'Kako im to polazi za rukom?' pitanje je koje si većina poznavatelja i ljubitelja mode postavi kada se potegne tema o Zari, međunarodnoj maloprodajnoj tvrtki vrijednoj više milijardi dolara koja je kupovinu modernih i trendi odjevnih komada učinila nevjerojatno pristupačnom i jednostavnom, poput odlaska u kupovinu namirnica.
Potraga za Zarinim poslovnim uspjehom počinje na mjestu na kojem Marta Ortega Pérez provodi radni dan: za zajedničkim stolom industrijskog dizajna, s crnim okretnim stolcima standardnog izgleda. Samo nekoliko metara dalje u bijelom uredu otvorenog tipa smještenom na periferiji La Coruñe, lučkog grada u španjolskoj Galiciji, nalazi se isti stolac i stol koji je koristio njezin otac Amancio Ortega, povučeni milijarder koji pripada krugu najbogatijih ljudi na svijetu.
Demokratski pristup modi
Ortega je suosnivač i kontrolni dioničar Inditexa, konglomerata koji posjeduje sedam modnih tvrtki, uključujući Massimo Dutti, Bershku i Zaru. U posljednjih nekoliko desetljeća Zara je prodrla na tržište 96 zemalja, a od ukupno 1.854 maloprodajna mjesta neke su joj trgovine smještene u prestižnim ulicama u blizini luksuznih marki poput Diora, Louisa Vuittona, Cartiera i Chanela. No dok dobro krojena jakna od tvida Chanela može koštati i 8.550 dolara (nešto malo manje od 55 tisuća kuna), u Zari se vrlo sličan model može pronaći i po cijeni od 500-tinjak kuna, pa i manjoj.
U skladu sa Zarinom vizijom da se baš svatko može dotjerati, Ortega ili Šef, kako ga nazivaju i na poslu i kod kuće, nikada se nije zamarao klasičnim uredom. Umjesto da se izolira u korporacijskom tornju u sklopu kampusa koji je izgradio tako da bude sjedište Inditexa, Ortega radije sjedi na podu ženskog odjela u Zari. S 85 godina tehnički je umirovljen te više nije na čelnoj poziciji tvrtke, no unatoč tome i dalje dolazi na posao gotovo svaki dan. Međutim uvijek se drži po strani; nikada nije dao intervju te izbjegava društvena događanja i fotografiranje. Ortega je sada predsjednik Pontegadea, dioničkog društva koje je posljednjih godina diversificiralo svoju imovinu, te dobrotvorne zaklade koja nosi njegovo ime.
Njegova kći Marta Ortega Pérez u Zari je počela raditi prije 14 godina, kada se nakon diplome na sveučilištu zaposlila kao prodajna suradnica u londonskoj trgovini King's Road.
'Tijekom prvog tjedna mislila sam da to neću moći preživjeti. No onda na određeni način postaneš ovisan o toj trgovini. Tako, naprimjer, neki ljudi nikada ne žele napustiti svoj posao u Zari. Upravo to predstavlja pravo srce ove tvrtke', kaže 37-godišnjakinja koja sada na tjednoj bazi posjećuje Zarine trgovine u sklopu svoje opsežne, pomalo otvorene uloge (naime njezina pozicija nema službeni naslov) čija je zadaća pomoći u nadziranju dizajna ženske odjeće i same trgovine, ali i upravljati imidžom tvrtke. 'Uvijek ću biti ondje gdje me tvrtka najviše treba', kaže ona za WSJ Magazin.
'Marta je vrlo skromna, no istovremeno ima snažne stavove o različitim stvarima', kaže predsjednik Inditexa Pablo Isla, a na tu je poziciju stupio 2011., kada je Ortega otišao u mirovinu. Isla kaže kako očekuje da će Martina uloga postati sve značajnija kako se tvrtka u sljedećem desetljeću sve više bude okretala održivosti. Ona sama otvoreno kaže da nema namjeru preuzeti formalnu vodeću ulogu.
'Nikad ne znaš što ti budućnost donosi i ja sam otvorena za različite opcije, no, da budem iskrena, željela bih ostati blizu samog proizvoda. Mislim da je i moj otac uvijek to radio', kaže ona.
'Mislim da je vrlo važno graditi mostove između luksuzne i ulične mode, između prošlosti i sadašnjosti, između tehnologije i mode, između umjetnosti i funkcionalnosti', kaže Ortega Pérez, dodajući da utjelovljuje krajnosti modne industrije, ali to ujedno pomaže Zari da prevlada tradicionalno izraženu podjelu između luksuzne mode i masovne odjeće.
'Visokokvalitetna odjeća ne bi trebala biti rezervirana samo za nekolicinu. Želimo da to bude dostupno svim kupcima', kaže Ortega Pérez koja je 2018. godine imala značajnu ulogu u Zarinoj ograničenoj seriji odjeće visokog stila SRPLS. Marta je ponosna na Zarinu nehijerarhijsku strukturu jer u praksi stvara osebujnu dinamiku poslovanja.
'Ne radi se o tome da jedna osoba dobro radi svoj posao. Mi smo tim. Mislim da moj otac nikada nije bio najbolji u bilo čemu, ali bio je najbolji u pronalaženju najbolje osobe za svaku stvar', kaže ona.
Marta Ortega Pérez u Zaru unosi dozu sofisticiranosti
Fabien Baron, neovisni kreativni direktor čiji su klijenti bili Dior, Calvin Klein, Burberry i Louis Vuitton, s Martom Ortega Pérez surađivao je na razvoju nove Zarine kozmetičke linije te na kampanjama s vrhunskim modnim fotografima poput Stevena Meisela. 'Marta je poput prigušenog glasa brenda. Ona u Zaru unosi dozu sofisticiranosti koju brend prije nije imao. Njezin otac je izgradio posao, a Marta gradi zajednicu koja će pomoći tvrtki da prijeđe na drugu razinu', kaže Baron.
Vitka plavuša s modernim kratkim bobom, blistavim majčinim osmijehom i očevim očima i gustim obrvama, za vrijeme odrastanja u La Coruñi nije bila potpuno svjesna toga da njezini roditelji vode modno carstvo. Znala je da rade u modnom svijetu i da puno putuju. Tamara Sanchez, njezina bivša kolegica s baleta, koja sada vodi Zarin odjel trikotaže, prisjetila se da ju je jednom prilikom upitala zašto nosi Zaru svaki dan, na što je ona slegnula ramenima i ležerno rekla: 'Oh, stvarno? Je li to neka marka? Mama mi kupuje svu odjeću.'
Više o ovoj temi pročitajte na Tportalu.



