Jeste li u emisiji Super ljudi uočili dječake koji poput ljudskih kalkulatora u sekundi rješavaju složene matematičke zadatke? Ako jeste, sigurno ste se zapitali koja je njihova „super moć“ koja ih razlikuje od prosjeka. Radilo se o polaznicima škole „Malac Genijalac“ u kojoj su dječaci svladali originalni japanski Hikari program mentalne aritmetike. „Malac” svoja vrata od 27. siječnja ove godine otvara u Hrvatskoj, i to u Splitu, pod vodstvom diplomirane psihologinje - profesorice Doris Penić. S profesoricom Penić razgovarali smo o projektu „Malca” i dobrobitima ove vrste mentalne aritmetike.
Kako ste došli na ideju otvaranja „Malca Genijalca’’ u Hrvatskoj?
- Nakon završetka studija zaposlila sam se u školi kao stručni suradnik i vrlo rano se susrela s učenicima koji imaju loša obrazovna postignuća. U radu s njima uvidjela sam da im mogu puno pomoći, ne samo kroz savjetovanje već i kroz edukaciju o pisanju planova za organizaciju učenja i slobodnog vremena te edukaciju o naprednim strategijama učenja i pamćenja. Napravila sam svoj plan rada s njima i u praksi se on pokazao vrlo uspješnim. Od tada se počela razvijati ideja u vidu konstrukcije programa koji bi učenicima pomagao da lakše idu kroz svoje školovanje. Pritom su mi jednaku pažnju zaokupljali nadareni učenici i učenici koji iz nekih razloga imaju loša obrazovna postignuća. Što se tiče nadarenih učenika i klasičnog obrazovnog sustava, smatram da se njima posvećuje jako malo pažnje i željela sam da i njihove potrebe budu bolje prepoznate. S obzirom na rad u brojnim školama susretala sam se s učenicima potpuno različitih sposobnosti i obrazovnih usmjerenja, ali svima koji su imali loša obrazovna postignuća bila je zajednička loša ili nepostojeća organizacija vremena i loše strategije učenja – nisu znali kako učiti. Počela sam s konstruiranjem programa koji sam nazvala ,,Učiti kako učiti“ i paralelno razmišljala o pokretanju vlastitog posla. Kontinuiranim istraživanjem učenja i poticanja intelektualnih potencijala kod djece naišla sam na edukacijski program mentalne aritmetike ,,Malac Genijalac“ kojim se potiče razvoj djece od najranije dobi (4 god). I ne samo to, djeca različitih sposobnosti mogu ostvariti izvanredne rezultate ako se poštuju njihove individualne razlike i potrebe. Bila je to ljubav na prvi pogled, krenula sam u pregovore za otvaranje škole u Hrvatskoj i postala Master učiteljica mentalne aritmetike.
Čime se točno „Malac Genijalac“ bavi i postoje li slične škole u Hrvatskoj?
- Najednostavnije rečeno, obrazovanjem i poučavanjem putem originalnog japanskog Hikari programa mentalne aritmetike. U Hrvatskoj postoje škole mentalne aritmetike, ali ne koriste ovaj pristup i metode. Djeca prvo rade na računaljci – abakusu, a zatim bez ikakvih pomagala, isključivo vizualizirajući abakus i aktivirajući obje moždane hemisfere. Dakle, rezultat njihova rada je izvođenje računskih operacija zbrajanja, oduzimanja, množenja i dijeljenja misaonim putem, kao i rješavanje složenih zadataka. Budući da se dječji mozak najbrže razvija, oni će nakon nekog vremena zadatke rješavati mnogo brže od mentora. Cjelokupna nastava se odvija kroz igru u ugodnoj atmosferi, a djeca razvijaju samopouzdanje i vlastitu inicijativu.
Ovakav pristup djeca jako vole i rado ga prihvaćaju. Kroz učenje nalik igri djeca se zapravo zabavljaju, a pritom je bitno naglasiti da je postojan izuzetan napredak u razvoju kognitivnih sposobnosti, što je na koncu najbitnije u ovoj priči. Jedinstvenost i superiornost našeg programa ogleda se i u primjeni inovativnih tehnologija, a podrška kućnom radu pruža se web aplikacijama. Tako naši učenici mogu putem web platforme rješavati domaće zadatke, uvježbavati stečena znanja ili se natjecati s drugim polaznicima širom svijeta. ,,Malac'' je organizator i sudionik međunarodnih natjecanja, što omogućava našim učenicima sudjelovanje na prestižnim svjetskim nadmetanjima.
Postoji li dobna granica za svladavanje nabrojenih vještina umijeća računanja?
- Donja granica za upis su četiri godine, a gornja dvanaest. Radi se o razdoblju u kojemu se dječji mozak najdinamičnije razvija.
Što biste istaknuli kao najveće dobrobiti Vaše škole?
- Osim nevjerojatne brzine računanja, koja će našim učenicima ostati trajna vještina, postoji još čitav niz sposobnosti koje se razvijaju: koncentracija, vizualizacija, pažnja, pamćenje, samopouzdanje, logika, analitičko razmišljanje... Brzo računanje nije naš jedini cilj, nego jedan od parametara pomoću kojega uočavamo djetetov napredak. U današnjem sustavu obrazovanja lijeva hemisfera mozga postaje dominantna nad desnom, što znači da desna lakše „odluta“ u maštanje i dovede do pada koncentracije. Djeca će u „Malcu“ naučiti simultano koristiti obje polutke, što znači iskorištavati maksimum svojih kapaciteta. Čak i kad ih dogovorno budemo ometali u računanju, njihov će mozak biti toliko zaokupljen radom na zadacima da do pada koncentracije neće dolaziti. Kad se sve zbroji, djeca će u ovoj školi steći čitav niz sposobnosti koje će im biti od velike koriste tijekom cijeloga života.
Osim edukacije iz mentalne aritmetike, završili ste i edukaciju iz geštalt psihoterapije. Otkud interes za to područje i imaju li geštalt i Malac Genijalac neke sličnosti?
- Geštalt psihoterapija moja je velika ljubav. Pomagati ljudima da prihvate sebe i sve svoje dijelove te ih integriraju u cjelinu temelji su geštalt psihoterapije. Ostvarivanje pravog ljudskog kontakta i usmjeravanje klijenata da pronađu snagu unutar sebe u trenucima kada im je ona, zbog različitih životnih situacija, izašla iz fokusa, ono je što me najviše raduje. Kao i geštalt, tako i program ,,Malac Genijalac“ teži cjelovitom razvoju. Pristupa svakom djetetu na individualan način, jer svako dijete ima različite sposobnosti te omogućuje da svako dijete dobije ono što mu je zaista potrebno. Kao što geštalt teži razvoju cjelovitosti osobe, tako i program Malac Genijalac potiče cjelokupan razvoj djeteta. Osim što potiče razvoj njegovih kognitivnih i intelektualnih sposobnosti, također potiče razvoj psiholoških aspekata njegove ličnosti kao što su emocionalni i socijalni razvoj.