Iako je broj dolazaka i noćenja ove sezone bio u porastu u odnosu na prošlu godinu, potrošnja nije pratila taj rast, upozorava Udruženje ugostitelja Split. Očekivanja vezana uz cjelokupni turistički rast nisu se ispunila po pitanju potrošnje u ugostiteljstvu. Loša predsezona i slab srpanj poništili su popunjeni kolovoz, koji je bio nešto bolji od dotadašnjih prihoda. Pad pokazuje kako splitski turizam jako ovisi o vremenskim (ne)prilikama, što ujedno dokazuje da smo jako daleko od ostvarenja vizije cjelogodišnjeg turizma.
Vanpansionska potrošnja je iz godine u godinu sve lošija, naglašava Udruženje ugostitelja Split. Umjesto što se dodatno otežava poslovanje ugostiteljskih, odnosno turističkih objekata novim propisima, potrebno je osigurati okvir pogodan za nova ulaganja. Splitu prvenstveno nedostaje velikih hotelskih lanaca, resorata i kongresnih centara, kako bi se privukli gosti koji participiraju zdravstvenom, sportskom i obiteljskom turizmu u splitskoj okolici i na otocima. Posebno je važno ponovno uspostaviti ponudu koja će privlačiti obitelji, jer je njihov dolazak u velikom padu.
Potrošnja po gostu je objektivno i neporecivo vrlo mala. Ta činjenica utječe na poduzetnike na način da mogu opstati samo od masovnog broja dolazaka u špici sezone. Takav turizam je neizvjestan, ne ostavlja način za bilo kakvo daljnje planiranje, za zadržavanje kvalitetnih radnika, za bolje plaće. Jedina olakotna okolnost, koja je spriječila zatvaranje velikog broja objekata i rezanje radnih mjesta, je smanjenje PDV-a u ugostiteljstvu. Mnogi su ugostitelji do te Vladine odluke već planirali odlazak u države koje više cijene poduzetništvo, ugostitelje i turizam.
S obzirom na takvo stanje, krajnje je vrijeme da se u Splitu zapitamo u kojem smjeru idemo, tko su naši klijenti i gosti, na što točno troše i jesmo li spremni prihvatiti i ispratiti masovni turizam ili svi dionici zajednički mogu donijeti bolja i održivija rješenja. Bez kvalitetne strategije novac se troši uzalud, kako onaj gradski, odnosno novac koji su građani uplatili u njegov proračun, tako i novac ugostitelja i investitora. Odgovornost u donošenju odluka i osmišljavanju i provedbi projekata treba biti prioritet, a ne da nam se u gradu odvijaju scenariji poput posljednjeg poništavanjem dozvole za kolodvor – trošenje vremena i novca može se izbjeći kad se uključe svi relevantni stručnjaci i profesionalci. Slična situacija može se dogoditi i na štekatima, gdje se može uvesti nepovoljan komunalni red, štekati će se ukloniti, novac izgubiti nepovratno, a potom će neko nadležno tijelo uvidjeti da odluka nije bila u skladu s postojećim propisima. Istovremeno, novac se troši na očigledno neisplative projekte poput „metroa“ i organizacije koncerata (ne)popularnih pjevača.
Udruženje ugostitelja Split stoga potiče sve dionike gradskog života, posebno građane i poduzetnike koji rade u gradskoj jezgri, da sudjeluju u javnim savjetovanjima i potiču uvođenje novih oblika direktne demokracije u sustav gradske vlasti, kako bi razvoj turizma bio usmjeren prema zajedničkom cilju.





