Nedostatak parking mjesta u Splitu postao je ozbiljan problem, posebno u kvartovima gdje je gustoća naseljenosti visoka, a infrastruktura nedovoljno prilagođena potrebama suvremenog života. Veliki broj stanara obiteljskih kuća, kojih u našem gradu nije malo, a posebice u kvartovima poput Brda, Neslanovca, Sućidra, Kmana, Visoke..., suočava se s izazovom jer nemaju osigurana parkirna mjesta. Stambenim kvadratima došli su tik do ceste, pa im prostori ispred njihovih kuća često ne mogu služiti kao parkirališta, što dodatno otežava situaciju. Parkiraju uz rub ceste snalazeći se na razne načine. A valja istaknuti da svaka obitelj ima barem jedan automobil, ako ne i više.
S druge strane, ljudi koji žive u stambenim zgradama često nemaju druge opcije nego parkirati vozila na javnim površinama oko zgrade, što im stvara velike probleme, a naglašavamo da je nesigurno, jer im mjesto na javnom parkingu nije sigurno: niti da će ih čekati siguran parking, niti da ih pauk služba neće odnijeti, a niti da ih netko neće izgrebati limenog ljubimca. Pri tom su stanari zgrada, primjerice na Splitu 3, Spinutu ili Lokvama, 'prisiljeni' plaćati za parkirna mjesta u garažama. Taj im trošak ne jamči da će uvijek imati slobodno mjesto, čime se dodatno pogoršava svakodnevni život građana koji se bore s izazovima parkiranja.
Splićanka: Ako dođem u 9 navečer sve je popunjeno
- Garaža je gotova bila preko ljeta, znači nova garaža, mjesta za parkirat već NEMA. Ako dođem navečer u 9 sati, sve je popunjeno - priča nam jedna Splićanka (podaci poznati redakciji portala Dalmacija Danas). Njezino iskustvo odnosi se na garažu u Dobrilinoj ulici u Splitu. Istu situaciju nam potvrđuje i čitatelj M.Đ. koji živi na Gripama, a parkira u garaži Lokve.
- Najgore je u večernjim satima. Nemamo di s autom. Znam parkirat na Sućidar pa pješke, a onda se nadam da mi auto nije diga pauk - dodaje M.Đ.
Podsjetimo, garaža u Dobrilinoj svečano je otvorena od 24. srpnja 2024. godine te je dostupna građanima za korištenje. Riječ je o drugoj podzemnu javnu garaži u mandartu gradonačelnika Ivice Puljka, koji nije krio sreću prilikom svečanog otvorenja iste.
- Ono što je vrlo važno je da je ovo garaža koju je financirao Split Parking, a košta oko 4.1 milijun eura. Ono što je najvažnije je da građanima pošaljemo poruku da ćemo kroz gradnju ove, ali i ostalih garaža, aute maknuti s ulica na regularna parking mjesta i na taj način osloboditi prostor za pješake, za bicikliste, za roditelje s kolicima, za osobe s invaliditetom, za zelenilo - rekao je ranije gradonačelnik Puljak te dodao: Nakon toga, u krugu ove garaže, ali i ostalih garaža, niti jedno auto neće biti ilegalno parkirano nego će svi biti na svojim parking mjestima.
Ako se vratimo nešto više od pola godine unatrag, sjetit ćemo se riječi prvog čovjeka Split Parkinga, Davora Matošića, koji je objasnio kako funkcionira sustav naplate u garaži Dobrilina.
-Prije je na ovom prostoru moglo biti 160-170 automobila. Imamo 300-tinjak novih parkirnih mjesta. Uz samu garažu, otvaramo multifunkcionalni sportski teren koji će biti u javnoj upotrebi. Garaža će biti u testnoj upotrebi, dakle imat će slobodan ulaz i izlaz do 1. kolovoza, nakon toga ide u redoviti režim.
Pretplatnici kojih je trenutno oko 340 će ulaziti sukladno vrsti pretplate koju imaju. Postoje tri načina pretplate. Svi stanari koji su unutar 300 metara radijusa imaju pravo na povlaštenu stanarsku pretplatu koja iznosi 11.95 eura, oni koji ne spadaju u taj radijus mogu kupiti građansku pretplatu koja košta 15.93 eura i imamo gospodarsku pretplatu koja iznosi 21.24 eura. Što se tiče privremenih parkirališnih rješenja koja smo nudili stanarima, ona će do 1. kolovoza vrijediti, nakon toga će se ukinuti, kada prijeđemo na režim naplate - rekao je ranije direktor Split Parkinga.
Ranije spomenuta garaža na Lokvama, uz Osnovnu školu Lokve-Gripe građanima na raspolaganju nudi 222 parkirna mjesta. Samo nekoliko dana nakon što su garaže službeno otvorene, počeli su problemi za stanovnike tih kvartova.
Počnimo od početka. Pisali smo već o problemima koje garaža na Lokvama zadaje stanovnicima kvarta u kojem se nalazi. Kako su nam kazali stanovnici kvarta s kojima smo tada razgovarali, nisu zadovoljni stanjem u garaži, mjesta često nema, pa se i sami parkiraju na nogostup ili gdje uhvate mjesto, a ljute ih i automobili pod ceradama.
Vratimo li se sada na Split 3, podsjećamo, u garaži Dobrilina te na parkiralištu ispred garaže ima na raspolaganju ukupno 419 parkirnih mjesta, a od toga je 20 mjesta za osobe s invaliditetom, dva parkirna mjesta s punionicama za vozila na električni pogon te 30 mjesta za motore.
Što je glavni problem zbog kojeg su nam se obratili čitatelji?
- Ja razumijem da prodaju karte gdje mjesto nije "osigurano", ali mi nije jasno kako mogu prodavat više karata nego što stane i kako nitko ne kontrolira situaciju prije nego izmakne jer ne mogu ljudima tek tako u nekom trenutku prekidat pretplate. Razumijem i da se nekad parkira netko tko nema pretplatu pa i on zauzme mjesto, ali na taj određeni postotak treba računati prilikom prodaje mjesta - žali nam se čitateljica.
Split Parking d.o.o.: Broj novih vozila u Splitu rapidno raste iz godine u godinu
Obratili smo se Split Parkingu s konkretnim pitanjima, a ubrzo smo dobili odgovore na iste.
Kako je planirano upravljanje parkirnim mjestima u novoj garaži? Koliko je karata predviđeno za prodaju u odnosu na broj dostupnih parkirnih mjesta?
- Upravljanje u novoj javnoj garaži Dobrilina vrši se po modelu naplate kao na izvanuličnim parkiralištima, sukladno Zaključku Grada Splita, a koji je uveden u svim preuzetim i novoizgrađenim garažama koje Split parking dobije na upravljanje i održavanje. To znači da pretplata ne znači i rezervirano parkirno mjesto, baš kao što je to kod izvanuličnih i uličnih parkirališta u cijelom gradu. To je pravedniji model koji svima daje jednako pravo na korištenje usluge, ona košta manje, a popunjenost i iskorištenost postojećih mjesta je najveća.
Je li moguće da ste prodali više parkirnih karata nego što garaža može fizički primiti? Ako da, koji je razlog tome i kako se to kontrolira?
- Ne postoji predviđeni broj pretplata jer svi građani imaju jednako pravo na korištenje usluge ako dostave svu traženu dokumentaciju te nemamo mogućnost niti pravo nekome uskratiti uslugu ako dokaže da ima potrebne preduvjete.
Možete li nas izvijestiti tko je imao priliku kupiti kartu, odnosno je li garaža namijenjena parkiranju stanarima okolnih zgrada ili je mogao bilo tko kupiti kartu?
- Naplata se odvija sukladno cjeniku ZONE III. za izvanulična parkirališta u Gradu Splitu, a svi stanari u radijusu 300 metara od javne garaže u kojoj se naplaćuje parking imaju pravo na stanarsku pretplatu po povlaštenoj cijeni koja iznosi 11,95 eura mjesečno. Za sve ostale koji nisu stanari, a žele pretplatu isključivo za jednu od lokacija, cijena mjesečne pretplate iznosi 15,93 eura. Za pravne osobe mjesečna pretplata iznosi 21,24 eura. Najveći je broj upravo stanarskih pretplata, njih je 362, građanskih je 140 te 42 poslovne.
Što planirate poduzeti kako biste izbjegli daljnje nezadovoljstvo korisnika koji se suočavaju s ovim problemom?
- Svjesni smo da je potreba za parkirnim mjestima velika, no isto tako i broj novih vozila u Splitu rapidno raste iz godine u godinu. U tijeku je intenzivan investicijski ciklus tvrtke Split parking i Grada Splita, a upravo je kotar Split 3 jedan od onih koji je već dobio jednu novu garažu Dobrilina s 419 mjesta, u tijeku je sanacija garaže Vrančićeva čime će se dobiti još 94 nova parkirna mjesta kojih do sada nije bilo, a u u planu je i nova javna garaža u Jeretovoj s preko 400 parkirnih mjesta i dodatnim sadržajima - odgovori su od Split Parking d.o.o. na pitanja portala Dalmacija Danas.
Ako je suditi po riječima nadležnih i splitskog gradonačelnika Ivice Puljka poduzimaju se konkretni koraci kako bi se riješio problem nedostatka parking mjesta u Splitu. Iako je broj vozila u porastu, tvrtka Split parking i Grad Split ulažu u nova rješenja, uključujući gradnju novih garaža i sanaciju postojećih. Planovi uključuju otvaranje dodatnih parkirnih mjesta, što bi trebalo smanjiti nezadovoljstvo korisnika i poboljšati situaciju u gradskim četvrtima poput Splita 3.