Na današnji dan 2023. godine dogodila se nezapamćena tragedija u dubinama Atlantika
Prije točno dvije godine, 18. lipnja 2023., pet osoba izgubilo je živote u dubinama Atlantika kada je podmornica Titan, vlasništvo američke kompanije OceanGate, implodirala tijekom ekspedicije prema olupini Titanica. Istrage, dokumentarci i svjedočanstva koji su uslijedili otkrili su uznemirujuće detalje o zanemarivanju sigurnosnih upozorenja i opsesivnoj potrazi za prestižom.
Titan, futuristička podmornica izrađena od kombinacije titanija i karbonskih vlakana, trebala je predstavljati vrhunac privatnog istraživanja oceana. No umjesto znanstvenog trijumfa, zabilježena je kao jedno od najtragičnijih poglavlja u novijoj povijesti dubokomorskih misija.
Nesreća bez presedana
Podmornica je 18. lipnja 2023. izgubila kontakt s površinskom posadom manje od dva sata nakon zarona. Nakon četverodnevne potrage, američka mornarica i obalna straža potvrdile su ono čega su se svi pribojavali: Titan je pretrpio "katastrofalnu imploziju" na dubini od oko 3 800 metara, pri čemu su poginuli svi članovi posade – uključujući osnivača OceanGatea, Stocktona Rusha.
Ostaci podmornice pronađeni su 500 metara od pramca olupine Titanica, s tragovima koji potvrđuju trenutačni gubitak integriteta trupa. Tijela putnika nisu pronađena.
OceanGate je od samog početka bio meta stručnih upozorenja. Više inženjera i članova Marine Technology Society izražavalo je zabrinutost zbog korištenja karbonskih vlakana, materijala koji može oslabiti nakon višestrukog izlaganja ekstremnom tlaku. Osim toga, Titan nije bio certificiran od strane neovisnih institucija kao što su DNV ili Lloyd’s Register. Stockton Rush je tu praksu opravdavao tvrdnjom da "regulacije guše inovacije".
Posebnu pažnju javnosti privuklo je svjedočenje inženjera Davida Lochridgea, koji je 2018. interno upozorio na niz ozbiljnih tehničkih problema, uključujući izostanak sveobuhvatnog testiranja trupa. Ubrzo nakon toga je otpušten, a njegovo upozorenje tada je ostalo bez većeg odjeka. Nedavni Netflixov dokumentarac "Titan: The OceanGate Disaster", objavljen u lipnju 2025., dodatno je rasvijetlio unutarnju dinamiku unutar kompanije.
Stručnjaci i bivši suradnici opisali su OceanGate kao "kult‑like operaciju" u kojoj se kritike nisu tolerirale, a Rushovo samopouzdanje i karizma nadjačali su tehničku opreznost. Zapanjujući je i podatak da je za upravljanje Titanom korišten prilagođeni bežični video-igraći kontroler, dok su komunikacije s matičnim brodom bile oslonjene na povremene tekstualne poruke. Inspekcija trupa oslanjala se na eksperimentalni sustav "zvučnih signala" uživo, bez provjerenih mehaničkih ili ultrazvučnih metoda.
Posljedice i zatvaranje
OceanGate je nakon nesreće obustavio sve ekspedicije i prekinuo komercijalne aktivnosti. Pojedini pravni stručnjaci spekulirali su da bi Rush, da je preživio, mogao biti optužen za pomorsku nehajnicu (tzv. seaman’s manslaughter). U stručnim krugovima, slučaj Titan danas se koristi kao upozorenje o tome što se događa kada želja za brzinom i slavom prevlada nad znanstvenim i inženjerskim standardima.



