Na današnji dan 2009. godine nagibni putnički vlak izletio je iz tračnica u mjestu Rudine kraj Kaštela
Na današnji dan prije točno 16 godina, Hrvatsku je potresla najteža željeznička nesreća u njezinoj modernoj povijesti. Dana 24. srpnja 2009., nagibni putnički vlak ICN 521, koji je prometovao na relaciji Zagreb–Split, izletio je iz tračnica u mjestu Rudine kraj Kaštela. U nesreći je poginulo šest osoba, dok je ozlijeđeno više od 50 putnika.
Kočnice zakazale zbog skliske pruge
Tragedija se dogodila nešto iza podneva, kada se vlak spuštao niz padinu prema Kaštelima. Prema rezultatima istrage, pruga je nekoliko minuta ranije bila poprskana protupožarnim sredstvom TG‑300, koji je stvorio izuzetno sklisku podlogu. Kočnice vlaka nisu uspjele pravodobno zaustaviti kompoziciju te je vlak pri velikoj brzini iskočio iz tračnica.
U vagonima se u tom trenutku nalazilo oko 90 putnika. Šest ih je smrtno stradalo – među njima i strani državljani – dok su mnogi drugi zadobili teške tjelesne ozljede. Među ozlijeđenima su bili i pripadnici službi spašavanja koji su prvi stigli na mjesto nesreće.
Spasilačka akcija bez presedana
Odmah po dojavi, pokrenuta je jedna od najvećih spasilačkih operacija u novijoj hrvatskoj povijesti. Na teren su izašle sve raspoložive ekipe Hitne pomoći, vatrogasci, Hrvatska gorska služba spašavanja i djelatnici MUP-a. U splitskim bolnicama je hitno otvoreno 12 kirurških sala, a građani su masovno dolazili darovati krv.
"Bilo je to nešto što se ne zaboravlja. Prizori su bili strašni, ljudi su zapomagali, a vlak je bio smrskan. Spašavali smo što smo mogli, ali nekima, nažalost, nije bilo pomoći", prisjeća se jedan od tadašnjih pripadnika GSS-a.
Nakon višegodišnje pravne borbe, sud je donio presude protiv odgovornih. Na zatvorske kazne osuđeni su Ivica Medak, bivši šef ekologije HŽ Infrastrukture, i Jozo Bazina, savjetnik tvrtke Intrade koja je isporučila sporni retardant. Presude su potvrđene i od strane Vrhovnog suda.
U presudi je naglašeno kako je nedostatak komunikacije, nepridržavanje uputa i neadekvatna procjena rizika dovela do tragedije koju su stručnjaci ocijenili "potpuno sprječivom".
Mjesto pijeteta i opomena sustavu
Na mjestu nesreće u Rudinama danas se nalazi spomen-ploča, a svake godine se ondje polažu vijenci i pale svijeće u čast poginulima. I ove godine, obitelji žrtava, predstavnici Grada Kaštela, Hrvatske željeznice i civilne zaštite odali su počast stradalima.
I 16 godina kasnije, tragedija u Rudinama ostaje rana u kolektivnoj svijesti Hrvatske. Ona je pokrenula ozbiljna pitanja o sigurnosnim standardima, odgovornosti i ljudskim pogreškama u javnom prijevozu. Iako je pravda djelomično zadovoljena, sjećanje na izgubljene živote i dalje traje – kao opomena da se takva tragedija nikada više ne smije ponoviti.



