Gradsko društvo Crvenog križa i Odjel za transfuziju KBC-a Split započeli su kampanju "12 minuta za 3 života" kojom se želi ljude potaknuti na darivanje krvi.
"S aspekta transfuzijske medicine i opskrbe krvi i krvnim pripravcima ljetni mjeseci predstavljaju za nas veliki izazov. Razlozi zašto je tome tako je što na našem području boravi veći broj ljudi, veće su aktivnosti na otvorenom, gibanje stanovništva i veći broj nezgoda i nesreća, a time i povećana potrošnja krvi i krvnih pripravaka. Mi jako dobro surađujemo sa Crvenim križem, a naša suradnja pojačana je jednom kampanjom koju su oni osmislili, a zove se '12 minuta za 3 života'", kazala je dr.doc.sc. Deana Bogdanić, voditeljica Regionalnog zavoda za transfuzijsku medicinu KBC-a Split i zamjenica pročelnice Zavoda za transfuzijsku medicinu.
O ciljevima kampanje više je kazao Tomislav Gojo, ravnatelj Crvenog križa grada Splita.
"Ljeto i problemi koji su se vezali u ljetnim mjesecima za nestašicu krvi je bio glavni motiv nama u Crvenom križu i na Odjelu transfuzije da krenemo u kampanju baš u udarnom ljetnom terminu. Naziv kampanje je '12 minuta za 3 života'. Mislim da sam naziv kampanje dovoljno govori jer dovoljno je 12 minuta koliko prosječno traje proces darivanja krvi da bi spasili tri ljudska života. Svjesni smo da je jedan od glavnih razloga zašto se ljudi ne odlučuju na darivanje krvi strah - strah od procesa darivanja, strah od igle. Naš je cilj pokazati da je taj strah moguće savladati i da nema opravdanog razloga za strah. Upravo naziv kampanje je protuteža tom strahu i govori dovoljno za sebe. Nastojat ćemo ukazati na sve benefite koje darivanje krvi donosi. U prvom redu, na zdravstvene benefite. Darivanjem krvi smanjujete gustoću krvi, smanjuju se određeni zdravstveni rizici, rizici od srčanog i moždanog udara, a i svako darivanje krvi je zdravstvena samokontrola svake osobe jer analizom krvi možete vidjeti svoje trenutno zdravstveno stanje", pojasnio je Gojo.
Crveni križ inače tokom ljetnih mjeseci darivatelje poziva da se odazovu akcijama darivanja. Gojo je ovim putem pozvao javnost da poprati njihove društvene mreže gdje mogu dobiti sve informacije vezane uz akcije, ali i odgovore na pitanja koja ih zanimaju.
"Od korone je bio blagi pad broja darivatelja, a ide se s kampanjom da se spriječe eventualne nestašice. Na razini Splita je pad od 5-6 posto, ali to nije prisutno samo ovdje. Jednostavno je takav trend i naš je cilj ovom kampanjom to promijeniti", kaže Gojo.
"Osoba koja dođe na darivanje krvi prolazi jedan mali liječnički pregled koji se sastoji od popunjavanja upitnika za darivatelje krvi, testiranje razine hemoglobina u krvi ili laički rečeno željeza u krvi. Nakon toga slijedi razgovor s liječnikom i mjerenje tlaka. Ako osoba zadovoljava sve kriterije za darivanje krvi može pristupiti postupku darivanja krvi koje traje od 8 do 12 minuta. Krv darivatelja se zatim testira na krvlju prenosive bolesti - hepatitis B, C, HIV, sifilis, testira se na prisutnost nekih iregularnih protutijela u krvi i od jedne doze krvi se proizvode tri vrste krvnih pripravaka. Zato se i kampanja zove '12 minuta za 3 života' jer vi od jedne doze dobijete koncentrat eritrocita, koncentrat trombocita i svježe zamrznutu plazmu. Oni pomažu tri osobe i u tome je poanta kampanje", pojasnila je Bogdanić.
Razine krvi su u splitskom KBC-u trenutno na optimalnim razinama, ali se apelira na darivatelje da ne zaborave na akcije tijekom kolovoza.
Također apeliraju da osobe koje su sklone uživanju opijata budu odgovorne.
"Moramo apelirati na odgovornost svakog darivatelja. Ljudi koji pripadaju određenim socijalnim kategorijama, koji vode rizičan način života, oni ne bi trebali darivati krv zato što sve supstance koje se nalaze u nečijoj krvi mogu doći u krv osobe koja prima krv, a to može biti i tek rođena beba. Moramo biti odgovorni i savjesni i tome pristupiti na pravi način", kaže dr. Bogdanić za kraj.




