Digitalni dokument postaje obavezan, a pružat će brojne podatke o automobilu.
O digitalnim putovnicama se govori već neko vrijeme, a sada, sudeći po informacijama britanskog Autocara, doista postaju stvarnost. Bit će obavezne za sva električna vozila koja će se naći u prodaji na teritoriju EU od veljače 2027. godine.
Radi se o digitalnom dokumentu vezanom za VIN broj i QR kod, čijim će skeniranjem biti otkriveni podrobni podaci o automobilu, poput izvora sirovina za izradu dotičnog automobila, ali i informacije vezane za eksploataciju vozila poput stanja i kapaciteta baterije.
Dio je to nove EU regulative vezane uz baterije (EU Battery Regulation), koja zahtijeva od proizvođača baterija ili vozila (ovisno o tome tko je proizveo bateriju) da otkriju emisije ugljika iz proizvodnje i postupno uključe veće udjele recikliranih materijala u razdoblju do 2035. godine, kada će EU zabraniti prodaju novih ICE automobila.
Tzv. putovnica za baterije će pratiti put baterije od vađenja sirovine, preko prerade i proizvodnje ćelija, do recikliranja ili korištenja za druge svrhe nakon vijeka trajanja u automobilima. Veća transparentnost prepoznat će legalne lance opskrbe, ali i otkriti više informacija o nastanku samih baterija. Tu je posebno osjetljiva tema rudnika iz kojih se vade rijetki metali za proizvodnju baterija u kojima nerijetko u krajnje teškim uvjetima rade i djeca.
"Mnogi proizvođači ne poznaju lanac opskrbe i često se dobavljači mijenjaju oko tri ili četiri puta godišnje, na temelju ugovora koji se, posebno u odjeljku srednje razine, mijenjaju na temelju nižih troškova", rekla je Ellen Carey, glavna službenica za vanjske poslove tvrtke Circulor, koja je specijalizirana za vidljivost opskrbnog lanca i izradu putovnice za baterije.
Carey je za Autocar otkrila kako će putovnice stajati između 7 i 13 eura po bateriji. Putovnica će nositi informacije o porijeklu kobalta, litija, nikla i tinjca, uključujući geolokaciju izvora (rudnika), masi i načinu procesiranja.
Pritom će proizvođači imati mogućnost potpunog pregleda svih informacija u putovnici, dok će za druge dostupne informacije biti limitirane. "Ne mogu svi vidjeti iste podatke", rekla je Carey. "Automobilski proizvođač može vidjeti sve. Kupac automobila dobiva uvid u opće informacije, možda neke informacije o opskrbnom lancu i svakako stanje kapaciteta i 'zdravstveno' stanje baterije", zaključila je, prenosi Index.