Slučaj pogibije Verene Heinz, 28-godišnje djevojke iz Austrije koju je u srpnju usmrtio propeler glisera dok je ronila kod Malinske na otoku Krku, šokirao je hrvatsku javnost i otvorio pitanja o sigurnosti na moru.
Dozvolu za upravljanje moćnim gliserom moguće je dobiti bez tečaja i bilo kakve prakse
To je Index potaklo na istraživanje što je uopće potrebno da netko dobije dozvolu za upravljanje snažnim, brzim i potencijalno smrtonosnim gliserima i jahtama.
Doznalo se da je takvu dozvolu u Hrvatskoj moguće dobiti polaganjem ispita, bez pohađanja tečaja i bilo kakve konkretne prakse. Novinar je provjerio je li to doista tako.
Dozvolu može dobiti svaka osoba s napunjenih 16 godina, a ispit je isključivo teorija
Vjerovali ili ne, dozvolu za voditelja brodice do zadivljujućih 30 bruto tona u Hrvatskoj može dobiti svaka osoba s napunjenih 16 godina, i to jednostavnim izlaskom na ispit koji obuhvaća samo teoriju. Nadalje, ispit se odvija usmenim putem i ukupno će vam potrošiti oko sat do dva vašeg života, ovisno o broju polaznika na mjestu na kojem polažete.
Nakon tako položenog ispita dobivate dozvolu koja vam omogućuje da samostalno zaplovite svim jadranskim otocima, pa i da se zaputite daleko na pučinu jer je zakonom propisano da s tom dozvolom možete ploviti na udaljenost od čak 12 nautičkih milja (nešto više od 20 km) od obale kopna ili otoka. A s obzirom na broj otoka razasutih po našem moru, kad se udaljite kojih 20-ak kilometara od nekog otoka, velika je vjerojatnost da je sljedeći najbliži otok udaljen najviše još toliko. Drugim riječima, bez problema s takvom dozvolom potpuno legalno možete otploviti sve do Visa, pa i dalje, do Biševa ili isturenog otočića Sveti Andrija poprilično na pučinskim vodama prema Italiji.
Nakon navršenih 18 godina nema ograničenja snage motora
Službeno, možete ploviti "unutarnjim morskim vodama, vodama koje su pristupačne s mora i teritorijalnim morem RH, a za ribarske brodice duljine veće od 7 metara i zaštićenim ekološko-ribolovnim pojasom Republike Hrvatske (ZERP)".
Ne samo to, dozvola je također priznata, između ostalih zemalja, u Italiji, Francuskoj, Španjolskoj, Portugalu, Grčkoj, Njemačkoj, Norveškoj, Švedskoj, Finskoj, Južnoafričkoj Republici, Velikoj Britaniji, Novom Zelandu, Kanadi, SAD-u... Ukratko, po načelu reciprociteta, priznaje se u svim zemljama svijeta čije dozvole priznaje nadležno hrvatsko ministarstvo, piše Index.
Logično, rijetko bi tko pri zdravoj pameti pustio 16-godišnjaka da stane za kormilo kakve brodice i zaputi se među trajekte, tankere i ostala glomazna čudovišta koja plove Jadranom pa je zakonodavac ipak postavio ograničenje. Tako 16-godišnjak iz našeg primjera može do svoje 18. godine voziti samo brodice s motorima do 15 kW snage. S 18 godina nema više ni tog ograničenja i nadalje je novopečeni skiper realno ograničen samo - debljinom novčanika.
Dozvola bez vremenskog ograničenja
Prema službenim informacijama sa stranica Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, kandidati za ispit mogu se prijaviti za polaganje ispita za voditelja brodica kategorija A i B izravno, bez prethodnog tečaja, a mogu radi kvalitetnije pripreme za ispit, odslušati tečaj u pomorskim učilištima. Ispit se može polagati u Ministarstvu, daleko od mora, ali i u lučkim kapetanijama.
Jednom kad dobijete dozvolu, ona vrijedi bez vremenskog ograničenja. Kako je cijena ispita 440 kuna, uz trošak državnog biljega, odlučio sam iskušati sreću i izaći na ispit bez odlaska na tečaj koji košta još oko 500 kuna. Potvrdu o uplati poslao sam u subotu proteklog vikenda e-mailom u Ministarstvo i zamolio izlazak na ispit u utorak, tri dana kasnije.
Zatim sam potražio na internetu literaturu za polaganje ispita. Kako nisam rođen i odrastao na moru, prelistavanjem skripte ubrzo mi je postalo jasno da me čekaju tri dana vrlo intenzivnog štrebanja mnoštva pojmova s kojima sam se susreo prvi put u životu - snast, šarpi rebro, zavlačno sidro, korak brodskog vijka, lazni prostor...
Za učenje je dovoljno par dana
Tu su i brojne stvari o kojima nikad ne razmišljamo, kao što su konstrukcijske osobine i način funkcioniranja četverotaktnog motora s detaljnim opisom svih događanja u cilindru u sva četiri takta. A tek kad uđete u određivanje vašeg položaja na pomorskoj karti, izračuna azimuta i kursa, raspoznavanje vrsta oblaka i slično, shvatite koliko ste toga iz minulog školskog obrazovanja potpuno zaboravili.
Kad smo već kod školske opreme, spomenuo bih da subotnje rano popodne usred razdoblja ljetnih godišnjih odmora nije baš najbolje vrijeme za nabavku trokuta i šestara, posebice ako tražite nautičke trokute. Već sljedeći dan shvatio sam da mi zamrljana crno-bijela pomorska karta iz skripte koju sam skinuo s interneta zapravo nimalo ne pomaže u vježbanju navigacijskih sposobnosti, ali kako je nedjelja još gore rješenje za obilazak knjižara sa specijaliziranim kartama, ovladavanje tim dijelom ispitnog gradiva morao sam odgoditi za posljednji dan ovih mojih samostalnih trodnevnih priprema.
Zatekao se u suludoj situaciji – može upravljati brodom a da nije u životu stao za kormilo
Nakon što su ga na vlastito čuđenje, pustili na ispitu, shvaća koliko je suluda situacija u kojoj se zatekao. Već sljedećeg dana imat će u džepu dozvolu s kojom punim pravom može odmah unajmiti i voziti jahtu a da apsolutno nikad u životu nije stao za kormilo ijednog plovila.
Rekao je: “Zbilja sam prošao?” “Da, pa kad su toliki prošli, nećemo sad vas rušiti”, prokomentirala je.
“Naravno da se ne bih nikad usudio to i učiniti jer bez dodatne praktične obuke, posve sigurno ne bih uspio ni izaći iz luke a da ne prouzročim poveću havariju”, kaže novinar Indexa, Goran Šikić. No koliko mojih sudrugova iz ispitne čekaonice dijeli taj stav? Malo njih, po svoj prilici. A po zakonu, ništa ih više ne sprečava da isplove.
Umjesto zaključka, zanimljivo je spomenuti da je u Hrvatskoj od 1. siječnja do 31. srpnja ove godine na području nadležnosti svih osam lučkih kapetanija utvrđen i procesuiran 1051 pomorski prekršaj, pri čemu je naplaćeno ukupno 2,108.417,18 kn kazni.
Cijeli članak pročitajte OVDJE.