Close Menu
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS
  • Naslovnica
  • Dalmacija
    • Split
    • Obala
    • Zagora
    • Otoci
    • Marjan
    • Naši ljudi
    • Štorije
    • Cooltura
  • Vijesti
    • Hrvatska
    • Svijet
    • Tech & Biznis
    • Vrijeme
    • Crna kronika
    • Znanost
    • Kultura
  • Sport
    • Hajduk
    • Nogomet
    • Košarka
    • Ostali sportovi
  • Relax
    • Glazba
    • Showbizz
    • Foto đir
    • Gastro
    • Zabava
    • Zdravlje
    • Fashion & lifestyle
  • Specijali
    • Vaše vijesti
    • Životinjski kutak
    • Vijađ
    • Dvi-tri riči
    • EX CATHEDRA
    • #TvojeMisto
    • Zdravlje - Priska Med
    • PEČAT OD VRIMENA
    • Na današnji dan
    • IZGUBLJENO-NAĐENO
    • Stara splitska prezimena
    • Razredi s osmijehom
    • Najbolje iz Dalmacije
    • Kako su nastali splitski kvartovi
  • Kolumne
    • ANTONIO KULAŠ
    • DANIJEL KRAJINOVIĆ
    • HRVOJE ZNAOR
    • JURICA GALIĆ JUKA
    • KATA MIJIĆ
    • MARIJA PARO
    • MATE BOŽIĆ
    • MARIO TOMASOVIĆ
    • MENTALNO ZDRAVLJE
    • MIRELLA MEIĆ
    • MIŠO ŽIVALJIĆ
    • NIKOLA BARBARIĆ
    • RADE POPADIĆ
    • TRINAESTO PRASE
    • ŽANA PAVLOVIĆ
Facebook Instagram YouTube WhatsApp
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS
Facebook Instagram YouTube WhatsApp X (Twitter) RSS
  • Naslovnica
  • Dalmacija
    • Split
    • Obala
    • Zagora
    • Otoci
    • Marjan
    • Naši ljudi
    • Štorije
    • Cooltura
  • Vijesti
    • Hrvatska
    • Svijet
    • Tech & Biznis
    • Vrijeme
    • Crna kronika
    • Znanost
    • Kultura
  • Sport
    • Hajduk
    • Nogomet
    • Košarka
    • Ostali sportovi
  • Relax
    • Glazba
    • Showbizz
    • Foto đir
    • Gastro
    • Zabava
    • Zdravlje
    • Fashion & lifestyle
  • Specijali
    • Vaše vijesti
    • Životinjski kutak
    • Vijađ
    • Dvi-tri riči
    • EX CATHEDRA
    • #TvojeMisto
    • Zdravlje - Priska Med
    • PEČAT OD VRIMENA
    • Na današnji dan
    • IZGUBLJENO-NAĐENO
    • Stara splitska prezimena
    • Razredi s osmijehom
    • Najbolje iz Dalmacije
    • Kako su nastali splitski kvartovi
  • Kolumne
    • ANTONIO KULAŠ
    • DANIJEL KRAJINOVIĆ
    • HRVOJE ZNAOR
    • JURICA GALIĆ JUKA
    • KATA MIJIĆ
    • MARIJA PARO
    • MATE BOŽIĆ
    • MARIO TOMASOVIĆ
    • MENTALNO ZDRAVLJE
    • MIRELLA MEIĆ
    • MIŠO ŽIVALJIĆ
    • NIKOLA BARBARIĆ
    • RADE POPADIĆ
    • TRINAESTO PRASE
    • ŽANA PAVLOVIĆ
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS

[RECENZIJA] „Bolna djeca u cvijeću“ – projekt istinski talentirane „djece“, odnosno mlađe generacije umjetnika koja se hrabro suočava s vlastitim predrasudama, strahovima, bolima i čežnjama

[PIŠE MAGDALENA MRČELA] Sva subverzivnost drame postaje svrhovita, a (s)lomljeni likovi dobivaju odlike junaka – jer su se odlučili boriti i biti bolja verzija ljudskog, povrijeđenog i oštećenog sebe. Ona koja, u potrazi za vlastitom slobodom i srećom, neće gaziti tuđe cvijeće
MAGDALENA MRČELA / Foto: Milan Šabić7. prosinca 2024. 15:15
Podijeli
Facebook Twitter Telegram WhatsApp E-mail adresa

„Kad si zadnji put bila loša feministkinja?“ uvodna je rečenica i nadnaslov čitave drame „Bolna djeca u cvijeću“. Već u gledateljevu odnosu prema toj rečenici njegov interes za ovom predstavom može ili poletjeti u svemir ili pasti u bezdan. Je li ovo još jedna predstava o feminizmu? Je li ovo još jedan projekt tjeranja katarze metodom silovanja ideoloških uvjerenja „druge strane“? Rekla bih da nije. Jer bi „dobra feministkinja“ vjerojatno prekinula kombinaciju i dopisivanje s preslatkim bivšim navijačem i profesionalnim tučarošem koji se pokušava ispričati za to što ju je nazvao „nedojebanom feministkinjom koja je bi bila feministkinja da nije ružna“. A bivši bi navijač na sami pokušaj milijun i nekog stereotipiziranja, generaliziranja i minoriziranja jedne supkulture dignuo ruke i pozdrav. Davanje šanse tekstu mlade dramaturginje i dramatičarke Antonele Tošić ujedno je davanje šanse nekome tko koristi motive koji su već viđeni, ali da od njih napravi autentičnu priču, možda i autorefleksiju, jedan iskren i suvremen krik djeteta ovoga vremena koje uočava anomalije u svijetu oko sebe – ali ne bježi, tipično kukavički, od vlastitih atavizama.

bolna djeca u cvijecu  6
GALERIJA
Kliknite za pregled

„Bolna djeca u cvijeću“ mogla bi se staviti uz bok, svojom temom ili barem poukom koju može posredovati, s nekoliko tekstova i predstava. Online komunikacija glavnih likova kao narativni postupak, ovdje u dramaturgiji Antonele Tošić i režiji Vinka Radovčića, maestralno je prikazana u epistolarnom romanu „Otpusno pismo“ Marine Vujčić i Ivice Ivaniševića. Torcidaško-feministički moment, od čije smo moguće banalizacije pomalo strahovali, bio je jedna od karakternih osobitosti likova u predstavi „Sunčani je kraj“ Karle Leko i Kristine Grubiša. Nasljeđe „djece ovoga vremena“, posebno ono regionalno i orijentirano na društvenu perspektivu, Split je već pratio zahvaljujući timu Ivana Vuković – Helena Petković u projektima „Dijete našeg vremena“ i „Vrijeme našeg djeteta“. A Antonela Tošić u svojoj „Bolnoj djeci u cvijeću“ kopa duboko u dvije duše, ne pretendirajući na to da će potencijalno rješavanje njihovih problema biti megaskok za etičke dileme i društvene devijacije cijelog čovječanstva. Njezini privatni ratovi i mirovi mogu služiti kao metafora, ali nisu „in your face“ nametljivi – zato što polaze od perspektive da likovi imaju pravo biti oštećeni, da se „tvornička greška“ možda dogodila zbog nasljeđa ili odgoja, ali i da odgovornost za izlazak iz problema, kao i sva moguća rješenja, leže u golemu potencijalu čovjeka – pojedinca.

Tekst se nastavlja nakon oglasa

Glavne junake ove predstave koja se u cijelosti odvija u virtualnom svijetu dopisivanja utjelovljuju Pere Eranović i Rea Bušić. Da su im mladost i glumački talent jedine dvije poveznice zbog kojih su baš oni izabrani za ove uloge, već bi bilo dovoljno, no On i Ona oživjeli su kao punokrvna, ranjena, čudna, ali i prelijepo stvarna stvorenja u njihovim glumačkim vizijama. Rea Bušić u svoju je „lošu feministkinju“ utkala hrabrost, odrješitost, bahatost, inteligenciju, sarkazam, humor, suosjećanje i nježnost. Pere Eranović u Njega je upisao dječački šarm, tvrdoglavost, marljivost, nostalgiju, ranjivost, ludost, ljupkost i dobrotu. Njih se ne može „mrziti“ ni kad se šamaraju „svetinjama“ poput seksizma, torcidaštva, ustaštva i tinderaštva jer u njihovoj glumi nema ni natruhe isključivosti, predrasude ili nasilnog utilitarizma. Ne možemo znati kako je glumački dvojac doživio tekst ni što su njima ti likovi značili u svakoj replici koju su izgovarali, ali dojam je da su mu pristupili s dvama sjajnim postulatima – odgovornošću i poštovanjem. Tekst koji ispod slojeva i slojeva generacijsko-ideoloških pošalica, politički nekorektnih uvreda te rečenica koje ubadaju svojom retoričkom oštricom krije podtekst o djeci koja su povrijeđena. Njihove se krivulje ne mogu ravnati na silu – to saznajemo nakon što likovi, odlučivši ipak ne blokirati ono bezobrazno i potpuno drugačije od sebe Drugo, priznaju da ih je obilježio odnos s obitelji, odlascima i izborima. Očevi koji su bili ili odsutni ili hladni, malomješćanski duh koji je bio skučen za znatiželjnika širokih krila, izbori koji su putom nekima razbijali lubanje, a nekima slamali srca. Činjenica da su toliku količinu svoga crnila iskreno otkrili jedno drugome čini ih, čak i u najtmurnijim trenucima, simpatičnima nekome tko bi, kao kradljivac mobitela koji je krišom pročitao njihove poruke, mogao biti arbitar o tome kakvi su.

U estetskom smislu u predstavi vlada visokofunkcionalni minimalizam. Ono što bi laiku-namjerniku moglo izgledati kao „bijela prostorija, dva prozora, stol i lampa“ zapravo je pročišćen splet multimedijalnog istraživanja prostora u scenografiji Filipa Triplata. Ne može se pobjeći dojmu da bi se scenografija, u duhu komunikacije koja se u tekstu odvija u virtualnom svijetu, mogla promatrati kao bijelo kompjutersko sučelje s dva otvorena prozora - a svaki je taj prozor niša u koju se smjestio jedan od likova. On je ležeran momak s hrpom svjetonazora koje su oblikovale životne teškoće i ulica, što vrlo jasno dočarava i njegova odjeća – radnička majica i tipična „navijačka“ jakna. Ona je naizgled posložena i odgovorna mlada žena, njezin je „prozor“ natrpan feminističkom literaturom, a odjevena je u casual varijantu poslovnog kostima mlade književne urednice (kostimografija Anite Goreta). Nikako ne treba zanemariti kroz desetljeća priznat simbol ženske moći i emancipacije – crveni ruž. Prostor njihova kretanja (a zapravo virtualne komunikacije) neki je hladno-sterilni elektronički uređaj okružen neonskim svjetlom kakvo nas zrači dok bježeći od istinske stvarnosti uranjamo u onu virtualnu. I ne znajući pozadinu koja će snaći likove, prvenstveno Njega, gledatelj bi mogao pomisliti da se u tom gotovo bolničkom okruženju može dogoditi autopsija jednog odnosa, jedne simpatije ili jedne agende koja (ne) stoji iza poznanstva dviju antiteza.

Vrlo pametno redateljsko rješenje u nizu sjajnih ideja Vinka Radovčića pozornost je usmjerena na kontakt očima, odnosno njegovo izbjegavanje. Tomu treba pridati i dobra dramaturška rješenja Antonele Tošić u ozbiljnom problemu prikazivanja komunikacije koja se svodi na dopisivanje. Tekst je pred nama tek u natruhama (i odličnom oblikovanju videoprojekcija Karla Antunovića Ljubice) stigao u obliku pisanja poruka, a većinski se posredovao govorom. Govorom u kojem si lišen svog najjačeg aduta, pogotovo u Eranovićevu slučaju – igre očima. Dok ovo pišem, zamišljam kako bi se Hoffman bio snašao da je iz svojih jezivih bajki morao izbaciti poglede i oči. Redatelj Vinko Radovčić oduzeo je glumačkim partnerima ono najvažnije, eda bi ih spojio s publikom, natjerao na interakciju s njom, a naposljetku sve i pročistio završnom scenom koja, usprkos životnom kaosu, pruža zadovoljstvo i nadu. U tekstu i izvedbi koja obiluje emocijama, od osuđivanja preko prezira do vrlo očitih simpatija, čak i čežnje, uspjelo se izbjeći da se oči Njega i Nje spoje u cjelinu – jer im takvo što nije moglo biti ni u dramskom predlošku, onaj je jedan videopoziv ostao neodgovoren. Time se dodatno prisnažilo odsustvu materije i faktora osobnosti u online komunikaciji, ali i uplelo glumce u komunikaciju s publikom koja je miljama daleko od kakva traljavog rušenja četvrtog zida, naprasna forum-teatra i sličnih passé rješenja. Živinski krik Ree Bušić u trenutku kad shvati da gubi kontrolu nad životnom paradigmom koju je zamislila ili suze očaja u interpretaciji Pere Eranovića koja publiku izbija iz cipela trenuci su koji gledatelja, koji će gledati i bolje i lošije tekstove i režije, ušuškaju u prelijepu sigurnost u barem jedno – za glumačku budućnost nema straha, naši mladi glumci imaju nevjerojatan potencijal.

Scenski pokret (Alen Čelić) jedan je od najuspješnijih aspekta ove istinu posebne i vrlo uspjele predstave. Lakoća i suptilnost njegova izvođenja mogla bi nas pogrešno uvjeriti da „to dođe samo od sebe“, ali ono što dobru predstavu čini sjajnom leži u detaljima. U trenucima kad ženski lik drži docirajući monolog, glumica se penje na klupu i postavlja hijerarhijski iznad svoga sugovornika. Dok moli da mu oprosti, On je inferioran. U trenucima ideološke udaljenosti glumci se kreću dijametralno, a u komadićima bliskosti dodiruju se leđima ili vrškom prsta, diskretno i nimalo vulgarno, ali s mnogo čežnje za prihvaćanjem, toplinom i dodirom - svemu onome što, primjerice, nisu dobili od svojih očeva. Glazba Asje i Gorana Cetinića-Koće, uz izvrsno je oblikovanje zvuka (Željko Mravak) gradirala od pianissima koji je gradio sumorno-intrigantnu atmosferu do dječjeg pjeva koji služi kao najoštrija društvena kritika, a savršeno se sljubila s oblikovanjem svjetla (Boško Kutlešić-Bijader) koje je također prošlo neobičan luk od sterilno-mobitelaške estetike do promjene paradigme – u topli svijet cvijeća i književnosti. Svijet slobode.

Tekst u kojem su si likovi izgovorili sve ono najgore, od seksističkih i primitivnih ispada, do „gospođice udbašice“, „Jesi li platio članarinu razbijenim glavama?“, „Ne moš uć u raspravu s ljevičarima, puni su pluralizma“, „Bojiš li se da ću te učlaniti u 'Možemo' i tražiti da platiš za torcidaške zločine?“ pa sve do priznanja potpunog mentalnog kraha i skupljanja krhotina vlastita života dok se s jednako uništenom osobom sadi cvijeće nekome može biti tematski pretežak, nekoga će bocnuti na krivo mjesto/mjesta, netko bi ga mogao shvatiti kao simplifikaciju ili ismijavanje. Mi ga doživljavamo kao vrlo jasan, iskren i neuvijen dokaz vlastitoga vremena, trag epohe i autorsku želju da se djeluje kroz pojedinca. Kad se tome pridoda glumačka izvedba koja ostavlja bez daha, u kojoj je između osmijeha zaljubljenika i osmijeha potpunog luđaka samo jedan korak, činjenica je da je Scena 55 dobila komornu dramu na koju može biti nevjerojatno ponosna. I baš je prikladno što se u tekstu Antonele Tošić spomenula zloglasna Ibsenova „Nora“. I „Bolna djeca u cvijeću“ kreću iz iste polazišne točke – reći će istinu, koliko god ona ružna ili neprihvatljiva bila, jer otpor lošem smatraju boljim od nikakva otpora.

„Bolna djeca u cvijeću“ ne pretendiraju na poziciju nikad viđenog suvremenog klasika o otuđenosti modernog mladog bića koje tipka dok se pored njega događa nepravda. Ova predstava spaja nespojive likove i dopušta im da u ringu uđu u težak i prljav okršaj titana koje ni slično podrijetlo ne uspijeva učiniti bliskima – ali ih njihovi izbori izdvajaju. Na kraju te bitke ne broje se mrtvi. Oni hrabro prihvaćaju svoje breme, lome se pred nama, priznaju da su postali sve što nisu htjeli – i pokušavaju promijeniti živote onih najvažnijih – sebe. Hrabro koliko hrabar možeš biti – dok se ne suočiš s vlastitim demonima gledajući u oči onoga koga smatraš drugačijim – i dok mu ne ostaviš „seen“ na poruku. Sadeći cvijeće i zalijevajući ga suzama ili pišući drame s katarzičnim učinkom. Sva subverzivnost drame time postaje svrhovita, a (s)lomljeni likovi dobivaju odlike junaka – jer su se odlučili boriti i biti bolja verzija ljudskog, povrijeđenog i oštećenog sebe. Ona koja, u potrazi za vlastitom slobodom i srećom, neće gaziti tuđe cvijeće.

Moja reakcija na članak je...
Ljubav
15
Haha
1
Nice
0
What?
0
Laž
0
Sad
0
Mad
0
Facebook Twitter Whatsapp Telegram
NAJNOVIJE VIJESTI
Žena zvala policiju jer ju brat zlostavlja, umro tijekom intervencije
36
min
Žena zvala policiju jer ju brat zlostavlja, umro tijekom intervencije
Jeste li vidjeli ovu čaroliju u Kaštel Kambelovcu? Morate ovo posjetiti...
49
min
Jeste li vidjeli ovu čaroliju u Kaštel Kambelovcu? Morate ovo posjetiti...
Pala je prosidba na koncertu Dalmatina u Kaštelima: Mladić kleknuo, a publika zapljeskala
1
sat
Pala je prosidba na koncertu Dalmatina u Kaštelima: Mladić kleknuo, a publika zapljeskala
Advent u Kaštelima je pravi hit. Dalmatino oduševio publiku, bila je to prava emocija
1
sat
Advent u Kaštelima je pravi hit. Dalmatino oduševio publiku, bila je to prava emocija
ZADAR – ALKAR 83-49: Zadar uvjerljivo slavio nad Alkarom
1
sat
ZADAR – ALKAR 83-49: Zadar uvjerljivo slavio nad Alkarom
NAJČITANIJE VIJESTI
  • Krstulović Opara: "Jel vam sad jasno, gamadi?"
    Krstulović Opara: "Jel vam sad jasno, gamadi?"
    14. prosinca 2025. 18:01
  • Načelnik o ubojstvu: "Radi se o obitelji koja je imala četvero djece. Vratio se iz Njemačke, kupio djeci namještaj i evo..."
    Načelnik o ubojstvu: "Radi se o obitelji koja je imala četvero djece. Vratio se iz Njemačke, kupio djeci namještaj i evo..."
    14. prosinca 2025. 11:50
  • Pronađena mrtva žena, osumnjičeni počinio samoubojstvo
    Pronađena mrtva žena, osumnjičeni počinio samoubojstvo
    14. prosinca 2025. 07:19
  • POTVRĐEN SLUČAJ GUBE U SPLITU Evo koji su simptomi, kako se prenosi i liječi...
    POTVRĐEN SLUČAJ GUBE U SPLITU Evo koji su simptomi, kako se prenosi i liječi...
    14. prosinca 2025. 09:33
  • Maslinici i vinogradi na udaru države! Jeste li sigurni za svoj?
    Maslinici i vinogradi na udaru države! Jeste li sigurni za svoj?
    14. prosinca 2025. 19:15
DD Marketing 300x250
DALMACIJA DANAS
Facebook Instagram YouTube WhatsApp X (Twitter)
  • Uvjeti korištenja
  • Pravila o privatnosti
  • Prodaja i marketing
  • Impressum
  • Kontakt stranica
  • Cjenik
© 2025 Dalmacija danas. Sva prava pridržana.

Upišite što tražite i kliknite na tipku Enter za početak pretrage. Kliknite tipku Esc za prekid.