Ako redovito pratite emisiju Provjereno sjetit ćete se da se jednom pričalo o splitskom Centru za autizam, ima tome i godina dana. I sigurni smo da su vam se te slike urezale u pamćenje jer su daleko od onoga što je primjereno za boravak djece. Ali ta djeca drugog prostora nemaju, iako se najavljivalo da će ga dobiti i da će biti veći i ljepši. Niti je veći niti je ljepši. Nema ga. Još ga nisu dobili već svoje vrijeme provode u vlažnom i neadekvatnom prostoru. Dok druge osnovne škole imaju lijepo uređene, komotne učionice, polaznici Centra za autizam borave u skučenim prostorima. Uz sve to, ne nalaze se niti na istoj lokaciji.
Za vrijeme predizborne kampanje za lokalne izbore, sadašnji gradonačelnik Ivica Puljak najavio je – izgradnju Centra za autizam u koji će moći dolaziti djeca iz cijele regije.
„Svaki grad koji brine o sebi mora voditi računa o svim građanima, a posebno o onim najranjivijima. Kao kandidat za gradonačelnika želim izraziti potporu Centru za autizam i projektu izgradnje novog centra jer je današnji nedostatan za sve što treba korisnicima. Nalazi se na dvije lokacije i trenutno ima oko 80 korisnika, iako radi u dvije smjene, već ove godine imaju problem nedostatka prostora“, govorio je tako Puljak 2021. godine.
"Ideja je da se izgradi..."
Zvučalo je to zaista izvrsno. Šest tisuća četvornih metara prostora.
„Ideja je da se izgradi novi centar od oko šest tisuća metara četvornih koji će imati dvije institucije - jedna će se baviti obrazovanjem djece od predškolske dobi na dalje, a druga rehabilitacijom odraslih iznad 21 godine. Projekt je izradilo Sveučilište u Splitu u suradnji s djelatnicima Centra, a osim centralne zgrade isplanirani su i vanjski sadržaji za obrazovanje i rehabilitaciju korisnika“, govorio je Puljak.
Danas, četiri godine kasnije, ni C od Centra za autizam. Kako se govorilo u predizbornoj kampanji, očekivalo bi se da će barem nešto biti napravljeno do iduće predizborne kampanje. Ali, čini se da nije.
Zapravo, nešto se je učinilo. Upitali smo Grad dokle se došlo s ovom investicijom, a ako je suditi po njihovom odgovoru – ne baš daleko. Očekivali smo da će to nekako brže, ali kako u nas sve ide sporo i nikako, tako je valjda i s ovim.
„Za potrebe izgradnje Centra za autizam (osnovne škole za učenike s poremećajem iz spektra autizma) na dijelu postojeće kat. čest. zem. 9960/3 (sud. čest. zem. 606/6) k.o. Split, dana 20. siječnja 2025. godine ishođena je pisana suglasnost Ministarstva rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike za izmještanje postojeće plinske kotlovnice Centra za odgoj i obrazovanje Juraj Bonači, a sve u svrhu izrade projektne dokumentacije planiranog objekta Centra za autizam“, odgovor je koji smo dobili iz Grada.
Srećom, novi izbori samo što nisu, samo čekamo nova predizborna obećanja. Nadamo se da pitanje Centra za autizam ipak neće ostati na onoj staroj – Obećanje, ludom radovanje.
Prostor u Teslinoj
„Prilagodba, novo polugodište, novi prostor...
Teslina 29, novi prostor Centra za autizam Split uređen je za dvije skupine OOS i dva PSP-a.
Polaznici postupno usvajaju rutine u novom okruženju i prilagođavaju se novouređenom prostoru u svojim svakodnevnim aktivnostima i radu“, objavljeno je nedavno na Facebook stranici Udruge Autizam 365.
„Nakon 4 g., dobro su se i sjetili! Do tada smo dobili još 25 korisnika“, ističe se ovaj komentar ispod objave.
Podsjetimo, Udruga Autizam 365 osnovana je s ciljem rješavanja problema s kojima se osobe s autizmom, ali i njihovi roditelji, svakodnevno susreću.
Centar za autizam Split osnovan je 1997. kao podružnica Centra za autizam Zagreb. Godine 2018. postaje samostalna ustanova čiji je osnivač Grad Split. Osnovna djelatnost Centra je odgoj, obrazovanje, rehabilitacija i skrb za osobe s poremećajima autističnog spektra. U doba osnivanja Centar za autizam Split imao je sedam polaznika i dvije odgojno obrazovne skupine.
Školske godine 2021./22., skrbio je o 91 polazniku u 17 odgojno-obrazovnih skupina, pet 5 skupina radnih aktivnosti za polaznike starije od 21 godine i devet 9 skupina produženog stručnog postupka.
Program odgojno obrazovnih skupina (7 – 15 godina) temelji se na Programu odgoja i osnovnoškolskog obrazovanja učenika s autističnim poremećajima (Zagreb 1997). Program obuhvaća sljedeća odgojno obrazovna područja: komunikacija, socijalizacija, briga o sebi, psihomotorika, radni odgoj, učenik i njegova okolina, tjelesna i zdravstvena kultura te razvoj kreativnosti (likovna i glazbena kultura).
Program radnog osposobljavanja (15 – 21 g.) temelji se na Programu odgoja i osnovnog školovanja učenika s autističnim poremećajima (Zagreb, 1997). Program obuhvaća sljedeća odgojno obrazovna područja: radno osposobljavanje, komunikacija, briga o sebi, socijalizacija, učenik i radna okolina, tjelesno-zdravstvena kultura i organizirano provođenje slobodnog vremena.
Kad govorimo o autizmu najčešće govorimo o širem spektru razvojnih poremećaja koji, s više ili manje naglašenim osobinama, podrazumijevaju tri osnovne karakteristike:
- poremećaji komunikacije,
- bitno umanjena sposobnost socijalnih interakcija,
- repetitivni i stereotipni modeli ponašanja, interesa i aktivnosti