Glumica Mira Furlan, koja je 2021. u 65. godini preminula od bolesti Zapadnog Nila, u svojoj je autobiografiji 'Voli me više od svega na svijetu' opisala patnju koju je proživjela glumeći 'Medeju' u istoimenoj antičkoj tragediji, koju je režirala Lenka Udovički (55). Predstava se odvijala u kazalištu Rade Šerbedžije (75) na Brijunima 2002. godine.
Kada se 2002. godine vratila u Hrvatsku, nije ni slutila što ju čeka, piše Furlan. No, imala je, tvrdi, loš predosjećaj, piše 24 sata.
- Zašto sam bila toliko nemirna? Zašto mi je sve to trebalo? Zašto mi stalno treba dokaz vlastite vrijednosti? Zašto ne mogu biti na miru? Takve su bile okolnosti i moje misli kad me nazvao Rade. On je osnivao novi teatar na Brijunima u Istri, najprogresivnijem, najliberalnijem dijelu inače vrlo desničarske, konzervativne Hrvatske - napisala je glumica u knjizi koju je objavila hrvatska izdavačka kuća Fraktura.
Iako ju je jako zanimalo zašto njezin kolega i do tada prijatelj radi kazalište baš na Brijunima, nije se usudila pitati ga.
- Borila sam se da donesem odluku: da li se želim 'službeno' vratiti (što bi uključivalo gladne medije, paparazze, zlonamjernu štampu)? Nismo li rekli 'nikad više' toliko puta? Zar moje iskustvo na zagrebačkom suđenju nije bilo više nego dovoljno? No u toj je ideji bilo nešto neodoljivo. Vratiti se, ponovno igrati na svom jeziku - napisala je.Mira je to napisala zbog prethodno lošeg iskustva. 1991. godine bila je otjerana iz Zagreba.
Pojedini mediji su je tada optužili da se priklonila Srbiji i započeli linč objavljujući tekstove u kojima su je nazivali izdajicom. Dobila je otkaz u HNK-u te joj je oduzet stan koji je naslijedila od bake. Dobivala je prijetnje smrću i u studenom 1991. godine s tadašnjim partnerom i redateljem Goranom Gajićem odselila se u Beograd, a potom u SAD.
Mira je to napisala zbog prethodno lošeg iskustva. 1991. godine bila je otjerana iz Zagreba. Pojedini mediji su je tada optužili da se priklonila Srbiji i započeli linč objavljujući tekstove u kojima su je nazivali izdajicom. Dobila je otkaz u HNK-u te joj je oduzet stan koji je naslijedila od bake. Dobivala je prijetnje smrću i u studenom 1991. godine s tadašnjim partnerom i redateljem Goranom Gajićem odselila se u Beograd, a potom u SAD.
Vratila se u Hrvatsku misleći kako je sve iza nje. Prvi dani prošli su gotovo savršeno. Nije se dalo ni naslutiti kako će sve poći po zlu.
- More je bilo plavo i svjetlucalo se, borovi su mirisali kao što mirišu samo borovi uz Jadran, zrikavci su bili komično glasni. To je mjesto bilo čisto savršenstvo. Radina i Lenkina divna kuća uz more bila je idealno mjesto za rad. Tu smo imali svoje prve čitaće probe, sjedeći oko predivnog stola napravljenog od jednog komada kamena, pod visokim jablanovima u Radinu vrtu. Za vrijeme pauza plivali smo u toplom Jadranskom moru. Rade je bio savršen domaćin, pekao za sve nas ribu na roštilju i točio nam najbolja istarska vina - napisala je Mira.
No, već idućeg dana situacija se znatno promijenila. Nitko nije želio sjesti s njom za doručak, svi su je ignorirali.
- Rade prolazi kraj mog stola i ne okrenuvši se da me pozdravi. Lenka me hladno gleda. Svi drugi glumci gledaju svoja posla, i ne primjećuju da sam tu. Hm, razmišljam, u čemu bi mogla biti stvar? Na probi nitko ne kaže ni riječ. Svi se prave da je sve u redu. Ali nema sumnje: vibra se promijenila. Lenka, blaga, dopadljiva žena, neočekivano počinje pokazivati svoje totalitarne crte - sjetila se.
Ništa bolje se nije ponašao ni Šerbedžija koji joj je tada poručio:
- Ne možeš je tako igrati, iz svojeg osobnog bijesa. Medeja nije bijesna žena; ona je povrijeđena žena. Ne možeš koristiti ovu pozornicu ili ulogu da pokazuješ svoju ljutnju na Hrvatsku. Ovo nije mjesto da rigaš vatru na Hrvate u publici - napisala je.
Rade joj se, kako je napisala, prestao javljati. A neočekivani susret s jednim 'novim hrvatskim bogatašem', kako piše, bilo joj je pravo otrježnjenje.
- Rade nas je uspio uvjeriti da je mislio ozbiljno kad se ispričao. Ti se nisi čak ni ispričala. A ni osmijeh ti nije skroz uvjerljiv. Ne možemo ti baš vjerovati - poručio joj je tada.
Glumica je odmah znala na čemu je, piše.
- Rade je uspješno postao 'dobar momak'. Ja pak moram ostati 'loš momak' ili, još bolje 'loša cura' i omiljena hrvatska vještica - piše.
Kada je Furlan zamolila Udovički da scenu probaju kad ostanu same, Lenka je na nju navodno podignula glas i rekla:
- Napravit ćeš to SADA. Radit ćeš dok ne bude DOBRO - piše Furlan pa nastavlja:
"Sve u meni se buni. Moji kolege sjede na klupama u malom kinu na otvorenom u kojem se održavaju probe (Tito je očito bio filmski fanatik), prateći ovu predstavu u predstavi s rezerviranim interesom: što će ona napraviti? Da li će eksplodirati? Da li će otići? Tada još ne znam da je to tek početak kontinuiranog, suptilnog, pozadinskog, konstantnog maltretiranja koje će se javljati u različitim oblicima tijekom procesa proba".
Više pročitajte OVDJE.




