Da su društvene mreže davno prerasle status nezaobilaznog i postale ključan i najmoćniji medij i platforma političke komunikacije nije nikakva novost. Zahvaljujući društvenim mrežama doslovno se dobivaju izbori (Donald Trump), stvaraju se nove političke snage i 'zvijezde' (MOST, Ivan Pernar), a umjesto na konferencijama za medije ili putem službenih priopćenja, političari važne poruke i objave sve češće komuniciraju direktno preko svojih profila i stranica na društvenim mrežama, nakon čega ih mediji dalje prenose kao udarne vijesti…
Uostalom, snagu i doseg društvenih mreža najbolje ilustriraju brojke. Još uvijek daleko najrašireniji, Facebook, na početku godine je imao gotovo 2,3 milijarde aktivnih korisnika, s godišnjim rastom od preko 10 posto. Na dnevnoj bazi, Facebook koristi gotovo 1,5 milijarde ljudi. Slijedi Instagram sa oko 800 milijuna korisnika, te – za političku komunikaciju najjači – Twitter, sa oko 330 milijuna korisnika.
U Hrvatskoj je, pak, na početku ove godine bilo preko 1,9 milijuna aktivnih Facebook korisnika, a zadnjih nekoliko godina izražen je rast Instagrama, na koji su se masovno preselile mlađe generacije, i na kojem je danas preko 1,1 milijuna Hrvata. Iako prilično utjecajan, kao zajednica uglavnom novinara, političara i NGO-aktivista, službene brojke za Twitter u Hrvatskoj nismo uspjeli pronaći, piše Gradonacelnik.hr.
Društvene mreže kao najbrži i najbolji način komunikacije s građanima sve više prepoznaju i naši političari, a mi smo istražili kako i na koji način ih koristi lokalna samouprava. U ovom smo se istraživanju ograničili na Facebook, a stranice i profile gradonačelnika i gradova analizirali smo u dva navrata – u prva tri mjeseca mandata – od lipnja do rujna 2017., te ponovo u svibnju i lipnju ove godine, pa je moguće da su se neke brojke u međuvremenu i promijenile.
Istraživanje je pokazalo tako da se Facebookom kao komunikacijskim kanalom, bilo preko službenih stranica ili privatnih profila, aktivno služi oko dvije trećine gradonačelnika i gradova. S druge strane, na svu moć i prednosti direktne komunikacije s građanima još uvijek je nezainteresirano ili ih namjerno izbjegava 35 gradonačelnika i čak 24 grada koji nemaju svoje službene stranice već i dalje komuniciraju jednosmjerno, putem Internet stranica Grada, priopćenja i press konferencija.
Od gradonačelnika koji koriste FB, preko službenih stranica objavljuje i komunicira njih 66, a 62 ih ima privatne profile. Način komunikacije i sadržaji kojima pune svoje stranice je raznolik – od suhoparnog 'linkanja' objava sa službenih stranica grada i protokolarnih informacija, pa do spontanog i osobnog obraćanja te poziva na diskusiju i razmjenu mišljenja o gradskim ili političkim pitanjima. Mi se, ipak, u ovoj analizi nećemo upuštati u ocjenu kvalitete ili nekvalitete FB komunikacije i stranica gradonačelnika, već – kao i uvijek – analiziramo brojčane pokazatelje.
A brojke kažu da uvjerljivo najjače stranice, sa najvećim brojem fanova – njih 19.803, ima gradonačelnik Pule Boris Miletić. Miletić je među najjačima i s privatnim profilom, na kojem ima 4.900 prijatelja, a i službene stranice Grada Pule su među 10 stranica s najvećim brojem fanova.
Na drugom je mjestu sa preko 15.000 fanova gradonačelnik Vukovara Ivan Penava, a treći je sa gotovo 15.000 Krešo Beljak iz Samobora, koji se ističe i po angažmanu svojih fanova. Za razliku od ostalih gradonačelnika čije objave, ovisno o temi, dosta osciliraju po broju lajkova i komentara – od nekoliko desetaka pa do nekoliko stotina, Beljakov prosjek je nekoliko stotina lajkova po objavi, a jedna od najnovijih objava – da završava s godišnjim i napunjenih baterija se vraća borbi za bolju Hrvatsku, u dva dana je skupila više od 1.300 lajkova.
Po broju fanova slijede Darinko Dumbović iz Petrinje, Vojko Obersnel iz Rijeke, Andro Krstulović Opara iz Splita, Mirko Duspara iz Slavonskog Broda, Dario Hrebak iz Bjelovara, Branko Dukić iz Zadra, te Stjepan Kovač iz Čakovca.
Gradonačelnica Supetra Ivana Marković jedina, pak, od svih gradonačelnika ima veći broj fanova na FB-u nego što njezin grad ima stanovnika. Grad Supetar, naime, po posljednjem popisu stanovnika ima 4.074 stanovnika, a gradonačelnica je u vrijeme našeg istraživanja imala čak 4.257 fanova (u međuvremenu je taj broj narastao na gotovo 6.000), što znači da je Ivana Marković svojim potezima na čelu Grada i načinom komunikacije na FB-u odavno prerasla granice svoga grada, a samim brojem fanova ravnopravno parira te nadmašuje i gradonačelnike s višestruko većom bazom potencijalnih fanova među samim građanima.
Među gradonačelnicima malih gradova koji brojem fanova itekako pariraju onim velikima su i Ante Pranić iz Vrgorca, Ana-Marija Petin iz Orahovice i Ana Kučić iz Malog Lošinja.
Kao što smo naveli, dio gradonačelnika, njih 35 objavljuje i istovremeno vodi oba profila, pri čemu je kod nekih, primjerice Jasenke Auguštan Pentek iz Zlatara, puno jači upravo privatni profil. S čak 5.000 'prijatelja', gradonačelnica Zlatara ima, tako, jedan od najjačih privatnih profila na FB-u. Tu su još Darinko Dumbović, Boris Miletić, Antonija Jozić, Dario Hrebak, Dražen Barišić, Kristina Ikić Baniček, Zvonimir Novosel i Marin Piletić. Piletić je također jedan od onih čiji privatni profil je puno jači – čak dvostruko od službene stranice, a slična situacija je i kod Miše Krstičevića iz Ploča.
Kad su službene stranice gradova u pitanju, najveći broj fanova, preko 34.400, ima Grad Rijeka, na drugom je mjestu Grad Dubrovnik sa gotovo 14 tisuća, potom Krk, Požega, Sisak, Pula, Samobor, Mali Lošinj, te Koprivnica, javlja Gradonacelnik.hr.
Ivana Marković: Više fanova nego stanovnika Supetra
Među najaktivnijim i najpopularnijim gradonačelnicima na Facebooku svakako se ističe i gradonačelnica Supetra Ivana Marković koja, kao gradonačelnica maloga grada, po broju fanova ravnopravno parira velikima, te je sa preko 4.200 fanova u vrijeme našeg istraživanja, što je više nego što Supetar ima stanovnika, bila na 11. mjestu najpopularnijih gradonačelnika na FB-u. U međuvremenu je broj njezinih fanova narastao na gotovo 6.000.
Svoj profil sama vodi već šest godina i on daje najbolji uvid i presjek u sve njezine gradonačelničke aktivnosti i projekte koje je pokrenula i realizirala u gradu. Njezine objave su sadržajne i konkretne, na događaje reagira promptno i odlučno, a najbolji primjer je reakcija na nedavni napad na sezonske radnike, zbog kojega je ukinula gradsku potporu sportskom turniru 'Torcida kup', o čemu je javnost obavijestila upravo preko FB-a i u roku nekoliko minuta postala nacionalna vijest.
'Svoju službenu stranicu vodim uglavnom sama. Od početka obnašanja dužnosti bilo mi je jako bitno da na službenoj stranici objavljujem sve podatke vezane za upravljanje gradom, da moj mandat bude transparentan i da građanima budu dostupne informacije na kojim projektima radimo, što se planira i slično. Ljudima je vrlo bitno dobiti kvalitetnu informaciju te to pozdravljaju. Većina sugrađana, ali i ostalih ljudi, pogotovo onih koji žive van Supetra a vole doći u njega, zaista dobro reagira na to te je moj profil s vremenom postao i svojevrsna promocija Supetra ali i otoka Brača', ističe Ivana Marković koja, kaže, voli primati konstruktivne kritike, ideje i poruke od svojih sugrađana koji se zaista služe stranicom. 'Brzo izmjenjujemo informacije i broj pregleda je rastao uz godine u godinu te je moja stranica postala vrlo važan način komunikacije s mojim sumještanima ali i širom publikom', ističe gradonačelnica Supetra.