U srijedu je u HGK - ŽK Split, u organizaciji Slobodne Dalmacije održan okrugli stol „Ljetni prometni izazovi u turističkim gradovima“. Sudionici su bili: ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, zamjenik glavnog ravnatelja policije Željko Prša, zamjenik gradonačelnika Splita Nino Vela, potpredsjednica HGK za graditeljstvo, promet i veze Mirjana Čagalj, prometni stručnjak Željko Marušić, direktor „Split parkinga“ Marko Bartulić i predstavnik dubrovačke udruge „Sigurnost u prometu“ Denis Pavela.
Skup je moderirao novinar Slobodne Dalmacije Saša Ljubičić, a glavni naglasci su bili na nedavno usvojenom Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu, koji je u javnosti poznat kao Zakon o liberalizaciji taksi usluga, njegovim prednostima i nedostacima, liberalizaciji tržišta prijevozničkih usluga, povećanju broja taksista, te o načinima rješavanja prometnih čepova u turističkim gradovima u sezoni.
Ministar Oleg Butković istaknuo je da je glavni cilj Zakona o liberalizaciji taksi usluga da svi rade po istim uvjetima i pravilima.
- Ostavili smo mogućnost korištenja taksimetra, ali i ponudili opciju aplikacije. Vikendima su se događale prometne nesreće zbog vožnje u alkoholiziranom stanju. Ovaj Zakon omogućio je da više građana koristi usluge taksija, a mladi da se legalno zaposle i da ne odlaze iz Hrvatske. - poručio je ministar Butković.
Dogradonačelnik Splita Nino Vela je rekao da Grad Split, sa Županijom i Ministarstvom ozbiljno radi na rješavanju problema infrastrukture u Splitu i okolici.
- Trajektna luka naš je gorući problem, spoj na autocestu nije adekvatan, a dvije od tri najopterećenije točke u Hrvatskoj su raskrižja koja vode u Split. Svjesni smo problema i radimo na pronalasku rješenja. - naglasio je Vela, te informirao da sve nove ili rekonstruirane prometnice uključuju i biciklističku stazu.
Potpredsjednica HGK Mirjana Čagalj je istaknula da turizam čini 20% našeg BDP-a i ne možemo se stalno žaliti zbog gužve.
- Mi moramo brinuti o lokalnom stanovništvu kako im od života ne bi napravili kaos. Što se tiče liberalizacije taksi tržišta, ako ih je ove godine na obalu došlo tisuću, iduće će doći samo oni koji su dobro poslovali. Tržište će samo regulirati i broj taksija i cijenu, koja se još uvijek nije snizila, ali će do iduće godine sigurno to sjesti na svoje mjesto.Taksi je sada pristupačniji i našoj djeci dostupniji kada se vraćaju iz večernjih izlazaka i već samo zbog te činjenice i njihove sigurnosti je vrijedilo donijeti novi Zakon. - smatra Čagalj.
Prometni stručnjak Željko Marušić pak smatra kako gužve ne moraju nužno biti štetne.
- Lokalno stanovništvo trebalo bi se prilagoditi turizmu, jer od turizma živimo. U enormnoj količini turističkog prometa, bezkontaktno brzo plaćanje bi olakšalo situaciju, ali do neke granice. Moj prijedlog je da tijekom osam udarnih tjedana sezone, cestarina autoceste bude skuplja vikendom za 10%, kako bi stimulirali njeno korištenje radnim danima. - kazao je Marušić.
Zamjenik ravnatelja policije Željko Prša kazao je da oni daju svoj maksimum, ali infrastruktura ih ograničava. Najveća zakrčenja su na izlazima s autoceste, prilazima svim većim turističkim središtima, graničnim prijelazima i trajektnim pristaništima.
Marko Bartulić iz „Split parkinga“ smatra da dok Žnjan ne doživi svoj finalni izgled sigurno treba ostati bez naplate parkinga, dok je Denis Pavela iz udruge „Sigurnost u prometu“ kazao da ne možemo dopustiti da nam prometnice postaju parking mjesta, jer ceste koje su nekada u Dubrovniku vodile u stambeno naselje, danas vode u hotelske komplekse i marine.
Sudionici okruglog stola mahom su se složili s porukom da su gužve u ljetnim mjesecima očekivane te da nas sve veći broj turističkih dolazaka treba veseliti, ali istovremeno moramo raditi na pronalaženju pravih odgovora i rješenja prometnih problema s kojima se turistički gradovi suočavaju u sezoni.