Close Menu
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS
  • Naslovnica
  • Dalmacija
    • Split
    • Obala
    • Zagora
    • Otoci
    • Marjan
    • Naši ljudi
    • Štorije
    • Cooltura
  • Vijesti
    • Hrvatska
    • Svijet
    • Tech & Biznis
    • Vrijeme
    • Crna kronika
    • Znanost
    • Kultura
  • Sport
    • Hajduk
    • Nogomet
    • Košarka
    • Ostali sportovi
  • Relax
    • Glazba
    • Showbizz
    • Foto đir
    • Gastro
    • Zabava
    • Zdravlje
    • Fashion & lifestyle
  • Specijali
    • Vaše vijesti
    • Životinjski kutak
    • Vijađ
    • Dvi-tri riči
    • EX CATHEDRA
    • #TvojeMisto
    • Zdravlje - Priska Med
    • PEČAT OD VRIMENA
    • Na današnji dan
    • IZGUBLJENO-NAĐENO
    • Stara splitska prezimena
    • Razredi s osmijehom
    • Najbolje iz Dalmacije
    • Kako su nastali splitski kvartovi
  • Kolumne
    • ANTONIO KULAŠ
    • DANIJEL KRAJINOVIĆ
    • HRVOJE ZNAOR
    • JURICA GALIĆ JUKA
    • KATA MIJIĆ
    • MARIJA PARO
    • MATE BOŽIĆ
    • MARIO TOMASOVIĆ
    • MENTALNO ZDRAVLJE
    • MIRELLA MEIĆ
    • MIŠO ŽIVALJIĆ
    • NIKOLA BARBARIĆ
    • RADE POPADIĆ
    • TRINAESTO PRASE
    • ŽANA PAVLOVIĆ
Facebook Instagram YouTube WhatsApp
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS
Facebook Instagram YouTube WhatsApp X (Twitter) RSS
  • Naslovnica
  • Dalmacija
    • Split
    • Obala
    • Zagora
    • Otoci
    • Marjan
    • Naši ljudi
    • Štorije
    • Cooltura
  • Vijesti
    • Hrvatska
    • Svijet
    • Tech & Biznis
    • Vrijeme
    • Crna kronika
    • Znanost
    • Kultura
  • Sport
    • Hajduk
    • Nogomet
    • Košarka
    • Ostali sportovi
  • Relax
    • Glazba
    • Showbizz
    • Foto đir
    • Gastro
    • Zabava
    • Zdravlje
    • Fashion & lifestyle
  • Specijali
    • Vaše vijesti
    • Životinjski kutak
    • Vijađ
    • Dvi-tri riči
    • EX CATHEDRA
    • #TvojeMisto
    • Zdravlje - Priska Med
    • PEČAT OD VRIMENA
    • Na današnji dan
    • IZGUBLJENO-NAĐENO
    • Stara splitska prezimena
    • Razredi s osmijehom
    • Najbolje iz Dalmacije
    • Kako su nastali splitski kvartovi
  • Kolumne
    • ANTONIO KULAŠ
    • DANIJEL KRAJINOVIĆ
    • HRVOJE ZNAOR
    • JURICA GALIĆ JUKA
    • KATA MIJIĆ
    • MARIJA PARO
    • MATE BOŽIĆ
    • MARIO TOMASOVIĆ
    • MENTALNO ZDRAVLJE
    • MIRELLA MEIĆ
    • MIŠO ŽIVALJIĆ
    • NIKOLA BARBARIĆ
    • RADE POPADIĆ
    • TRINAESTO PRASE
    • ŽANA PAVLOVIĆ
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS

Nakon devet godina pod Debeljakom, splitski škver posljednjim se snagama bori za opstanak

Koji mjesec manje, koji mjesec više, no cijela priča o privatizaciji splitskog škvera – a zapravo je riječ o privatizacijama svih hrvatskih, jadranskih brodogradilišta jer niti jedno nije opstalo kao uspješna firma – ovih mjeseci će doći kraju
MARIO MATANA / Foto: Igor Jakšić. Brodosplit4. srpnja 2022. 15:46
Tomislav Debeljak
Podijeli
Facebook Twitter Telegram WhatsApp E-mail adresa

Devet godina je Brodosplit izdržao pod Tomislavom Debeljakom. Koji mjesec manje, koji mjesec više, no cijela priča o privatizaciji splitskog škvera – a zapravo je riječ o privatizacijama svih hrvatskih, jadranskih brodogradilišta jer niti jedno nije opstalo kao uspješna firma – ovih mjeseci će doći kraju. Na žalost, neće tu biti kraj samo (neuspjeloj) privatizaciji, nego kraj brodograđevne djelatnosti, sposobnosti Hrvatske da gradi značajna plovila. Kraj još jednoj industrijskoj grani. I sve upućuje, nakon što izgledni stečaj Brodosplita prođe pravosudni tijek, nakon što se konstatiraju dugovi koji nikad neće biti naplaćeni, da bi iduća pokoljenja mogla pamtiti Put Supavla po sasvim drugim vizurama: umjesto kranova i navoza, hoteli i marine...

"Brodosplit je gradio fantastične brodove"

Valja biti pošten i reći: problemi škvera nisu došli s industrijalcem sa sjevera Hrvatske koji je na nužniku promišljao nosive plutajuće sante leda. Istina, Brodosplit je gradio fantastične brodove, a razne uprave su se pred medijima hvalile punim knjigama narudžbi, punoj zaposlenosti u iduće dvije, tri, pet godina... A onda bi gotovo u pravilu, tek koji mjesec nakon tih ružičastih vijesti, stizalo otrježnjenje u vidu godišnjih gubitaka, u stotinama milijuna kuna, koje bi redovito 'posušila' država novcima poreznih obveznika.

Tekst se nastavlja nakon oglasa

Pritisak je dolazio iz Bruxellesa

Neke kaznene prijave su podizane, suđenja bi nakon puno patnji krenula, a onda bi sve to u nekoj fazi postupka prekrila paučina pravosudne ažurnosti. Pravosuđe se naravno mora spomenuti i u ovoj priči, jer još uvijek postoje neki predmeti, neke fascikle i registratori u kojima se pokušavaju razriješiti financijske dubioze Brodosplita. Spomenimo da je pred koju godinu Županijsko državno odvjetništvo u Splitu odbilo kaznene prijave poreznog Uskoka protiv Debeljaka i člana uprave Darka Pappa zbog navodnog nenamjenskog trošenja državnih subvencija...

Državne subvencije, i to u iznosu od 1,5 milijardi kuna kroz pet godina u novcu, kešu, u priču su ušle tamo negdje 2012. godine, dok su trajali pregovori o privatizaciji Brodosplita. Pritisak je dolazio iz Bruxellesa, a nacionalni interes je bio ulazak u europske integracije pa su škverovi poslani 'na bubanj'. Tako i Brodosplit, a kao jedini ponuditelj, kao jedini potencijalni kupac škvera pojavio se Debeljak industrija vijaka, odnosno DIV Grupa. Da nije bilo Debeljaka, pitanje je bi li tad i tako završila priča o brodograđevnoj industriji u Splitu.

Zanimljivo, dugogodišnji vođa sindikata Zvone Šegvić, već koju godinu u mirovini, tvrdi kako je istina da je Debeljak bio jedini. Međutim, dodaje i kako su uvjeti po kojima mu je na kraju predan škver bili znatno povoljniji od onih iz početnog natječaja te da bi, da su znali kakvi će uvjeti na kraju biti, država za Brodosplit dobila najmanje desetak i to inozemnih ponuda. No, to nikad nećemo znati, a s obzirom na stanje u europskoj brodogradnji generalno, pitanje je bi li taj dio paralelne stvarnosti završio išta drugačije.

Što nas dovodi do čini se posljednjeg poglavlja u stogodišnjoj povijesti Brodosplita. Od veljače te 2013. godine Debeljak je preuzeo škver, krenuo s otpremninama i 'zaštitarkama' koje su patrolirale navozima, a potom osnivanjem desetina povezanih tvrtki, zapošljavanjem Indijaca, Nepalaca i drugih stranaca za minimalac, gradnjom brana za Veneciju, segmenata za stonski i čiovski most, općenito izvanbrodograđevnim poslovima, pod devizom 'radimo samo poslove koji donose profit'. Proizvelo se nešto brodova, istina je, nekoliko 40-metarskih jahti za Kriljane, dok je većina ostalih plovila na koncu završila u portfoliju Debeljakove off-shore kompanije jer se škverska uprava posvađala s originalnim naručiteljima.

"Danas je situacija samo nepovoljnija..."

Onda je stigla i korona pa u takvim okolnostima nije bilo za čuditi se kad su, debelo prije rata u Ukrajini i posljedičnih sankcija Rusiji, u škveru počele kasniti plaće radnicima. Prvo su kasnile u odnosu na uobičajene datume isplate, no nekako bi stizale do kraja mjeseca. No brzo se taj trend počeo prelijevati u iduće mjesec, a doista spektakularno je bilo tadašnje obrazloženje uprave Brodosplita: zabrinutoj javnosti, ali i radnicima, poručili su 'kako neće prešutjeti kako su za kašnjenje isporuke novogradnje odgovorni pojedini direktori, poslovođe, brigadiri pa i radnici koji nisu na vrijeme obavili svoj dio posla, za što će snositi posljedice, dok onim radnicima koji daju sve od sebe od srca zahvaljujemo'. Dobro, nisu dobili samo zahvale, nego su dobili i razliku od minimalca do pune, ugovorene plaće.

To se događalo u ožujku prošle godine. Već tada, ako ne i prije, započeo je egzodus meštara iz škvera. Danas je situacija samo nepovoljnija pa je doista teško vjerovati kako će nakon rujna i ročišta na kojem će se odlučivati o potraživanjima prema Brodosplitu odnosno stečaju škvera, u splitskom brodogradilištu vratiti ljude kako bi nastavili proizvodnju složenih objekata poput brodova...

Moja reakcija na članak je...
Ljubav
0
Haha
1
Nice
0
What?
0
Laž
0
Sad
2
Mad
9
Facebook Twitter Whatsapp Telegram
NAJNOVIJE VIJESTI
Djevojka (29) oduzela prednost BMW-u koji je jurio 125 km/h: Poginuo njen sin (4) i pijani vozač (34)
8
min
Djevojka (29) oduzela prednost BMW-u koji je jurio 125 km/h: Poginuo njen sin (4) i pijani vozač (34)
Ako vaš tata ima ove navike, usamljeniji je nego što priznaje
23
min
Ako vaš tata ima ove navike, usamljeniji je nego što priznaje
LOV, ORUŽJE I LUKSUZ Nacional: "Samo jedna lovačka puška Andrije Mikulića doseže 100 tisuća eura"
36
min
LOV, ORUŽJE I LUKSUZ Nacional: "Samo jedna lovačka puška Andrije Mikulića doseže 100 tisuća eura"
VIDEO Božićna rasprodaja na Zvončacu: Iznesite sav namještaj hotelske sobe za 200 eura
50
min
VIDEO Božićna rasprodaja na Zvončacu: Iznesite sav namještaj hotelske sobe za 200 eura
Višemilijunska investicija u infrastrukturu: Završeni radovi na Poljudu
1
sat
Višemilijunska investicija u infrastrukturu: Završeni radovi na Poljudu
NAJČITANIJE VIJESTI
  • Tragedija na Kupresu: Iznenada preminuo bivši načelnik Perica Romić (41), iza njega ostalo petero djece
    Tragedija na Kupresu: Iznenada preminuo bivši načelnik Perica Romić (41), iza njega ostalo petero djece
    19. prosinca 2025. 17:12
  • Stipe u 3 ujutro “posudio” biciklu i cijeli Omiš nasmijao do suza!
    Stipe u 3 ujutro “posudio” biciklu i cijeli Omiš nasmijao do suza!
    19. prosinca 2025. 13:14
  • Hajduk skinut s trona: Njemački klub srušio rekord s Poljuda
    Hajduk skinut s trona: Njemački klub srušio rekord s Poljuda
    19. prosinca 2025. 22:07
  • Legendarni fast food se zatvara nakon 38 godina
    Legendarni fast food se zatvara nakon 38 godina
    19. prosinca 2025. 21:56
  • Splićane uznemirio dim i vatrogasna vozila, saznali smo što se dogodilo
    Splićane uznemirio dim i vatrogasna vozila, saznali smo što se dogodilo
    19. prosinca 2025. 16:18
DD Marketing 300x250
DALMACIJA DANAS
Facebook Instagram YouTube WhatsApp X (Twitter)
  • Uvjeti korištenja
  • Pravila o privatnosti
  • Prodaja i marketing
  • Impressum
  • Kontakt stranica
  • Cjenik
Copyright © 2017-2025 Dalmacija danas. Sva prava pridržana.

Upišite što tražite i kliknite na tipku Enter za početak pretrage. Kliknite tipku Esc za prekid.