Niz burnih reakcija izazvao je naš tekst o tome da je vozač u Splitu kažnjen zbog prolaska kroz crveno svjetlo iako je za njegov smjer kretanja tada bila upaljena lijeva dopunska strelica unutar raskrižja.
Prometna pravila su jasna:
Crveno svjetlo zabrana prolaska. Zeleno svjetlo slobodan prolazak. Problemi se za vozače već javljaju kod dopunskog prometnog svjetla u obliku zelene svjetleće strelice.
Znači istodobno je na semaforu i crveno svjetlo, ali i upaljena zelena svjetleća strelica. Što ćemo sada? Stati ili krenuti? Proći ili ne? Žestoke su se rasprave vodile u komentarima na objavljeni članak.
Prof.dr.sc. Željko Marušić ranije je za portal Dalmacija Danas komentirao spomenutu situaciju.
Zakon o sigurnosti prometa na cestama (u članku 59. stavku 1.) jasno definira da crveno svjetlo znači zabranu prolaza za sva vozila i tu nema izuzetaka, kaže Marušić, naglašavajući da ni vozila hitne pomoći, vatrogasca i policije ne smiju preko crvenog prolaziti kroz križanje.
Dopunska zelena svjetleća strelica, koja je postavljena kao zasebno prometno svjetlo, koristi se u iznimnim situacijama i isključivo služi za signaliziranje izlaska iz raskrižja. Kada govorimo o postavljanju ove strelice u raskrižju, misli se na njen položaj unutar raskrižja, a ne ispred njega, kao što je slučaj s glavnim semaforima. Najčešće se nalazi na suprotnoj strani raskrižja u odnosu na vozila koja stoje pred semaforom, odnosno s druge strane glavnog semafora za vozila koja dolaze iz suprotnog smjera.
- Ta dopunska strelica služi isključivo za izlazak vozila koja se već nalaze u raskrižju - zaključio je Marušić.
Nakon objave članka i lavine komentara kontaktirali smo predsjednika Udruge instruktora Splitsko-dalmatinske županije, Maria Bašića koji nam je komentirao situaciju iz prethodno objavljenog članka.
Što se tada smije, a što ne?
- Postoje semafori na kojima se lijeva dopunska strelica nalazi na ulazu u križanje, na izlazu iz križanja (dijagonalna mala strelica na izlazu iz križanja) ili samo na izlazu iz križanja. Ako se vozač nalazi u križanju, a upaljena mu je izlazna lijeva dopunska strelica, u tom slučaju vozač može i MORA napustit križanje - pojašnjava nam Bašić.
Prema riječima splitskog instruktora, lijeva strelica ukoliko ste vozilom ušli u križanje znači da imate apsolutnu prednost nad svim sudionicima u prometu u raskrižju u kojem se nalazite.
- Ako je slučaj da nema strelice na semaforu koji se nalazi ulazu u raskrižje, već samo na semaforu unutar raskrižja odnosno izlaznom tada, ponavljam, vozač mora napustiti križanje ako je ušao u raskrižje dok je bilo zeleno svjetlo na ulaznom semaforu - ističe Bašić.
S obzirom na instruktorovo višegodišnje iskustvo u radu s polaznicima autoškola, upitali smo ga prolaze li Splićani kroz crveno?
- Da. Splićani vrlo često prolaze kroz crveno. Imao sam situaciju gdje sam s kandidatom stao na crveno, skrećemo desno, a vozač iza nas zaobilazi i prolazi kroz crveno. Katastrofa. U Hrvatskoj se najteže dolazi do vozačke dozvole, a Split je najgori grad u Hrvatskoj za dobit vozačku dozvolu. Razlog tomu je kultura vožnje, a ne kandidati. Ljudi su svašta u stanju na cesti napravit - odgovara nam.
Nekoliko primjera i objašnjenja potkrijepljenih fotografijama
Na fotografiji je križanje Ulica Bruna Bušića i Vukovarske. Na ulaznom i izlaznom semaforu postoje lijeve dopunske strelice. Vozač koji se približava semaforu kao u situaciji na fotografiji i planira lijevo skretanje može nastaviti prometovati ulijevo.
Jednako vrijedi i na sljedećoj fotografiji snimljenoj na križanju Slobode ulice s ulicom Domovinskog rata.
Međutim, zanima nas vaše mišljenje!
Nalazite se na mjestu sivog vozila u lijevoj traci i krećete se lijevo. Primjerice, ispred vas se nalaze tri automobila i upali vam se crveno svijetlo dok čekate na skretanje. Vi se nalazite prije semafora, odnosno prije zaustavne linije, a potom i zelena dopunska na semaforu u raskrižju.
Imate li pravo proći?