Akciju Dan ljubaznosti u prometu 2021. provela je splitska Policijska uprava 27. listopada 2021. na području Splita, a u njoj su sudjelovali učenici Srednje tehničko-prometne škole koji su evidentirali vozače.
Oni su na pet problematičnih pješačkih prijelaza, onih bez semafora, pratili staju li vozači pješacima ili ne. Riječ je o sljedećim lokacijama:
- Starčevićeva - Sukoišanska
- Velebitska - Bračka (kružni tok)
- Pojišanska (Popaj)
- Poljička (BP Ina)
- Sinjska - Nodilova
Od ukupno 1417 vozača koji su prošli tim ulicama, nije ih se zaustavilo 838 ili 59,14 posto. Od onih koji su uredno stali vozačima, izabrano je njih ukupno deset koji su i nagrađeni. Turistička zajednica SDŽ nagradila ih je prigodnim paketom, Policijska uprava splitsko-dalmatinska bluetooth slušalicama, dok su od AK Split dobili obiteljsku godišnju članarinu HAK-a.
"Nažalost, veliki broj vozača ne uvažava pješake na pješačkom prijelazu. Pored naših inicijativnih mjera koje možemo uputiti poduzećima nadležnim za održavanje tih cesta i uređenja i poboljšanja prometne signalizacije, očito ćemo na nekim raskrižjima morati pojačati naše represivne aktivnosti kako bi podigli razinu sigurnosti za pješake na tim pješačkim prijelazima", kazao nam je Perica Orešković iz PU SD.
Komentirao je i podatak da je ove godine više prometnih nesreća u kojima su sudjelovali pješaci.
"Kad govorimo o skupini pješaka, imamo 57 posto veći broj nesreća nego prošle godine u isto vrijeme, u prvih deset mjeseci. Možemo mi to dijelom dati i tome da je prošle godine bila korona, da je bio lockdown, ljudi su bili ograničeni u kretanju, bio je manji broj sudionika u prometu. Ove godine imali smo povećan broj turista. Samim time se povećala opasnost, došlo je većeg broja prometnih nesreća, ali opet smatram da razina kulture i ponašanja u prometu nije na dobroj razini", kaže Orešković.
Pojasnio je i kriterij po kojem su vozači nagrađeni.
"Naši učenici Srednje tehničko-prometne škole su bili podijeljeni u pet grupa, po četiri učenika, i na nesemaforiziranim raskrižjima su bilježili vozače odnosno vozila koja su se zaustavila pješaku koji je imao namjeru prijeći preko pješačkog prijelaza ili se nisu zaustavili. Ona vozila koja su se zaustavila, njihove su registarske oznake zabilježili, a zabilježilli su i broj onih koji se nisu zaustavili tako da smo imali postotak vozača koji se nisu zaustavili. Selektivnim pristupom sa svake pozicije izabrali smo po dva vozača i nagradili ih. Tako me je recimo ugodno iznenadilo kad mi je čovjek rekao 'To je nešto normalno, pa moram stati pješaku na pješačkom prijelazu. Hvala vam što me nagrađujete, ali mislim da nisam napravio ništa specijalno'. Evo to me je obradovalo", rekao je.
"Malo me iznenadila ova nagrada, u prvi mah sam mislila da se netko šali sa mnom, ali sam se sjetila da sam gledala neke emisije u kojima su nagrađivani vozači, pa sam promislila da je ipak to. Iznenađena sam. Uvijek nastojim pustiti pješaka tako da me nije iznenadilo da je vezano uz to. Vozačica sam već 28 godina. Kao vozač se osjećam dosta sigurno, ali kao pješak baš i ne", kazala nam je jedna od nagrađenih vozačica.