Close Menu
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS
  • Naslovnica
  • Dalmacija
    • Split
    • Obala
    • Zagora
    • Otoci
    • Marjan
    • Naši ljudi
    • Štorije
    • Cooltura
  • Vijesti
    • Hrvatska
    • Svijet
    • Tech & Biznis
    • Vrijeme
    • Crna kronika
    • Znanost
    • Kultura
  • Sport
    • Hajduk
    • Nogomet
    • Košarka
    • Ostali sportovi
  • Relax
    • Glazba
    • Showbizz
    • Foto đir
    • Gastro
    • Zabava
    • Zdravlje
    • Fashion & lifestyle
  • Specijali
    • Vaše vijesti
    • Životinjski kutak
    • Vijađ
    • Dvi-tri riči
    • EX CATHEDRA
    • #TvojeMisto
    • Zdravlje - Priska Med
    • PEČAT OD VRIMENA
    • Na današnji dan
    • IZGUBLJENO-NAĐENO
    • Stara splitska prezimena
    • Razredi s osmijehom
    • Najbolje iz Dalmacije
    • Kako su nastali splitski kvartovi
  • Kolumne
    • ANTONIO KULAŠ
    • DANIJEL KRAJINOVIĆ
    • HRVOJE ZNAOR
    • JURICA GALIĆ JUKA
    • KATA MIJIĆ
    • MARIJA PARO
    • MATE BOŽIĆ
    • MARIO TOMASOVIĆ
    • MENTALNO ZDRAVLJE
    • MIRELLA MEIĆ
    • MIŠO ŽIVALJIĆ
    • NIKOLA BARBARIĆ
    • RADE POPADIĆ
    • TRINAESTO PRASE
    • ŽANA PAVLOVIĆ
Facebook Instagram YouTube WhatsApp
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS
Facebook Instagram YouTube WhatsApp X (Twitter) RSS
  • Naslovnica
  • Dalmacija
    • Split
    • Obala
    • Zagora
    • Otoci
    • Marjan
    • Naši ljudi
    • Štorije
    • Cooltura
  • Vijesti
    • Hrvatska
    • Svijet
    • Tech & Biznis
    • Vrijeme
    • Crna kronika
    • Znanost
    • Kultura
  • Sport
    • Hajduk
    • Nogomet
    • Košarka
    • Ostali sportovi
  • Relax
    • Glazba
    • Showbizz
    • Foto đir
    • Gastro
    • Zabava
    • Zdravlje
    • Fashion & lifestyle
  • Specijali
    • Vaše vijesti
    • Životinjski kutak
    • Vijađ
    • Dvi-tri riči
    • EX CATHEDRA
    • #TvojeMisto
    • Zdravlje - Priska Med
    • PEČAT OD VRIMENA
    • Na današnji dan
    • IZGUBLJENO-NAĐENO
    • Stara splitska prezimena
    • Razredi s osmijehom
    • Najbolje iz Dalmacije
    • Kako su nastali splitski kvartovi
  • Kolumne
    • ANTONIO KULAŠ
    • DANIJEL KRAJINOVIĆ
    • HRVOJE ZNAOR
    • JURICA GALIĆ JUKA
    • KATA MIJIĆ
    • MARIJA PARO
    • MATE BOŽIĆ
    • MARIO TOMASOVIĆ
    • MENTALNO ZDRAVLJE
    • MIRELLA MEIĆ
    • MIŠO ŽIVALJIĆ
    • NIKOLA BARBARIĆ
    • RADE POPADIĆ
    • TRINAESTO PRASE
    • ŽANA PAVLOVIĆ
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS

Društvenim mrežama masovno kruži vijest o Andreju Plenkoviću. Piše da je "šokantna" te da je "potresla Hrvatsku". O čemu se radi

Zašto ova "vijest" kruži društvenim mrežama? Evo odgovora
AUGUSTIN MARKOTA / Foto: Screenshot Facebook19. lipnja 2025. 14:40
Podijeli
Facebook Twitter Telegram WhatsApp E-mail adresa

Na društvenim mrežama, ponajprije na Facebooku, posljednjih dana širi se novi val lažnih i potencijalno opasnih oglasa koji na prvi pogled djeluju kao vjerodostojne vijesti. Ovi oglasi nose obilježja legitimnog novinskog sadržaja, uključujući logotipe etabliranih medijskih kuća, fotografije političkih lidera te navodno šokantne izjave — no iza njih stoji prevara osmišljena kako bi manipulirala korisnicima i ugrozila njihovu sigurnost.

Tekst se nastavlja nakon oglasa

U centru najnovijeg slučaja nalazi se lažni oglas koji se, prema svemu sudeći, predstavlja kao sadržaj objavljen na portalu Jutarnji list. Oglas dolazi s profila naziva "Paulo Yuevedo", koji prema javno dostupnim informacijama ima sjedište u Vijetnamu. Ono što ovom profilu daje dodatnu težinu i kredibilitet u očima korisnika jest činjenica da je verificiran, odnosno da ima poznatu plavu kvačicu, oznaku koju je moguće kupiti putem Facebookove usluge uz mjesečnu ili godišnju naknadu.

Oglas sadrži fotografiju hrvatskog premijera Andrej Plenković, uz logo Jutarnjeg lista i privlačan, senzacionalistički naslov koji sugerira da se radi o važnoj i šokantnoj informaciji. Korisnici koji kliknu na oglas preusmjeravaju se na nepoznatu i sumnjivu domenu, primjerice "www.best-day2025.com", koja nije povezana ni s jednom legitimnom institucijom, medijem ili državnim tijelom.

Cilj ovakvih objava nije informiranje javnosti, već stvaranje dojma hitnosti i šoka koji će potaknuti korisnika na klik. Uobičajeni izrazi u tim oglasima uključuju rečenice poput "Šokantna izjava!", "Potresla cijelu zemlju!" ili "Saznajte kako to utječe na vas!" — sve u funkciji izazivanja emocija poput straha, iznenađenja ili znatiželje. Prevaranti pritom koriste fotografije javnih osoba, poput premijera Plenkovića, te logotipe poznatih medija (u ovom slučaju Jutarnjeg lista) kako bi podigli razinu vjerodostojnosti i stvorili dojam da se radi o legitimnom sadržaju. U stvarnosti, riječ je o obliku digitalne manipulacije i krađe identiteta.

Kada korisnik klikne na poveznicu, najčešće se otvori stranica koja promovira sumnjive proizvode — poput "čudotvornih krema", "programa za brzo bogaćenje" ili "sigurnih kripto investicija". U drugim slučajevima, korisniku se pokušava ukrasti osobne podatke, poput imena, adrese ili broja kreditne kartice. Pojedine stranice mogu pokušati instalirati i zlonamjerni softver na korisnički uređaj, čime dolazi u pitanje i tehnička sigurnost korisnika.

Tko stoji iza toga i što žele postići?

Iza ovakvih oglasa uglavnom stoje prevarantske organizacije ili pojedinci koji se bave tzv. klikbejt i scam marketingom. Njihovi ciljevi su višestruki: Zarada: Ostvaruje se putem klikova, prodaje lažnih proizvoda, krađe podataka i afilijacijskih linkova. Manipulacija: Ciljano se šire dezinformacije kako bi se utjecalo na mišljenja, ponašanje ili čak političke stavove korisnika. Generiranje prometa: Svaki klik povećava broj posjeta određenoj stranici, čime se povećava i njezina vrijednost na tržištu digitalnih oglasa.

Osim što šire neistinite informacije i narušavaju povjerenje u medije, ovakvi oglasi mogu imati vrlo konkretne posljedice za pojedince. Najblaža posljedica može biti privremena blokada korisničkog računa na Facebooku, dok su ozbiljnije posljedice krađa identiteta ili financijska šteta uslijed davanja povjerljivih podataka prevarantima. Mnogima će ovakve objave odmah izgledati sumnjivo, no nisu svi korisnici jednako informatički pismeni, što prevaranti i iskorištavaju.

Kako se zaštititi?

Stručnjaci savjetuju sljedeće korake kao osnovne mjere zaštite: Provjeravajte izvore: Ne vjerujte objavama koje dolaze s nepoznatih domena ili profila sumnjivog imena, neovisno o tome imaju li verificiranu oznaku. Informirajte se iz vjerodostojnih izvora: Ako je neka vijest istinita i relevantna, prenijet će je etablirani mediji. Ne klikajte na sumnjive poveznice: Oprezno s nepoznatim linkovima koji izgledaju neslužbeno ili vas odvode na stranice koje nemaju nikakvu poveznicu s domaćim portalima. Prijavite oglas: Facebook omogućuje prijavu sumnjivih oglasa i profila — iskoristite tu opciju.

Lažne vijesti, klikbejt sadržaji i digitalne prevare postaju sve sofisticiranije, koristeći napredne marketinške taktike i tehnička rješenja kako bi se predstavile kao vjerodostojan sadržaj. Ovaj najnoviji slučaj, u kojemu se iskorištava lik hrvatskog premijera i logo uglednog medija, jasan je pokazatelj kako ni političari ni novinske kuće nisu pošteđeni pokušaja manipulacije.

Moja reakcija na članak je...
Ljubav
4
Haha
13
Nice
4
What?
2
Laž
3
Sad
5
Mad
24
Facebook Twitter Whatsapp Telegram
NAJNOVIJE VIJESTI
Mladena Grdovića policija je uhitila s 3,6 promila alkohola u krvi za volanom, evo što kaže o tome
20
sek
Mladena Grdovića policija je uhitila s 3,6 promila alkohola u krvi za volanom, evo što kaže o tome
Advent u Otoku i ove godine donosi toplinu zajedništva, blagdanski duh i raznovrsnu zabavu
14
min
Advent u Otoku i ove godine donosi toplinu zajedništva, blagdanski duh i raznovrsnu zabavu
SVEČANO OTVORENJE IZLOŽBE BRANKA MODICA “ŽIVOT POSLIJE ŽIVOTA” U RIMU Primjer izvrsne kulturne suradnje između Splita i Rima
20
min
SVEČANO OTVORENJE IZLOŽBE BRANKA MODICA “ŽIVOT POSLIJE ŽIVOTA” U RIMU Primjer izvrsne kulturne suradnje između Splita i Rima
Na čelu TZ Kaštela je skoro dva desetljeća. Nada Maršić o uspjesima, razvoju turističke ponude i projektima u budućnosti
35
min
Na čelu TZ Kaštela je skoro dva desetljeća. Nada Maršić o uspjesima, razvoju turističke ponude i projektima u budućnosti
Jedan nogometni klub iz Splita dobit će novi umjetni travnjak na igralištu. Odabran je izvođač, a sve će koštati nešto više od 90.000 eura
44
min
Jedan nogometni klub iz Splita dobit će novi umjetni travnjak na igralištu. Odabran je izvođač, a sve će koštati nešto više od 90.000 eura
NAJČITANIJE VIJESTI
  • Maslinici i vinogradi na udaru države! Jeste li sigurni za svoj?
    Maslinici i vinogradi na udaru države! Jeste li sigurni za svoj?
    14. prosinca 2025. 19:15
  • Pala je prosidba na koncertu Dalmatina u Kaštelima: Mladić kleknuo, a publika zapljeskala
    Pala je prosidba na koncertu Dalmatina u Kaštelima: Mladić kleknuo, a publika zapljeskala
    14. prosinca 2025. 22:30
  • Krstulović Opara: "Jel vam sad jasno, gamadi?"
    Krstulović Opara: "Jel vam sad jasno, gamadi?"
    14. prosinca 2025. 18:01
  • Jeste li vidjeli ovu čaroliju u Kaštel Kambelovcu? Morate ovo posjetiti...
    Jeste li vidjeli ovu čaroliju u Kaštel Kambelovcu? Morate ovo posjetiti...
    14. prosinca 2025. 22:46
  • Stanovnici Sirobuje ogorčeni: "Kvart se pretvorio u parkiralište i zahod za pse"
    Stanovnici Sirobuje ogorčeni: "Kvart se pretvorio u parkiralište i zahod za pse"
    14. prosinca 2025. 19:50
DD Marketing 300x250
DALMACIJA DANAS
Facebook Instagram YouTube WhatsApp X (Twitter)
  • Uvjeti korištenja
  • Pravila o privatnosti
  • Prodaja i marketing
  • Impressum
  • Kontakt stranica
  • Cjenik
© 2025 Dalmacija danas. Sva prava pridržana.

Upišite što tražite i kliknite na tipku Enter za početak pretrage. Kliknite tipku Esc za prekid.