Automobili pogonjeni električnom energijom već neko vrijeme nisu neka novost, dapače: njihov udio na tržištima stalno raste, a zakonodavci sve većeg broja država planiraju u dogledno vrijeme potpuno ukinuti proizvodnju auta na fosilna goriva.
Takav primjer slijede autobusi (prvenstveno u središtima europskih gradova, uglavnom javnih prijevoznika), primjena sličnih tehnologija za kamione još uvijek ponešto zaostaje, dok bi nekako logičan slijed bio onaj na – brodovima. Istina, solarni paneli na obiteljskim brodicama su uobičajeni, no korištenje 'čiste' energije za pogon plovila, pogotovo onih gabaritnih, tek se nazire.
Godinama, pa i desetljećima, FESB je apsolutno u hrvatskom vrhu, a vjerojatno i šire, po povezanosti svoje akademske zajednice s poduzetništvom, reklo bi se 'realnim gospodarstvom'. Studenti s tog najvećeg splitskog fakulteta uglavnom vrlo brzo imaju osiguran posao, a često se odlučuju i na samostalne projekte.
Znajući to, nikako ne čude današnja događanja u vijećnici Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje – u srijedu je naime svečano potpisan Sporazum o suradnji na razvoju projekta za gradnju putničkih brodova na električnu energiju!
Sporazum su potpisali prof.dr.sc Srdjan Podrug, dekan FESB-a, predsjednik uprave Jadroplova Branimir Kovačić te direktori tvrtki Classis d.o.o. Predrag Čudina, Čulić Elektro Centar d.o.o. Nikša Čulić, RENS d.o.o. Božo Terzić i ravnatelj Hrvatskog registra brodova Damir Roje.
Izgradnja putničkih brodova s nultom emisijom stakleničkih plinova
Cilj potpisivanja Sporazuma je formiranje istraživačko-gospodarske jezgre s FESB-om i Jadroplovom na čelu, koja bi dala poticaj i provela izgradnju putničkih brodova s nultom emisijom stakleničkih plinova, a koji bi bili pogonjeni električnom energijom iz baterijskih izvora.
Sporazum bi trebao potaknuti razvoj gospodarstva u gradu Splitu, ali i Republici Hrvatskoj, prateći trendove primjene zelene energije i zaštite okoliša. Takvi putnički brodovi bili bi pogodni za korištenje u jadranskom priobalju omogućavajući kvalitetnije i efikasnije povezivanje otoka s kopnom, uz smanjene troškove energije. Projekt je koncipiran tako da potakne i nove infrastrukturne investicije pogodne za financiranje iz fondova EU.
Za sada je u pitanju razvoj tri trajekta, točnije Ro-Ro broda te dva putnička broda, dok bi cijela flota takvih brodova mogla povezivati, recimo, Split s otocima, a po najavljenoj autonomiji ploviti i dalje. Ili cijeli dan držati svoju liniju...
Prema najavama, Ro-Ro putnički brodovi na električni pogon (dekan Podrug je kazao da je profesor Ozren Bego i njegova grupa nedavno završio projekt financiran iz europskih fondova u kojem je napravljen kontejner s baterijskim postrojenjem) imali bi kapacitet prijevoza između 800 i 1200 putnika te između sto i 190 automobila, dok su dva tipa putničkih brodova predviđena za 200, odnosno 390 putnika.