Na kraju ove školske godine, osmaši pri upisu u srednje škole za školsku godinu 2025./2026 više neće moći odabrati zanimanje pedikera i fotografa. Naime, razlog za ‘gašenje’ ovih programa je reforma strukovnog obrazovanja. Ipak, učenici koji su htjeli upisati za pedikera i fotografa, u modularnoj će nastavi moći upisati slična zanimanja koja traju četiri godine.
Kako će se ova reforma odraziti na Obrtničku školu u Splitu, komentirao nam je ravnatelj Davor Kulić.
„U školskoj godini 2025./26. počinje provedba reforme strukovnog obrazovanja. Škole više neće moći upisati učenike u prve razrede po trogodišnjim JMO programima u školskoj godini 2025./2026. neovisno o tome jesu li novi kurikulumi za ta zanimanja izrađeni ili nisu. Izvan snage se stavljaju postojeći trogodišnji JMO programi za koje su izrađeni novi kurikulumi. Za ona zanimanja za koja novi modularni kurikulumi nisu izrađeni, postojeći JMO programi nisu stavljeni izvan snage, ali ih škole svejedno neće moći upisivati“, pojašnjava nam Kulić.
Obrtnička škola iz Splita od 2004. godine upisuje učenike u zanimanja Pediker JMO (jedinstveni model obrazovanja) i Fotograf JMO. Međutim, novi modularni kurikulumi za zanimanja Pediker i Fotograf nisu izrađeni, a ravnatelj Obrtničke škole Split kaže kako školama nije ponuđeno obrazloženje za navedeno. Samo znaju da škole koje su do sada upisivale učenike u spomenute programe neće moći upisati učenike u prvi razred školske godine 2025./2026.
Što umjesto Pedikera i Fotografa?
Zanimalo nas je postoji li neki drugi modul koji će zamijeniti ova zanimanja.
„Školama je ponuđeno da umjesto Pedikera, u prvi razred školske godine 2025./2026 upišu jedan razred zanimanja Kozmetičar četverogodišnji po novom modularnom kurikulumu. Umjesto upisa u prvi razred zanimanja Fotograf školama je ponuđeno da upišu učenike u bilo koje od trogodišnjih zanimanja za koje su izrađeni novi modularni strukovni kurikulumi“, navodi Davor Kulić.
Obrtnička škola Split jedina je u Splitsko-dalmatinskoj županiji koja školuje učenike za zanimanja pediker i fotograf. No, s planiranom reformom, postoji realna mogućnost da se ta zanimanja više neće moći upisivati, što bi ih moglo potpuno izbaciti iz sustava. A potreba za njima na tržištu rada itekako postoji.
„Garancije da će novi kurikulumi biti napravljeni do upisa u školsku godinu 2026./2027. (ili uopće) nema. Obrtnička škola iz Splita jedina u Splitsko-dalmatinskoj županiji upisuje učenike u zanimanja Pediker i Fotograf. Može se vrlo lako dogoditi da se ta dva zanimanja „izgube“ u reformi strukovnog obrazovanja jer ih škole više neće moći upisivati“, smatra Kulić koji dodaje da interes za upis uvijek uvelike premašuje broj ponuđenih upisnih mjesta.
„Puno ćemo izgubiti“
„Zanimanja Pediker i Fotograf tražena su na tržištu rada u Splitsko-dalmatinskoj županiji. Obrtnička škola iz Splita svake školske godine upisuje jedan cijeli razred Pedikera i polovicu razreda Fotografa u prvom (ljetnom) upisnom roku.
Ukoliko Škola ne bi upisala učenike u zanimanja Pediker i Fotograf u školskoj godini 2025./2026. , to bi negativno utjecalo na tržište rada u Splitsko-dalmatinskoj županiji, te buduću upisnu politiku“, navodi ravnatelj Kulić.
Hoće li se pronaći rješenje koje će omogućiti nastavak školovanja za ova zanimanja ili će reforma nepovratno zatvoriti vrata novim generacijama pedikera i fotografa?
„Smatram da bi u školskoj godini 2025./2026. trebalo dopustiti upis učenika u zanimanja Pediker JMO i Fotograf JMO po postojećem važećem nastavnom planu i programu. Po objavi modularnih strukovnih kurikuluma za navedena zanimanja škola bi započela upis po novim kurikulumima“, kazuje nam Kulić koji smatra da bi bilo šteta izgubiti ova dva zanimanja.
„Podržavam reformu strukovnog obrazovanja. Obrtnička škola iz Splita aktivno je sudjelovala u svim dosadašnjim reformama. Sudjelovat će i u ovoj, ali bila bi šteta „putem“ izgubiti dva zanimanja koja su tražena na tržištu rada i za koja postoji veliki interes za upis učenika“, navodi naš sugovornik.
Fotografi ostaju bez alternative
Ravnatelj Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (ASOO) koja radi na ovoj reformi od 2018. godine, Mile Živčić za RTL je kazao kako nije izrađen novi kurikulum za pedikera, ali je izrađen novi kurikulum za kozmetičara. To je sada četverogodišnje zanimanje koje u sebi sadrži i znanja koja je do sada imao pediker.
Tako će u sljedeću školsku godinu Obrtnička škola upisati dva razreda kozmetičar te tako ponuditi učenicima alternativu za Pedikere.
„Umjesto jednog razreda trogodišnjih pedikera i jednog razreda četverogodišnjih kozmetičara upisati dva razreda kozmetičara četverogodišnjih po novom modularnom kurikulumu, Fotografe u sljedećoj školskoj godini neće upisati“, kazao nam je ravnatelj Davor Kulić.
Što znači modularna nastava?
Modularna nastava bazira se na aktivnom učenju i projektnoj nastavi, što iziskuje puno veću suradnju, koordinaciju i planiranje unutar kolektiva, ali i s vanjskim dionicima.
Modularna nastava osmišljena je da da više slobode nastavnicima u izvođenju nastave u strukovnim školama. Tako će svaka strukovna škola za svaki strukovni smjer osmisliti vlastite načine kako će učenici nešto naučiti. Na primjer, učenici ugostiteljske škole na Hvaru će imati modul posebno usmjeren isključivo na jela od morskih plodova, dok će se učenici u Varaždinu posvetiti jelima od varaždinskog zelja.
Promjene pri uvođenju modularne nastave:
- strukovni kurikulum bi se sastojao od općeobrazovnih predmeta i strukovnih modula, gdje će općeobrazovni predmeti biti znatno usklađeni s strukovnim, ali isto tako općeobrazovni predmeti mogu biti u izbornom strukovnom dijelu i mogu biti fakultativni predmeti. (npr. biologija u struci će se odnositi na poljoprivredu)
- smjer će se birati nakon prve ili druge godine, ovisno o smjeru, tj. je li četverogodišnji ili trogodišnji program – no, neće se uvesti u sve strukovne škole
- odmicanje od razredno – satno – predmetnog sustava
- vođeno učenje (u učionicama, radionicama), samostalni rad učenika (seminarski radovi, projektni zadatci)
- predmeti bi bili izraženi u CSVET bodovima (minimalan je 1 bod, dok je maksimalno 5 CSVET bodova po cjelini), a učenik dobiva ocjenu na temelju zbroja CSVET bodova iz određenog broja cjelina)