Na jesen će nešto manje od dvije tisuće učenika krenuti u školu po znatno izmijenjenim uvjetima i po novim kurikulima: s tabletom u školskoj torbi, u učionicama koje će imati, ako to škole požele, i dječje šatore, projektore, kamere, minilaboratorije, sportsku opremu, učiti po programu u kojem je izbačeno u prosjeku desetak cjelina koje su se do sada poučavale u fizici, biologiji, kemiji, tehničkom, piše Večernji list.
Jesu li oni sretnici ili nesretnici izabrani u minimalnom omjeru svoje generacije, kao eksperimentalna skupina, vidjet će se, no po njihovim iskustvima, eventualnim upozorenjima na određene propuste u gradivu ili izvođenju programa, reformirani sadržaj uvest će se u sve ostale hrvatske škole, bez iznimke, već sa školskom 2019./2020. godinom. Zato je ova jesen izuzeto bitna, ne samo ministrici obrazovanja Blaženki Divjak, koja se mora okruniti titulom “reformatorice škola” kako bi opravdala, među ostalim, i politički angažman, već cijelom obrazovnom sustavu jer, upisujući novu generaciju učenika u prve razrede osnovnih škola, istovremeno ćemo imati stotinu prvašića koji neće znati pisati malim tiskanim slovima i tisuće onih koji će morati svladati tu vještinu, kako to stari obrazovni sustav predviđa, jer nisu obuhvaćeni reformom.
Oni će većinu satnice hrvatskog jezika provesti prepisujući duge tekstove, dok će se od prvašića koji su upisali reformirane škole na satu hrvatskog jezika očekivati da znaju sastaviti kratke tekstove – od maksimalno pet rečenica neopterećeni pravilima pisanja malih tiskanih slova. Sat će, kako prvašićima tako i svima ostalim osnovno i srednjoškolcima trajati 45 minuta, promjena neće biti ni u ukupnoj satnici – jer je reformirani sadržaj, zasad, unatoč brojnim kritikama, ostao vezan za vrijeme koje predviđeno za usvajanje gradiva, piše Večernji list.
Školama je na izbor dano da same odlučuju o trajanju praznika – pa tako ravnatelji učenika čije su škole na obali mogu ranije završiti sa školskom godinom, što znači da i ranije moraju započeti s nastavom. Ovogodišnji prvašići, čije su škole dio eksperimentalnog programa, u škole će, kao i ostali učenici “obuhvaćeni” reformom, svakoga dana nositi tablete. Dužni su voditi računa da su im baterije uređaja pune, no još uvijek nema jasnog odgovora hoće li nastavnici, na bilo koji način kažnjavati učenike koji su primjerice svoj “moderni školski pribor“ ostavili kod kuće.
No obveza nošenja tableta ne isključuje obvezu nošenja udžbenika i bilježnica. Budući da su prvašićima reformirane škole iz sadržaja izbrisana mala tiskana slova, to će vrijeme u satnici njihovi nastavnici morati utrošiti na poučavanje koncentriranog slušanja, pravilnog i uljudnog razgovora i učestalog i svakodnevnog čitanja. U matematici će učenici prvih razreda podatke prikazivati piktogramima i jednostavnim tablicama, kreirat će nizove, uspoređivati i analizirati objekte iz okoline, a služit će se i novcem u sklopu brojeva do 20. Kao ni do sada, za učenike prvih razreda neće biti klasičnog usmenog ispitivanja, a na polugodištu neće biti zaključivanja ocjena.
– Vrednovanje mora biti kontinuirano, a sam razgovor s učenicima na svakom satu može rezultirati ocjenom. Nije nužno učenike posebno usmeno ispitivati, već to treba biti integrirano u proces poučavanja i učenja – poručili su u Ministarstvu obrazovanja.
Učiteljima je prepuštena odluka kada će primijeniti izvanučioničku nastavu, kao što će i sami birati koje će pjesme i glazbene igre učenici slušati na satu glazbenog. Sami biraju koliko će u kojem predmetu koristiti tablete, no zasad, najveća zbirka interaktivnih nastavnih materijala osigurana je za satove prirode.
Velika promjena, neovisna o eksperimentalnoj provedbi, očekuje sve učenike petih i šestih razreda diljem Hrvatske. Informatika im postaje obvezni predmet pa će oni, za razliku od prethodnih generacija, sada dva sata tjedno dulje boraviti u školama. Iz informatike neće biti domaće zadaće, a zbog novog obveznog predmeta, na satu tehničkog ukinut će se dvije teme koje su se obrađivale u sklopu tog predmeta: informatika i energetika.
Više pročitajte OVDJE.