Čuli ste za Black Friday, ali niste baš sigurni o čemu se tu zapravo radi?

S vremenom se Black Friday ipak iz fizičkih trgovina preselio u online okruženje, zajedno s ostatkom s svijeta, pa danas slobodno o Crnom petku možemo govoriti kao o online shopping fenomenu.


Čuli ste za Black Friday, ali niste baš sigurni o čemu se tu zapravo radi? Na jednom mjestu pročitajte sve što vas je ikad zanimalo (i mnogo više od toga).


Božić je pred vratima, što ste, ako ste posljednjih dana bili u nekom trgovačkom centru, zasigurno već primijetili. Okićena drvca, sjajni izlozi, božićna glazba. Djedica je odavna zapregnuo svoje leteće sobove da bi u nama na vrijeme probudio onaj pravi božićni duh. A pravu blagdansku ludnicu, već tradicionalno, otvara fenomen poznat i kao Black Friday. Riječ je o pojavi koja se najprije pojavila u SAD-u da bi se zatim proširila ostatkom kugle zemaljske zbog čega danas čak ni oni koji ne znaju zašto se taj crni petak iz godine u godinu seli s datuma na datum jako dobro znaju da je to dan kad će ostvariti najbolje popuste u godini, piše tportal.

Povijesni izvori po pitanju točnog datuma rođenja ove neobične svetkovine nisu baš unisoni, ali većina se slaže da se priča zakotrljala negdje krajem 19. stoljeća. Činjenica oko koje se ipak svi slažu jest to da je Black Friday neraskidivo vezan uz jedan drugi američki praznik – Dan zahvalnosti koji se obilježava svakog zadnjeg četvrtka u studenom.

Daleka 1620.

Amerikanci, naime, taj dan slave u sjećanje puritanskih doseljenika koji su uz pomoć domorodačkog stanovništva koje mi poznajemo kao Indijance uspješno pregrmjeli svoju prvu zimu u novoj domovini. Domaćini i njihovi novopridošli susjedi navodno su se daleke 1620. okupili oko istog stola da bi u prijateljskom duhu proslavili zajedništvo zahvaljujući kojem su Europljani preživjeli u nepoznatoj zemlji. Iako je u međuvremenu povijest ovog blagdana mnogim stanovnicima SAD-a problematična, Dan zahvalnosti neosporno je i dalje jedan od najomiljenijih i najpoznatijih američkih svetkovina.

Prevrtimo li sad povijest dva stoljeća unaprijed, dolazimo do vremena kad su američki san i s njim povezana potrošačka groznica postali glavni gospodarski generatori. Ondašnji trgovci već su dobro znali kako na vrijeme pripremiti teren. Organizirali su parade za Dan zahvalnosti koje bi sponzorirale pojedine trgovine, a službeni početak sezone kupnje otvorilo bi pojavljivanje Djeda Božićnjaka koji se masi ukazivao na kraju parade. I to je bio šlagvort trgovcima za opako spuštanje cijena s obzirom na to da je dotad vrijedilo nepisano pravilo da do Dana zahvalnosti nema agresivnih kampanja za vabljenje kupaca.

Koliko je za američko gospodarstvo bilo važno da se Dan zahvalnosti odigra što ranijeg datuma dokazuje i činjenica da su trgovci 1939. godine od predsjednika Roosevelta tražili intervenciju s upozorenjem da će se ekonomija urušiti zbog kasnog datuma održavanja Dana zahvalnosti koji je te godine padao na zadnji dan u mjesecu. On je pronašao jednostavno rješenje – jednostavno pomaknuo blagdan tjedan dana unaprijed!



Trgovci su možda bili sretni, ali ostatak sugrađana američkog predsjednika zasigurno nije dijelio njihov entuzijazam. Mnogi su ljudi, naime, već odavna bili isplanirali svoje praznike, a kako je Roosevelt novi termin naciji obznanio tek kasno u listopad, jednostavno su se oglušili i slavili Dan zahvalnosti kako je bilo i planirano. Kongres je dvije godine nakon toga zakonskim dekretom Dan zahvalnosti fiksirao na zadnji četvrtak u mjesecu, a ostalo je živa povijest Crnog petka.

Preokret u poslovanju

Još jedna crtica iz njegove zanimljive povijesti tiče se priče o tome kako je Black Friday dobio svoje ime. Tijekom 60-ih godina prošlog stoljeća filadelfijska policija nadjenula je, naime, ovom specijalnom petku u godini nadimak crni zbog nesnosnih gužvi koje bi okovale centar grada. Marketinški stručnjaci odlučili su tu paradigmu promijeniti 20 godina kasnije kad plasirali priču da je Black Friday onaj dan u godini koji označava preokret u poslovanju. Crvene brojke, odnosno gubici, s kojima su trgovci poslovali do velikog vala predblagdanske kupovine taj su dan počeli ulaziti u crno – odnosno profit. I uhvatilo se.

S vremenom se Black Friday ipak iz fizičkih trgovina preselio u online okruženje, zajedno s ostatkom s svijeta, pa danas slobodno o Crnom petku možemo govoriti kao o online shopping fenomenu. A s obzirom na aktualnu pandemiju, čini se da će Black Friday ove godine zagaziti još i dublje u e-trgovine. No, jeste li znali da time direktno zadire u domenu jednog drugog internetskog fenomena koji poznajemo kao Cyber Monday.

Baš poput svog starijeg brata i ovaj je specijalni dan godine posvećen kupnji, ali je, za razliku od Black Fridaya, odmah kreiran s mišlju da se tiče isključivo online shoppinga. U svom ćete ga kalendaru naći prvi ponedjeljak nakon Crnog petka i to zahvaljujući ingenioznoj ideji Ellen Davis i Scotta Silvermana koji su daleke 2005. iskovali taj termin.

Cyber Monday

Primarni cilj Cyber Mondaya je bio pomoći malim i srednjim poduzetnicima koji na Black Friday svojim akcijama nisu imali nikakve šanse u pridobivanju pažnje kupaca. Iz današnje nam se perspektive možda čini da su se ova dva dana slijepila u jedan produženi mega vikend obilježen golemim akcijama i vjerojatno ste u pravu. Ono najvažnije? Umjesto jednog dana golemih popusta, mi smo na kraju dobili dva – koga briga za sitne razlike!

I baš će zato golemi postotak nas i Black Friday i Cyber Monday provesti u web shopovima tražeći najbolje prilike. Stoga će biti važnije no ikad da se sve transakcije našeg teško zarađenog novca odviju u sigurnom okruženju, javlja tportal.

 

 

Moja reakcija na članak je...
Vau
1
Haha
0
Hagić
0
Hmmm
0
Plač
0
Grrr
0
Molim?
0

Komentiraj

Napišite komentar
Upišite svoje ime