Da su Splićani u potpunosti prihvatili sustav javnih bicikla već je poznato, a po svemu sudeći, pred nama je još jedna sezona u kojoj će se rušiti rekordi u korištenju. Govore to podaci objavljeni ususret Svjetskom danu bicikla koji se obilježava 3. lipnja. Ukupan broj najmova od početka rada sustava u Splitu tako iznosi čak 204.107 najmova, a broj registriranih korisnika prešao je 20.000.
Impresivne brojke, zabilježen rast najmova od preko 4 puta
Od proširenja sustava, broj najmova konstantno raste, a samo u svibnju je ostvareno ukupno 36.540 najmova, što je značajan porast u odnosu na travanj kada je bilo 25.000 najmova. Gledamo li omjer u prvih pet mjeseci prošle i ove godine, zabilježen je rast najmova od preko četiri puta. Valja istaknuti kako je 27. svibnja ostvaren čak 1521 najam, što je do sada najveća zabilježena brojka u jednom danu.
Protekli mjesec ujedno je rekordan i po broju novih registriranih korisnika, kojih je bilo 1823, od kojih su i dalje u najvećem broju domaći (80%), no ipak se vidi lagani porast i u udjelu onih stranih. Upravo zbog stalnog rasta biciklista na ulicama koji je s dolaskom ljepšeg vremena i sezonom očekivan, Split parking objavio je online verziju biciklističkog bontona kako bi se svi biciklisti mogli upoznati ili podsjetiti na važeća pravila koja u prometu moraju poštovati, a možete ga pročitati na njihovoj web stranici.
Valja istaknuti kako su sve planirane postaje postavljene te je građanima dostupna ukupno 51 postaja. Nakon one na Mertojaku, u rad su tako ovog vikenda puštene i postaje OŠ Žnjan – Pazdigrad, Sirobuja i OŠ Kamen Šine. Od ovog tjedna roditeljima s djecom je na raspolaganju dodatnih 15 dječjih sjedalica.
Sve je počelo 2019. godine
Da je sve prethodno istaknuto istina, uvjerili smo se i sami. Ususret Svjetskom danu bicikla popričali smo s direktorom Split parkinga Markom Batulićem.
Bartulić nam je otkrio da je sve počelo 2019. godine i tada je u gradu podno Marjana bilo tek pet postaja i oko 20 bicikla, ni u snu nije moga predvidjeti ovako veliki interes građana za korištenjem ovih usluga koje su im ponudili.
"Sve je počelo u srpnju 2019. godine, tada smo uz pomoć EU projekta i na početku inicijativu Grada Splita napravili nekoliko postaja i željeli smo vidjeti kako će to ići, hoće lo građani biti zainteresirani. Znate, nije do tada Split imao gotovo nikakvu kulturu bicikliranja, tako da nismo znali što nas čeka", prisjeća se Bartulić samih početaka, ispostavit će se velikog i hvalevrijednog projekta Split parkinga.
Ni sam ne može vjerovati koliko su javna bicikla u Splitu postala popularna u tako kratkom vremenskom periodu.
"Nisam mislio da ćemo ostvarivati ovakve rezultate. Splićani do sada nisu imali naviku i kulturu bicikliranja u javnom gradskom prijevozu. Ovi rezultati su zaista fantastični", ponosan je direktor Bartulić.
Svi gradski kotarevi imaju svoje terminale, najistočnija točka je u Stobreču
Danas, niti dvije godine kasnije enormno brzo se proširila biciklistička mapa Splita. Svi gradski kotarevi imaju svoje terminale (51 ukupno u cijelom gradu), a najistočnija točka terminala nalazi se u Stobreču.
"Pokrili smo sve bitno lokacije u gradu. Kroz projekt ITU mehanizma napravit ćemo još 15 novih postaja u Gradu Splitu, a uz to, sa Splitom ćemo povezati i Podstranu, zatim i Solin, Kaštelu, Trogir, Klis, Dicmo i Dugopolje.
Pitali smo ga, za one koji ne znaju (očito je da je takvih građana jako malo) kako se koriste i preuzimaju javni bicikl.
Preko 20.000 stalnih korisnika i pretplatnika
Otkrio nam je osim toga i ostale sve ostale detalje koje su bitne za sve trenutne i buduće korisnike.
"Usluge za vožnju bicikla koriste se isključivo preko aplikacije koja je vrlo jednostavna i svima prihvatljiva. Imamo električni i obični bicikl. Jedina je razlika što je cijena električnih 10 kuna za pola sata vožnje, dok je cijena klasičnog bicikla pet kuna sat za sat vožnje. U budućnosti ćemo više preferirati električne, puno su bolji i prihvatljiviji građanima", pojašnjava u nastavku.
Koliko su ova vozila na dva kotača postala hit, dovoljno govori već spomenuti podatak od preko 20.000 stalnih korisnika i pretplatnika.
"Naše usluge, očekivano najviše koriste mladi. Razumljivo, njima je to vrlo prihvatljivo. Svakodnevno viđam studente, učenike i djecu koja voze bicikla, ali, iznenađujuće, ima jako puno i osoba starije životne dobi", veli nam ponosno.
Nova modernizacija sustava uskoro će biti dostupna i javna
Pisali smo na našem portalu da je uslijed vandalskog čina pojedinaca nekoliko bicikala uništeno. Ipak, Bartulić nam ističe da su (srećom) takvi slučajevi vrlo rijetki i zanemarivi.
"Uvijek ima šteta na vozilima uslijed njihovog korištenja, i to je normalno. Na žalost, imali smo i nekoliko vandalskih primjera uništavanja bicikla, ali zaista, ne želim stavljati naglasak na to, to je rijetkost i vjerujem da se neće više nikad ponoviti", odgovara nam jasno direktor Bartulić te nam otkriva da u ovom trenutku svako bicikl ima svoj GPS uređaj, a uskoro će i svaka postaja (terminal) biti pod video nadzorom.
"Sada svaki bicikl ima svoj GPS i na svakoj postaji ćemo ugraditi video nadzor, taj projekt ćemo uskoro realizirati, pri samom smo kraju. U proteklom razdoblju, ne samo zbog bicikala, nego i zbog kompletnog sustava parkiranja i pametnog parkinga kroz grad proveli preko 100 kilometara optike kako bi mogli nadzirati sve ove točke", otkriva u nastavku.
Koliko su brojke impresivne, dovoljno govore najnoviji podaci. U mjesecu srpnju oboreni su svi rekordi, a svaki mjesec novih 2.000 korisnika se priključi na aplikaciju za korištenje ove usluge Split parkinga.
Prije godinu dana 8.000 aktivnih korisnika, danas 20.000
"Prije točno godinu dana smo imali oko 8.000 aktivnih korisnika, sada smo na 20.000 korisnika. Tada je bilo osam postaja u gradu i tek 20-ak bicikla, a danas imamo 51 postaja i 300 bicikla. Broj najmova enormno je porastao, zaista smo sretni i ponosni, nismo ovo očekivali", ponosan je Bartulić koji nam kazuje da je očito Split postao grad koji je zavolio kulturu bicikliranja.
Nekad grad koji nije imamo niti jednu normalnu biciklističku stazu sada se i po tom pitanju poboljšava i razvija.
Plan je povezivanje Splita sa Solinom, Kaštelima, Trogirom, Klisom, Dicmom, Dugopoljem i Podstranom
"Mogu reći da je u gradu i sve više biciklističkih staza. U svakom slučaju, u budućem razdoblju je potrebno jako dobro revidirati postojeće ulice i pronaći prostor za bolju biciklističku infrastrukturu. Imamo u planu povezati Grad Split sa Solinom, Kaštelima, Trogirom, Klisom, Dicmom, Dugopoljem i Podstranom. S tim ćemo dobiti sustav od preko 100 postaja i mislim da ćemo tada imati oko 700 na raspolaganju. S druge strane, kada imate 1.500 najmova na nešto malo manje od 300 bicikla to je trenutno jako veliko opterećenje. Sigurno ćemo u narednom periodu još pojačati kontingent bicikla, razvijat ćemo sustav sve više i više", zaključio je Marko Bartulić za Dalmacija Danas.
U svakom slučaju, brojke su neumoljive i jasne. Izgleda da Split postaje pravi biciklistički grad. Na samom kraju možemo samo nadodati da iz Split parkinga još jednom pozivaju sve građane na odgovornu vožnju bicikla i da se informiraju o pravilima za sigurnu vožnju na: https://www.splitparking.hr/javne-bicikle.