Potpredsjednik sabora, a odnedavno vitez i čuvar Reda Svetog Groba Jeruzalemskog, Željko Reiner, dao je zajednički intervju s kontroverznim biskupom Vladom Košićem. Razgovor je objavljen u ovogodišnjem broju Izazova istine, prenosi Index.
Nakon pisanja na Indexu, ovaj razgovor predstavnika svjetovne i crkvene vlasti izazvao je brojne polemike u javnosti. Osim sporne činjenice da potpredsjednik Sabora radi zajednički intervju s biskupom, u oči upadaju stavovi Željka Reinera o abortusu. Naime, Reiner je jedan od ključnih ljudi HDZ-a, njihov potpredsjednik sabora, a HDZ, ukoliko ostane na vlasti, u roku od dvije godine po naputku Ustavnog suda mora donijeti novi zakon o abortusu.
Reiner ne krije svoje stavove o pobačaju, a citirao je i papu Ivana Pavla II. koji je rekao da oni koji donose zakone imaju "preciznu obvezu da se suprotstave svakom zakonu koji napada život". A Reiner je osoba koja donosi zakone, a ujedno i netko tko smatra da život počinje začećem, piše Index.
Dio intervjua gdje Reiner govori o pobačaju prenosimo u cijelosti:
- Kao liječnik mislim da je pobačaj ogroman i nepotreban atak na zdravlje žene. Kao katolik se zalažem za očuvanje života od začeća pa do prirodne smrti. Napokon, sv. Ivan Pavao II. je u Splitu 4. listopada 1998. godine jasno rekao: „ Obrana života sastavni je dio poslanja Crkve“ pa ako joj pripadamo, i mi se za to trebamo zalagati, a na osobiti način liječnici i medicinsko osoblje.
Međutim, budući ste me pitali za odluku Ustavnog suda, najprije moram reći da odluke Ustavnog suda ne bi trebalo komentirati, a pogotovo ih ne bi trebali komentirati političari. Mislim, da neki, kojima to odgovara, i ovu odluku Ustavnog suda interpretiraju na svoj način izvlačeći iz nje ono što u njoj ne stoji.
Primjerice, Ustavni je sud zaključio da je "pravo na privatnost zajamčeno člankom 35. Ustava" koje "uključuje pravo svakoga na slobodu odlučivanja, samoodređenje i dostojanstvo. Stoga je pravu na privatnost inherentno pravo žene na vlastiti duhovni i tjelesni integritet, koji uključuje i odluku hoće li začeti dijete i kako će se njezina trudnoća razvijati". Zašto bi se nužno moralo pretpostaviti da pod pojmom "razvoja trudnoće" Ustavni sud smatra pravo žene da prekine tu trudnoću, kako to neki interpretiraju?
Sud je obvezao Hrvatski sabor da u slijedeće dvije godine Hrvatski sabor ukine postojeći zakon i donese novi. On nije rekao kako taj novi zakon mora izgledati pa on može biti i značajno restriktivniji od postojećeg zakona iz vremena komunizma. Jer ne zaboravimo - članak 21. Ustava jasno kaže "Svako ljudsko biće ima pravo na život“, a struka je također jasno rekla (primjerice stav Etičkog povjerenstva Klinike za ženske bolesti i porode KBC Zagreb iz 2009. godine) da „Ljudski život počinje spajanjem muške i ženske spolne stanice“. Na to upućuju i Deklaracija UN-a o pravima djeteta iz 1959. godine u kojoj u IV načelu jasno stoji: „Dijete ima pravo na rast, razvoj i skrb prije rođenja i nakon rođenja“ kao i Konvencija UN-a o pravima djeteta iz 1989.godine u kojoj u čl. 6/1, preambula 1 i 3 piše: „Dijete ima prirođeno pravo na život; prirođeno dostojanstvo te jednaka i neotuđiva prava svih pripadnika ljudske obitelji, bez obzira na rođenje“ dok Europska povelja o pravima djeteta iz 1979. godine, u točki 17.VI kaže: „Prava svakoga djeteta na život od časa začeća, na smještaj, prikladnu hranu i srodnu okolinu moraju biti priznata, a državne vlasti moraju prihvatiti obvezu da poduzmu sve napore da se to pravo u potpunosti primijeni“.
Što se pak tiče crkvenog nauka, samo dva citata: „Ljudsko rađanje traži da se rodi onaj koji se začne, jer je začeće usmjereno rođenju“ (Sv. Toma Akvinski, Summa contra gentiles, IV, 43) i „Pobačaj, izravno izazvan ili namjeravan kao cilj ili sredstvo – težak je ćudoredni poremećaj“ (Sveti papa Ivan Pavao II, Evangelium vitae, 62). Iako je Sv. Ivan Pavao II, pritom ali i u više navrata ponovio da oni koji donose zakone imaju „preciznu obvezu da se suprotstave svakom zakonu koji napada život“, kao realan pastir u spomenutoj enciklici Evangelium vitae savjetovao je da to ne sprječava, kada nije moguće otkloniti ili potpuno ukinuti zakon o pobačaju koji je na snazi ili je predložen, da je „zastupniku, čije bi osobno apsolutno protivljenje pobačaju bilo jasno i svima poznato, dozvoljeno ponuditi potporu prijedlozima koji su usmjereni ka smanjenju štete nekog zakona te da time smanji negativne učinke na razini kulture i javne moralnosti - rekao je Reiner u intervjuu za Izazov istine.
Na jutrošnjoj saborskoj sjednici SDP-ov Peđa Grbin osvrnuo se na Reinerove riječi iz intervjua, optuživši ga da se zalaže za zabranu pobačaja.
Reiner je na to rekao da ga se krivo interpretira, te da je on izjavio kako novi zakon može biti restriktivniji ili liberalniji.
- Drago mi je da čitate vjerske medije, to me veseli. Očito ste svjesno krivo interpretirali što sam ja rekao. Točno suprotno, na upit o tome da komentiram odluku Ustavnog suda, prvo sam rekao da mislim da nije primjereno da političari komentiraju odluke Ustavnog suda. Ja sam je citirao te rekao da ta odluka obvezuje samo Sabor da donese novi zakon. Kako će on izgledati, to ne možemo znati. Hoće li on biti liberalniji ili restriktivniji, to ne možemo znati. Volio bi, ako me već citirate, citirajte me točno - rekao je Reiner.
Peđa ga je zatim prozvao da je izjavio kako se pod pravom na privatnost žene, nikako ne može podvesti i njeno pravo da prekine trudnoću, što ide suprotno odluci Ustavnog suda. Prozvao ga je da svojim stavovima dovodi u pitanje sekularni karakter Hrvatske i odluku Ustavnog suda.
- Mene ti vaši stavovi priječe u tome da vas podržim da budete predsjednik Odbora za Ustav. - zaključio je Peđa.