Problem neodgovornog odlaganja građevinskog, glomaznog i drugog otpada u Splitu i okolici postaje sve izraženiji. Iako je splitska Čistoća građanima dala brojne opcije kada je u pitanju zbrinjavanje glomaznog otpada, najveći problem je odlaganje građevinskog otpada koji se na teritoriju grada Splita nema gdje legalno odlagati.

Ilegalni deponiji iz dana u dan doslovno niču kao gljive poslije kiše. Otpad se više niti ne odlaže sa strane ili pored kontejnera za komunalni otpad već i po nogostupu, parkirnim mjestima, prilazima dječjim igralištima… što vjerno i redovito svjedoče fotografije koje gotovo svakoga dana dobivamo na naš mail info@dalmacijadanas.hr. Nakon objave o smeću u kojem se Split doslovno guši, redovito uslijede negativni komentari upravo prema splitskoj Čistoći iako oni za takve scene nisu odgovorni.

Kako bismo opet malo pojasnili čime se točno splitska Čistoća bavi, razgovarali smo s direktorom Lukšom Regjom koji je na tu poziciju došao krajem srpnja 2019. godine.

Krajem srpnja 2019. godine imenovani ste direktorom Čistoće? Koju funkciju ste do tada obavljali u toj tvrtki?

– U Čistoći sam zaposlen od 1999. godine. Dakle imam 20 godina iskustva rada u komunalnom području, a prije imenovanja za direktora obavljao sam poslove rukovoditelja općeg, pravnog i kadrovskog sektora.

Koliko se Vaš posao od tada promijenio s obzirom na to da ste do tada dugi niz godina rukovodili općim, pravnim i kadrovskim sektorom?



– Promijenio se na način da sam sada odgovoran za cjelokupno poslovanje Društva. Poslovi su dosta kompleksniji te zahtijevaju znanja iz područja s kojima sam se u dosadašnjem radu tek usput susretao. Kao pravnik naviknuo sam se na to da stalno moram učiti i usvajati nova znanja kako bih mogao obavljati svoj posao. Sve to novo usvojeno znanje uz stečeno iskustvo treba najbolje implementirati u rad Društva. Naravno sve to uz pomoć mojih kolega koji vrijedno i marljivo rade svoj posao.

Neugodna epizoda je iza vas. Pri tome mislim na uhićene osobe, a među njima i bivšeg direktora Antu Aleksića, zbog nezakonitosti u splitskoj Čistoći. Kako danas gledate na taj slučaj?

– Taj neugodni slučaj je iza nas i nastavljamo raditi svoj posao te ga unaprijediti kako bi građani bili što zadovoljniji. U svezi toga još se vodi postupak te ne bih davao komentare.

Što je sa štetom koja je procijenjena na preko 1,65 milijuna kuna? Imate li kakva novija saznanja?

– Kao što sam rekao, oko ovog slučaja se još vodi postupak te će se tek nakon provedenog postupka moći govoriti o nastaloj šteti.

Unatoč gore navedenome, Vaša tvrtka i njeni zaposlenici nastavljaju nizati dobre rezultate.

– Zahvalio bih našim sugrađanima na suradnji. Čistoća grada ovisi o više čimbenika. Zasigurno su najvažniji sami građani koji su i korisnici naših usluga. Svojim postupcima mogu doprinijeti općoj slici našeg grada. Ta opća slika je jako važna zbog općeg dojma koji grad ostavlja, prvenstveno na naše sugrađane, ali ne i manje važno, na turiste koji nam dolaze i koji su važan segment našeg gospodarstva. Zajedno možemo doprinijeti još boljoj slici našeg grada.

Svi naši radnici svakog dana vrijedno i marljivo rade kako bi grad bio što čišći. Njihov rad je javan i svi građani ga u svom okruženju mogu svakodnevno pratiti. Naravno i mi u obavljanju našeg posla imamo propusta. Korektiv nam je javnost i građani koji nam se svakodnevno javljaju sa svojim pohvalama i primjedbama. Sve pristigle primjedbe uvažavamo, odmah na njih odgovaramo i ako su opravdane odmah ispravljamo uočene nedostatke.

Kako ste zadovoljni odazivom građana na razvrstavanje otpada u ‘zelene kante’,  kako danas funkcioniraju spremnici za miješani komunalni otpad? 

– Što se tiče odvojeno prikupljenog otpada imamo različite rezultate i uspješnost po pojedinim dijelovima grada. Dio građana u dijelovima grada u kojima su podijeljene kante za individualna domaćinstva se još nije navikao na upotrebu kanti koje se nalaze na području njihovih okućnica pa imamo određenu količinu miješanog komunalnog otpada u spremnicima za papir, plastiku i tetrapak. To se posebno odnosi na sive kontejnere za tetrapak koje taj dio građana miješa s metalnim kontejnerima koji su prije bili postavljeni za prikupljanje miješanog komunalnog otpada.

Svi kontejneri su označeni i na sebi imaju naljepnice na kojima je jasno navedena vrsta otpada koja se u njima odlaže – papir, staklo, plastika i tetrapak.

Generalno govoreći, zadovoljni smo odazivom građana na odvojeno odlaganje otpada. Količine tako prikupljenog otpada se povećavaju, ali moramo svi zajedno raditi na tome da se te količine još i više povećaju kako bi mogli dosegnuti zadane ciljeve u odvojenom prikupljanju otpada.

Naravno postoji i veliki dio posla koji Čistoća mora odraditi. Tu prvenstveno mislim na stalnu edukaciju građana te povećanje broja kontejnera za odvojeno prikupljeni otpad koji se nalaze na javno prometnim površinama. Nažalost jako smo ograničeni s lokacijama za postavljanje takvih kontejnera, a zapreka za njihovo postavljanje je uglavnom obrazloženje kako se onda gube parking mjesta.

Ne prođe dan, a da na našu e-mail adresu info@dalmacijadanas.hr ne dobijemo fotografije nekog ‘deponija’ iz grada Splita; vreće šuta, madraci, vitrine, komadi namještaja…sve to nabacano pored kontejnera za komunalni otpad. I tako stoji danima jer građani smatraju da očito u svakom trenutku to mogu odložiti i to će se pokupiti. Čija je to odgovornost?

– Kao i u svakom našem postupanju tako i u odlaganju otpada potrebna je disciplina. Ne možemo očekivati da se možemo ponašati na način kako nam se prohtije i nepropisno odložiti otpad pa time završiti priču i smatrati da je to sad problem nekog drugog. To je problem svih nas koji živimo i radimo u ovom gradu.

Postoje jasni postupci na koji način se mogu odložiti pojedine vrste otpada.

Kako se informiramo o svemu drugom tako se možemo informirati i o načinu odlaganja otpada. Čistoća na poleđini svojih računa redovito šalje korisnicima upute o postupanju s glomaznim otpadom te šaljemo i druge edukativne materijale za postupanje s ostalim vrstama otpada. Svi naši sugrađani također na našim mrežnim stranicama mogu pronaći informacije o pravilnom odlaganju otpada odnosno mogu nam slobodno uputiti upit na koji će im biti odgovoreno.

Imate li podatak o kaznama onih koji su nepropisno odložili otpad, radi li uopće komunalno redarstvo dovoljno na tome?

– Nemam takvih podataka. Izricanje kazni za nepropisno odlaganje otpada je u nadležnosti Grada Splita, odnosno njegova komunalnog redarstva te su oni upućeniji u broj izdanih i naplaćenih kazni.

Građani očito još uvijek nisu disciplinirani ili dovoljno informirani da se glomazni otpad vozi točno određenim danima i da se za njegov odvoz mogu prijaviti i putem web obrasca ili u gradskom kotaru kojem pripadaju. Razmišljate li o nekoj novoj kampanji kojom bi se više probudila svijest o tome da krenu odvajati, reciklirati i prestati bacati otpad gdje god im padne na pamet?

– Čistoća redovito odvozi glomazni otpad. Odvoz glomaznog otpada organiziran je na način da svaki gradski kotar i mjesni odbor ima dva dana u mjesecu kada se na njegovom području prikuplja i odvozi glomazni otpad.

Uz to građani koji imaju potrebu za odvozom glomaznog otpada van tih predviđenih termina, mogu zatražiti dodatni odvoz (jedan put godišnje, uključen u cijenu javne usluge) te će im se najaviti prvi sljedeći slobodan termin kada možemo doći i pokupiti odloženi glomazni otpad.

Odvoz glomaznog otpada se u redovitim terminima naručuje putem gradskih kotareva. Potrebno je nazvati tajnika/tajnicu gradskog kotara i zabilježiti se za određeni termin. Tajnici/tajnice nama dostavljaju popis korisnika koji su zatražili uslugu s adresom na kojoj će se glomazni otpad odložiti.

Sve informacije o načinu odlaganja glomaznog otpada nalaze se na poleđini računa koje građani dobivaju svaki mjesec, nalaze se na našoj mrežnoj stranici ili se mogu dobiti na bilo koji drugi način (telefon, elektronska pošta, fax).

Stalno održavamo edukacije po gradskim kotarevima. Moram napomenuti da je odaziv građana slab, ali mi ćemo nastaviti s provođenjem edukacija jer je to jedini način da podignemo svijest o pravilnom odlaganju otpada.

Također smo tiskali naljepnice, individualizirane za svaki kotar i mjesni odbor koje su podijeljene tajnicima/tajnicama gradskih kotareva i mjesnih odbora kako bi ih zalijepili na mjestima za koja smatraju da je potrebno i kako bi se što većem broju građana dala informacija o tome kada se u kojem gradskom kotaru / mjesnom odboru odvozi glomazni otpad, s brojem telefona na koji se može prijaviti za odvoz glomaznog otpada. Imamo i našu facebook stranicu na kojoj također redovito objavljujemo razne obavijesti kao i primjere dobre, ali i loše prakse u odvajanju otpada.

Imate suradnju i s eko-školama, osnovnim školama, vrtićima. Smatrate li da će se ove generacije koje su sada predškolci ili osnovnoškolci bolje brinuti o okolišu, odnosno odvajati otpad kako bismo svi to trebali već i danas činiti, ali ne činimo?

– Osim edukacija koje provodimo po gradskim kotarevima najveći dio edukacija  posvetili smo najmlađim uzrastima. Djeci vrtićke dobi i nižim razredima osnovnih škola. Tu imamo i najbolje povratne informacije. Ono što djeca nauče u toj dobi odnosno modeli ponašanja koja usvoje poslije se primjenjuju tijekom njihova života. Velika većina vrtića i osnovnih, pa i srednjih škola sudjeluje u odvojenom prikupljanju raznih vrsta otpada.

Što je s korisnicima koji su iskazali interes za kućni komposter, kako to danas funkcionira?

– Svi korisnici koji su iskazali interes za komposter, bilo kućni ili vrtni, mogu uz prethodnu najavu i provjeru dostupnosti, kompostere preuzeti u našem skladištu. Čistoća se nalazi na adresi Put Mostina 49, nešto prije Karepovca. Komposteri su besplatni i oni koji su iskazali interes mogu preuzeti jedan odgovarajući komposter.

Jeste li zadovoljni zelenim otocima?

– Kako sam već prethodno naveo, zadovoljni smo usvajanjem navika građana i sve većim korištenjem kontejnera za odvojeno prikupljanje otpada. Volio bih da imamo još više lokacija za postavljanje takvih kontejnera, ali na žalost to ne ovisi o nama već o lokalnoj samoupravi odnosno predstavnicima kotareva i mjesnih odbora koji nam moraju odobriti lokacije za njihovo postavljanje.


1 KOMENTAR

  1. Poštovana gospodo iz Čistoće i gradske uprave
    Ovo je 2020. godina, nije ni 1961. niti 1981…… Količine otpada su porasle, turizam je tu, namještaj više nije “za tri kolina”, nego je jeftin i često ga se mijenja, isto kao i drvenariju, zatvore i ostale kućanske predmete.

    Stoga treba prestati palamuditi o zelenim otocima, pozivanjem tajnica gradskih kotareva itd. Jednostavno, odvoz glomaznog otpada iz svakog kvarta jednom mjesečno današnjim ritmom života, VIŠE NIJE DOVOLJNO.
    Stoga odvoz starog namještaja i glomaznog otpada treba biti JEDNOM TJEDNO na nivou čitavog grada. I to bez ikakvih zelenih otoka i kerefeka. Dosta je vidjeti njemački primjer koji funkcionira tamo već sto godina. Petkom navečer svi iskrcaju glomazno na ulicu, siromašniji to obiđu i pokupe sve što im treba, a komunalci do ujutro sve preostalo. I to funkcionira.

Comments are closed.