Splitska Treća gimnazija, ili popularni MIOC, rasadnik je učenika koji postižu vrhunske rezultate na svim natjecanjima na kojima nastupaju.
Unatoč online nastavi, za koju će mnogi kazati da je malo toga dobrog donijela cijelom obrazovnom sustavu, učenici škole koju vodi prof. Deana Bokšić, i ove godine su u Split donijeli hrpu medalja s državnih natjecanja te su na najbolji mogući način iskoristili prednosti koje nosi tzv. nastava na daljinu.
Iako su prirodoslovna gimnazija, nastupili su i na natjecanjima iz humanističke grupe predmeta te su i tamo, pogađate, bili maestralni. To je bio više nego dovoljan razlog da ih posjetimo. Tamo smo zatekli radnu atmosferu. Kraj je školske godine, počela je državna matura, a vrijedi se potruditi i oko upisa učenika koji im stižu iz osnovnih škola iz Splita i okolice.
"Znam da bih htio postati fizičar i na neki način pokušati pridonijeti čovječanstvu"
Jedan od učenika koji iza sebe ima uspješnu godinu je Borna Perković, učenik drugog razreda III. gimnazije. On je osvojio zlatnu medalju na Europskoj prirodoslovnoj olimpijadi na kojoj je nastupio u timu s još dvoje učenika iz Zagreba.
- Uspjeh za osvajanje medalje na ekipnom natjecanju je na svim članovima tima, i zahvalan sam što sam imao dobre suradnike. Međutim, za taj uspjeh također su zaslužni naši mentori i svi oni koji su nas poticali. Zato bih iskoristio ovu priliku da se zahvalim svima onima koji su uložili toliko vremena i truda u našu edukaciju. Naravno, kada postignemo takav uspjeh, budemo ispunjeni ponosom i radošću, no sam uspjeh nije primarna motivacija, već želja za učenjem, razvojem i stjecanjem jedinstvenih iskustava - kazao nam je Borna.
Vrstan je fizičar, a ljubav se dogodila na kraju osnovnoškolskog obrazovanja.
- Zavolio sam fiziku u sedmom ili osmom razredu osnovne škole, kada fizika dolazi kao novi nastavni predmet. Oduvijek sam bio zainteresiran za matematiku i brojeve, a fizika im na neki način daje svrhu i mogućnost primjene. Objašnjava sve što se događa oko nas i jedan od najzadovoljavajućih i najispunjavajućih osjećaja je onaj kada vam se nešto posloži u glavi i shvatite da uzrok neke pojave upravo leži u tim naizgled nasumičnim brojevima i da nijedan zakon u fizici ne isključuje drugi, već da su u savršenom skladu - priča nam Borna.
Formula za uspjeh je jednostavna.
- Fiziku najčešće učim rješavajući stara natjecanja ili zbirke zadataka. Ako mi neko gradivo nije jasno, potražim odgovore na internetu ili upitam profesoricu Nelu Dželaliju koja mi je uvijek spremna pomoći - govori Borna.
Želi studirati u inozemstvu. Evo i zašto...
- Smatram da studij služi kao životno iskustvo koliko i za obrazovne svrhe. Prvi put u životu, student dobije potpunu slobodu, ali se zato mora snaći u problemima koje mu život spremi. Radije bih studirao u inozemstvu jer bih na taj način upoznao nove kulture, proširio vidike i, na kraju krajeva, što bih bio "prisiljen" osamostaliti se, snaći se u nepoznatom okruženju i naviknuti se na život kao odrasla osoba - objasnio je.
Jasno je da je njegov cilj postati fizičar.
- Nisam još odlučio čime bih se točno htio baviti, no znam da bih htio postati fizičar i na neki način pokušao pridonijeti čovječanstvu. Fizika je jako razgranata znanost i još sam u fazi upoznavanja s područjima koje obuhvaća - skromno će.
Važnost itekako pridaju i humanističkoj grupi predmeta
Reportažu o ovoj splitskoj školi nastavljamo razgovorom s Ivanom Pločkinić, profesoricom engleskog jezika, koja s profesoricama Ivanom Jambrović Čugura, Majom Milanović-Fridel i Adrianom Kovačević, provodi projekt "Noć karijera", po kojem je škola u posljednje vrijeme itekako prepoznatljiva.
- Noć karijera u našoj se školi održava već drugu godinu zaredom. Ovim projektom pokušavamo djeci približiti razna zanimanja kako bismo im proširili vidike, kako bi shvatili da ono što su dosada naučili nije sve što život nudi i da postoji puno polja na kojima se mnogu ostvariti. Prije dvije godine pozvali smo goste iz različitih područja, od kojih su učenici mogli čuti razna iskustva te postavljati pitanja koja ih zanimaju. Noć karijera funkcionira tako da se pozove više gostiju različitih profila i iskustava te učenici na jednoj tribini dobiju uvid u više perspektiva i promatraju komunikaciju između gostiju - opisala nam je Pločkinić.
Zanimalo nas je kako odabiru goste za tribine…
- Iskreno, unatoč tome što smo škola orijentirana na STEM područje, u ovom projektu ne limitiramo se samo na stručnjake iz tog polja, zanima nas sve. Humanističke znanosti jednako su bitne kao i prirodoslovne na što smo htjeli ukazati svojim učenicima. Lani smo organizirali tri tribine, ugostili smo četiri liječnika iz KBC-a Split. Nakon toga smo pozvali tri uspješne osobe iz područja humanističkih znanosti te smo imali Zoom sastanak na engleskom jeziku s bračnim parom Chauvin, doktorandima s područja politike, ekonomije i menadžmenta s Harvarda. Ove godine organizirali smo četiri tribine i pozvali 12 gostiju te smo pokrili brojne aspekte života. Moramo se pohvaliti da su nam u goste došli: astrofizičarka Ana Bedalov, prof. dr. sc. Livia Puljak, prof. dr. sc. Miroslav Vrankić, dr. med. Natko Beck, dr. sc. Saša Ceci, dr. sc. Boris Jokić, Toni Milun, prof., dr.sc. Nikša Jajac, dr. sc. Nikola Koceić Bilan, dr.sc. Mato Njavro te dr. sc. Jasmina Lovrić. Učenici su bili oduševljeni neposrednošću i pristupačnošću ovih poznatih stručnjaka koji su pričali o svojim životima, karijerama i poslali nekoliko važnih poruka o izboru karijere - govori.
Ovim projektom dobili su mnogo toga.
- Upoznali smo nove ljude i ostvarili brojne kontakte. Što se tiče učenika, oni su proširili horizonte i doznali brojne nove informacije te upoznali stručnjake. Gosti su pokazali iznimno poštovanje prema našim učenicima, pomogli im da upoznaju nove vidike što vidimo kao ogroman benefit za naše učenike - rekla nam je Pločkinić.
Dogodine planiramo nastaviti u istom tonu. Želimo dovesti ugledne inozemne stručnjake i znanstvenike od kojih su neki ujedno i naši bivši učenici kako bi nam pokazali što se sve može nakon završene III. gimnazije.
"Od učenika želimo izvući maksimum u intelektualnom smislu, ali prvenstveno od njih želimo napraviti dobre ljude"
Da bi sve ovo funkcioniralo, netko s vrha piramide mora upravljati sustavom. Zato smo par rečenica izmijenili i s Deanom Bokšić, ravnateljicom MIOC-a.
- Tajna je u velikom radu, trudu i zalaganju, ali i pozitivnoj atmosferi koja vlada u školi između učenika i nastavnika, ali i svih djelatnika međusobno. Ona je važna za to da se učenike motivira za rad. Naravno, bitan je i njihov interes, koji kod njih srećom postoji. Ne postižemo samo uspjehe iz prirodoslovnih predmeta i to bih željela naglasiti - govori nam ravnateljica Bokšić.
Temelje učenici dobivaju na nastavi.
- Bez dobrih temelja nema uspjeha. Učenici na nastavi sami shvate što je ono što ih najviše zanima i o čemu bi željeli znati više, a ako se plasiraju na državna natjecanja, onda ih treba itekako dodatno osposobiti. Ove godine su učenici samo periodički bili na nastavi u školi, pa je sve bilo teže organizirati. Nastava na daljinu je donijela i jednu dobru stvar, a to je da smo počeli na taj način komunicirati s učenicima i u dodatnoj nastavi, što do sada nije bio slučaj. Povratna informacija nastavnika je da su zadovoljni načinom kako ona funkcionira online. Nastavnici su dobili priliku da s učenicima rade u terminima koji svima odgovaraju, pa se sada i u osam navečer dogovori sastanak, radi se i u te sate. Učenici svojim interesom i željom nastavnike motiviraju na rad na dodatnim sadržajima. To za nas predstavlja veliku odgovornost, ali donosi i osjećaj zadovoljstva činjenica da ste svojim učenicima uspjeli prenijeti ljubav prema predmetu koji predajete. U svakom slučaju, neprestano se radi na podizanju kvalitete nastave, pa smo tako za prirodoslovnu grupu predmeta tijekom održavanja online nastave nabavili grafičke tablete što je olakšalo njeno izvođenje - govori Bokšić.
Slijede im i upisi u prvi razred.
- Za našu školu uvijek postoji interes i popunimo kapacitete. Uvijek ističem da našu školu ne upisuju samo najbolji učenici, već i oni koji nemaju isključivo prosjek 5.0. Žao mi je što učenici malo strepe od upisa u našu školu, jer misle da su ovdje samo oni s vrhunskim rezultatima. Tome tako nije. Kod nas vlada jedna pozitivna atmosfera puna povjerenja i međusobnog poštivanja učenika i nastavnika. Učenika koji proživljavaju možda najljepše dane svoje mladosti, kao i u svakoj drugoj školi. Naravno, uvijek se istaknu oni koji zahvaljujući dodatnom radu i poticaju, podršci koju im pružamo, postižu nesvakidašnje rezultate - jasno će.
Nije cilj samo vrhunski rezultat. Postoji još nešto bitnije...
- Od učenika želimo izvući maksimum u intelektualnom smislu, ali prvenstveno od njih želimo napraviti dobre ljude. To je najvažnije, želimo im pomoći da prošire horizonte i ostvare svoj puni ljudski potencijal - zaključila je ravnateljica Bokšić.