Strast. Riječ je to koja najbolje opisuje priču koja slijedi.
- Ja sam od malena u masliniku. Bježao sam iz škole da bi bio u maslinama, rekao je dr.sc. Šime Marcelić s Odjela za ekologiju, agronomiju i akvakulturu Sveučilišta u Zadru.
Šime je danas sveučilišni profesor, a u njegovom su znanstvenom fokusu upravo masline. Obiteljski maslinik star je 400 godina, u njemu je 100 stabala masline. Orkula i drobnica, dominantne su sorte no samonikle masline posebna su inspiracija, piše HRT.
Potraga za "onom jednom u 100" maslina
- Samonikla maslina je maslina koja je iznikla iz koštice, iz kultivirane ili pripitomljene masline, može i samonikle. Ona u pravilu nosi divlje gene koji daju sitan plod, objasnio je Šime.
Tek jedna od 100 samoniklih maslina imat će krupniji plod i biti otporna na nametnike i ekstremne vremenske prilike, poput suše.
- Ovo je samonikla maslina koja je izuzetno osjetljiva na sušu. Vidite kako su propali svi plodovi, a i ostali će otpasti. Za razliku od nje, tu je samonikla maslina koja je jako dobro očuvala plodove, pojasnio je.
Dugotrajan proces praćenja
Maslinari godinama prate samonikle masline da bi spoznali koja je od njih ona jedna od 100. Dugotrajan je to proces koji zahtijeva dosta strpljenja, ali i maslinarskoga znanja.
- U znanosti postoje druge metode kojima se sve to utvrđuje, mjerenje klorofila, fotosinteza itd., ali to je znanstveni pristup. Ono je drugi pristup iz kojeg su se razvile brojne sorte na otoku Ugljanu, kazao je profesor.
Pretpostavlja se da je samoniklih maslina samo na otoku Ugljanu više od 1000. Najveći problem bio je locirati ih i smjestiti ih u prostor.
Od ideje do realizacije
Zamisao koja se u glavi ovog mladog profesora vrtjela tri godine uspjela se realizirati nakon slučajnog susreta s informatičarom Ivanom. Interaktivna karta maslina.
- Ja sam brzo pronašao rješenje, zajedno smo napravili ovaj pilot projekt. Ovo je neki kostur kako može izgledati interaktivna karta s više mogućnosti, rekao je Ivan Divjanović.
I evo nas opet na riječi s početka priče. Strast. Ivan živi u Zagrebu i bavi se digitalnim marketingom. Odnedavno njegova obitelj ima maslinik u Istri kamo redovito odlazi jednom tjedno.
- Moja strast prema maslinama, obožavam to. Radim sam sve što treba, imam praktično iskustvo, ustvrdio je.
Vrhunski proizvod treba pratiti vrhunski marketing
Uočio je Ivan kako kvalitetna nagrađivana ulja ne prati odgovarajući marketing. Primjerice, rijetko koji maslinar ima internetsku stranicu.
- Krenuo sam s otvaranjem stranice , razradom koncepta za maslinare u RH koji većinom nemaju stvoju stranicu kako bi trebala izgledati, nemaju web shopove. Ne daju se u marketing koliko bi trebali s obzirom na to kakve proizvode imaju. Vrhunske proizvode imamo, osvajamo nagrade diljem svijeta, pohvalio se.
Lako dostupne karte maslinika
Brze i dostupne informacije, danas su prioritet.
- Cilj te karte je locirati sorte koje smo našli i stvoriti podlogu za daljnja istraživanja. Daljnja istraživanja moraju obuhvatiti genetsku analizu, ali prvo treba proći terenski rad. Ne može biti jedna godina ili tri mjeseca, treba proći nekoliko godina, ustvrdio je Šime.
Ovaj kreativni dvojac ne kani stati. Planiraju proširiti projekt.
- Gledamo kako proširiti mapu, napraviti nešto puno naprednije što bi se koritilo u više svrhe, a ne samo u maslinarstvu, npr. turitička karta otoka. Turist dođe i ima sve isplanirano od restorana do maslina, dodao je Ivan.
U lokalnoj turističkoj zajednici već su prepoznali dobru priliku.
- Želimo gostima u pred i pod sezoni približiti ovaj prostor, maslici otoka Ugljana, gdje se pravi ulje koje je poznato od Liburnoskoga vremena, zaključio je direktor TZ-a općine Preko, Ivan Košta.
I ponuditi im, primjerice, domaću spizu uz vrhunska ulja na nekoliko stotina metara nadmorske visine u predjelu Noršin u Preku. Interaktivne karta, dakle, ima višestruku korist, za maslinare, ali i za sve one koji s prirodom i od prirode žive.