kad se splitska Drama pusti s nepotrebno čvrstih uzica, oni organski proizvedu najbolja rješenja. Iznutra, ne sistemom prisile. Zeko je savršen (anti)junak, hodajući paradoks koji pokušava dekonstruirati moć dvora kao sinegdohe za društveni kapital, a društva kao metafore za željeno ponašanje. Svojim rješenjima u otkrivanju licemjerja, ali i spoznaji vlastite malenosti pred mehanizmom prešućivanja i uljepšavanja, koji je nužan zbog društvenih odnosa, oduševljava publiku koja je htjela junaka svojega doba. Alceste je inteligentan u teoriji i budalast u praksi, istinoljubiv i osoran, vrijeđa i biva povrijeđen. Junak kojega na površinu može izvući samo slojevit, višestruko talentiran glumac koji istinski razumije načelo polifonije – a Donat Zeko knjiški je primjer takva glumca.

„Mizantrop“ je izbjegao sve ono zbog čega ga se kroz povijest čitatelji, teoretičari i kazalištarci boje. Nije bio kičast, naprasan ni iritantan u svojoj moralizatorskoj funkciji te inherentno starinskom stilu. Lolićev je „Mizantrop“ ružičasti sajam taštine, ali i lekcija društvenih odnosa, uzusa, prilagodbi i moralnih savijanja u službi napretka. Ansambl Drame u ovoj je predstavi pokazao da je i u svojem talentu – ali još više odnosu prema radu – zlatna stranica splitskog nacionalnog kazališta. Takvo zajedništvo, posvećenost i istinska radost igranja rijetko se viđa. Pohvale cijelom autorskom timu – Molière je secirao stvarnost i kritizirao ljudsku glupost, a ovo suvremeno čitanje klasika objedinilo je poštovanje prema tradiciji, ali i želju da teatar djeluje ovdje i sada. Ne nužno patetičnim deklamacijama – nego prikazom granica ljudske prilagodljivosti koje često labavo balansiraju između uljudnosti i laži. Mizantrop možda mrzi ljude i od njih želi pobjeći u pustinju – a nama je ovaj baš sviđa i nadamo se da će zbog njega ljudi dolaziti u kazalište.

Moja reakcija na članak je...
Ljubav
35
Haha
1
Nice
0
What?
1
Laž
3
Sad
0
Mad
0
Facebook Twitter Whatsapp Telegram
NAJNOVIJE VIJESTI
Dok su u Hrvatskoj teme ustaše i partizani, sin komiškog ribara osvaja Nobela za fiziku. Tko je John M. Martinis?
3
sat
Dok su u Hrvatskoj teme ustaše i partizani, sin komiškog ribara osvaja Nobela za fiziku. Tko je John M. Martinis?
Ovo je presudno za buću brzu cestu prema Omišu: Osigurana sredstva za dovršetak ključne dionice brze ceste Mravince–TTTS
3
sat
Ovo je presudno za buću brzu cestu prema Omišu: Osigurana sredstva za dovršetak ključne dionice brze ceste Mravince–TTTS
Trener iskreno o problemu koji često viđa kod klijenata: "To stvara pritisak i frustraciju jer realnost pokazuje da svaki čovjek ima svoje granice"
4
sat
Trener iskreno o problemu koji često viđa kod klijenata: "To stvara pritisak i frustraciju jer realnost pokazuje da svaki čovjek ima svoje granice"
Marinić nam je komentirao presudu Visokog upravnog suda: "Ona nije rezultat preispitivanja suštine ograničenja prometa, nego isključivo formalnih i proceduralnih propusta"
4
sat
Marinić nam je komentirao presudu Visokog upravnog suda: "Ona nije rezultat preispitivanja suštine ograničenja prometa, nego isključivo formalnih i proceduralnih propusta"
Radujte se, narodi. Gotovo je s kišom, sljedećih deset dana bez hladnoće, bez oborina, bez vjetra
4
sat
Radujte se, narodi. Gotovo je s kišom, sljedećih deset dana bez hladnoće, bez oborina, bez vjetra
NAJČITANIJE VIJESTI
  • Sukob na Sućidru, teško ozlijeđen maloljetnik
    Sukob na Sućidru, teško ozlijeđen maloljetnik
    4. prosinca 2025. 12:06
  • Znamo da se svi pitate zašto ne pišemo ništa o samoubojstvima. Za to postoje debeli razlozi
    Znamo da se svi pitate zašto ne pišemo ništa o samoubojstvima. Za to postoje debeli razlozi
    4. prosinca 2025. 16:36
  • SPLIT Izbodeni policajac teško je ozlijeđen, napadača uhvatila policija
    SPLIT Izbodeni policajac teško je ozlijeđen, napadača uhvatila policija
    4. prosinca 2025. 07:43
  • Veliki je prometni kolaps u Splitu i okolici: "Nema teorije da se ovo riješi uskoro"
    Veliki je prometni kolaps u Splitu i okolici: "Nema teorije da se ovo riješi uskoro"
    4. prosinca 2025. 14:37
  • I TO SMO DOČEKALI Probijena lijeva tunelska cijev tunela Gladnjici na brzoj cesti čvor Mravince – čvor TTTS
    I TO SMO DOČEKALI Probijena lijeva tunelska cijev tunela Gladnjici na brzoj cesti čvor Mravince – čvor TTTS
    4. prosinca 2025. 14:45
DD Marketing 300x250
DALMACIJA DANAS
Facebook Instagram YouTube WhatsApp X (Twitter)
  • Uvjeti korištenja
  • Pravila o privatnosti
  • Prodaja i marketing
  • Impressum
  • Kontakt stranica
  • Cjenik
© 2025 Dalmacija danas. Sva prava pridržana.

Upišite što tražite i kliknite na tipku Enter za početak pretrage. Kliknite tipku Esc za prekid.