Raskrižje je često pravi izazov! To je jedno od najtežih pitanja na vozačkom ispitu, a mnogi vozači, bez obzira na to koliko dugo imaju vozačku dozvolu, i dalje imaju poteškoća s njegovim pravilnim prelaskom. Barem ako pogledamo raskrižja na širem splitskom području, bez semafora ili prometnih znakova, često ćemo vidjeti da vozači dolaze do dileme - tko ima pravo prvenstva prolaska? Iako bi, barem s gledališta vozača, sve trebalo biti jasno prema pravilima, u stvarnom životu vozači ponekad ignoriraju znakove, stvarajući zastoje i napetost na cesti.
Riječ je o križanju ulica Put Brodarice, Mike Tripala i Velimira Terzića, koje se nalazi u neposrednoj blizini I. Policijske postaje, a kojom svakodnevno prolazi oko 50-ak tisuća vozila. Na ovom prometnom čvorištu, na kojem se svakodnevno susreću vozači iz različitih smjerova, situacija bi prema prometnim pravilima trebala biti jasna.
Prednost na ovom raskrižju jasno je određena prometnim znakovima
Prednost na ovom raskrižju jasno je određena prometnim znakovima – ulica Mike Tripala je označena kao glavna - situacija kao na naslovnoj fotografiji članka. Zatim Put Brodarice kao sporedna, a iz Terzićeve ulice postavljen je znak "stop". Znak je postavljen prije samog raskrižja zbog smanjenje preglednosti dolaskom iz tog smjera, što vozačima često stvara upitnike u glavi. Prema svim pravilima koja su vozači učili prilikom polaganja vozačkog ispita, ovakva regulacija prometa ne bi trebala izazivati nesporazume. Ali, uvijek postoji ali!
Ipak, i pored jasno postavljenih znakova, situacija na ovom raskrižju često dovodi do zastoja, nervoze među vozačima i zvuka trubljenja. Nažalost, česta zanemarivanja prometnih pravila dovode do stvaranja gužvi, što utječe na sigurnost i protok prometa u ovom dijelu grada.
Postoje i oni koji, svjesni svog neznanja, ulaze u raskrižje tek kada je potpuno slobodno i sigurno, često propuštajući i one koji imaju pravo prvenstva, ali i one koji to nemaju. Takvoj situaciji smo i svjedočili na vlastite oči, iako smo se na lokaciji raskrižja našli u vrijeme kada je promet osjetno smanjen.
Nije baš da svi sve znaju
- Prednost imaju ovi koji skreću prema Jokeru iz smjera kafića (op.a. u ulici Mike Tripala, na glavnoj cesti, nalazi se poznati caffe bar) i 'Škvera'. Ali, ako ovaj šta je izaša iz garaže Jokera i ide put nas i nastavlja ravno, on mora stat. Njemu je stop, ako dobro vidin - priča nam gospodin kojeg smo zaustavili da prokomentiramo prometnu situaciju na raskrižju. I prvi - pa krivo!
- Vidite na meni da sam plava. Ako vidim da nisam sigurna mogu li proć, stanem i čekam. Ali, znate šta. Najčešće u Splitu mašu rukama vozači jedni drugima. To je naš način komunikacije u raskrižju - dodaje nam jedna mlada vozačica koja je parkirala na nogostup.
Prometno pravilo
- Vozač vozila koji skreće ulijevo dužan je propustiti vozilo koje, dolazeći iz suprotnog smjera, zadržava smjer svog kretanja ili skreće udesno, osim ako postavljenim prometnim znakom nije drukčije određeno - jedno je od prometnih pravila.
- Dobro je da pišete o tom raskrižju - govori nam gospodin koji živi u zgradi na samom križanju te dodaje:
- Najgore je u jutarnjim satima preko tjedna. To trube, viču i deru se jedni na druge. Nedavno je jedan izaša i udara ženi po prozoru. Kaos. Ne zna se 'ko pije, a 'ko plaća' - iskreno će.
Što o svemu kaže predsjednik Udruge instruktora Splitsko-dalmatinske županije, Mario Bašić?
- Vozači misle da vozač koji prometuje iz ulice Velimira Terzića mora stat i propustit sva vozila, a zapravo to nije točno. U sporednim ulicama, Put Brodarice i Velimira Terzića nalaze se znak 'križanje s cestom s prednošću prolaska', popularno zvan trokut, dok se u ulici Vladimira Terzića nalazi stop. To su dva znaka potpuno istog značenja, konkretno u ovom slučaju. Stop je stavljen jer je nepregledan ulazak u raskrižje. Ljudi misle da 'stop' nema prednost u odnosu na 'trokut' - kazuje nam Bašić.
Opisao nam je situaciju prema gornjoj slici.
- Ako se vozač nalazi u situaciji da nastavlja ravno kao što je određeno strelicom na slici, a drugi vozač ide lijevo kao na slici, onda vozač koji ide ravno ima prednost unatoč znaku stop jer se radi o znakovima istog značenja u opisanoj situaciji. Kao što sam već rekao, STOP je tu radi nepreglednosti - navodi.
Iako bi za vozače sve trebalo biti jasno, očito je da je potrebno dodatno educirati sudionike u prometu kako bi se izbjegli problemi i nesreće na ovom već dovoljno frekventnom raskrižju.