Bezbroj puta smo, baš kao i drugi mediji, izvještavali o komunalnom neredu na području grada Splita i dali glas građanima koji su se žalili na brojne propuste i općenito nerad komunalnih redara. Ovaj put smo saslušali i drugu stranu. Prošetali smo gradom s komunalnim redarom i ispitali ga sve što građane zanima.
S našim sugovornikom, koji je ovom prilikom želio ostati anoniman, našli smo se na vrhu Marmontove ulice. Dok smo dogovarali detalje zapazili smo promotivni štand jedne poznate tvrtke za kojim je nekoliko djelatnika dijelilo letke građanima i upoznavalo ih s proizvodima.
Naš sugovornik se odmah nakon upoznavanja uputio ka štandu provjeriti imaju li sve važeće dozvole. Djelatnica tvrtke ispod pulta je imala spreman važeći Ugovor o zakupu javne površine. Kako se ispostavilo da je štand uredan, krenuli smo dalje.
Na putu do našeg mjesta sastanka, ispred HNK smo vidjeli dvije 'rikše' koje su prevozile turiste. Taman su se zaustavile ispred HNK gdje ih je njihov vodič upoznavao s poviješću grada. Upitali smo našeg sugovornika imaju li pravo zaustavljanja u toj striktno pješačkoj zoni.
- Kad vidimo nepropisno parkirano vozilo zovemo prometno redarstvo, to je u njihovoj nadležnosti. Najjednostavnije rečeno, ono što ima registarske oznake, to vam nije u nadležnosti komunalnog redarstva, već policije ako je promet u pokretu ili prometnog redarstva za promet u mirovanju. - objašnjava naš sugovornik.
Jedan na 200 tisuća
Krećemo dalje Ulicom kralja Tomislava, a naš sugovornik nam priča kako je danas, a našli smo se u subotu, jedini dežurni komunalni redar u gradu i to ne samo za centar, već za skoro trideset kotara plus okolna naselja Slatine, Srinjine, Sitno Gornje, Sitno Donje i Žrnovnicu, što znači da je jedan na skoro 200 tisuća stanovnika. Zvuči nevjerojatno, pa ga pitamo kako to stiže.
- Ne stignem, ljudi budu i živčani jer ne mogu izaći na teren za sve prijave. Dosta tih prijava i nisu u našoj nadležnosti, jer jako puno ljudi ne zna zapravo što mi radimo, a što ne. Ja trenutno i radnim danima držim 10 kotara od ponedjeljka do petka. Zamislite sad kad me netko zove iz rubnih dijelova grada da mu fekalije iz tuđe kuće ulaze u njegovu, tu moram otići i gubim pola radnog dana, a ostalih devet kotara skoro pa nisam ni vidio. Jutros sam imao desetak poziva. Evo jedan primjer zašto nas građani zovu. Prijavili su da se u jednom kvartu psi bez uzice igraju pored djece. Ja dođem tamo i tu se nalazi ograđeni prostor za pse, a do njega ograđeno igralište za djecu. Psi se igraju u svom ograđenom dijelu i meni gospođa govori da je pas kraj djece bez uzice, a taj prostor je baš napravljen za tu svrhu. Ali ja sam sjeo u auto i otišao tamo, a za to vrijeme u centru grada nije bilo nikoga.
Koliko trenutno uopće ima komunalnih redara u Splitu?
- Ima nas radno aktivnih oko 6-7, nisam točno siguran, a ovi ostali su... ono što pišete vi i drugi mediji, samo ću reći ne daj bože da vam je kao njima.
Spomenuli ste da građani i nisu baš upućeni koje su ovlasti komunalnog redara. Evo prilike da ih educirate.
- Mi radimo po nekih desetak zakona; po, rekao bih, sve skupa nekih pet tisuća članaka, teško je to sve nabrojati. Najjednostavnije rečeno mi održavamo red na javnim površinama, imaju li građevinski zahvati sva odobrenja, bilo kakvo onečišćenje ili uništavanje ili bilo što što je vezano za javnu površinu je u našoj nadležnosti. Ne mogu vam dati konkretan odgovor, morao bi vam nabrojati sve moguće situacije, jer je svaki predmet specifičan i od njih petsto, četiristo će biti potpuno različito. Građani nama uvijek mogu prijaviti i ako nisu sigurni čija je nadležnost , pa ćemo ih uputiti, ali, opet kažem, problem je najviše u medijima što sami ne znaju što točno radi komunalno redarstvo, pa pišu za puno toga da smo odgovorni, što uopće nije u našoj ovlasti.
Kako vam izgleda jedan uobičajeni radni dan?
- Nakon što preuzmem službeni mobitel i vozilo, pročitam emailove i naloge, pogledam ima li kakvih novih situacija, a zatim krenem u obilazak. Danas sam dežuran za cijeli grad, pa sam prvo obišao staru gradsku jezgru, zatim lokacije koje sam trebao na Brdima, Ravnim Njivama, pregledao prekop, jesu li uklonjena vozila koja su trebala biti uklonjena i nekakve kante, zatim idem na Lokve po prijavi pregledati još jedno auto za uklanjanje. Ima tih situacija bezbroj. A posao ne završava s terenom. Za svaki zapisnik odradimo jako puno papirologije i svaki slučaj ispratimo do kraja.
Koliko postupanja imate u danu?
- Ne bih vam mogao reći konkretan broj, ali nije sve ni u kažnjavanju. Neke slučajeve rješavamo usmenom opomenom, neke zapisnicima, ima tu puno stvari koje se mogu riješiti i bez nekakve kazne, naravno u situacijama gdje se to može napraviti. U drugim situacijama, na primjer kod ponavljača koji ignoriraju upozorenja, zna se dogoditi da ih kažnjavamo na dnevnoj bazi. Ja godišnje imam oko 500 predmeta, ali to su oni slučajevi koji su u proceduri i mogu potrajati i po nekoliko godina.
"U tri godine nisam imao ni dana edukacije"
Spomenuli ste ranije da za obavljanje svog posla morate poznavati desetak zakona. Kakvo je obrazovanje potrebno za obavljanje ovog posla?
- Potrebna je samo srednja stručna sprema.
Jeste li dobili kakve edukacije nakon što ste počeli raditi?
- Otkad sam ja počeo raditi, a to je već tri godine, nismo imali niti jednu.
"Ljudi misle da nas ima pedeset"
Danas ste jedini dežurni redar. Što bi se dogodilo da vas nazove više građana iz različitih dijelova grada i želi prijaviti nekakvo kršenje komunalnog reda?
- Ja sam gotov, eto što bi se desilo. Ljudi misle da nas ima 50. Da mene sad nazovu iz Srinjina, Slatina, ja moram otići, a za to vrijeme u gradu može raditi tko što hoće i opet bih ja bio kriv.
Što radite kad nemate nikakvih dojava građana ili unaprijed određenih zadataka?
- Provjeravamo štekate, imamo i neke svoje terene koje obilazimo u tom periodu, tako da u svakom trenutku imamo nekog posla.
Koliko ste danas vremena proveli po kavama?
- Ni minute. Imam pravo na pauzu od pola sata, ali je danas još nisam iskoristio.
Stara gradska jezgra uglavnom slobodna od smeća, ali prekrivena grafitima i plakatima
U tek nekoliko minuta šetnje uočili smo brojne grafite i plakate po zidovima stare gradske jezgre. Zanimalo nas je je li uklanjanje istih u nadležnosti komunalnih redara.
- Ukoliko se radi o površinama van stare gradske jezgre, mi izdajemo nalog za uklanjanje tvrtki koja s Gradom ima ugovor za takve poslove. A za cijelu gradsku jezgru su zaduženi konzervatori. Mi im dojavimo, a oni zatim daju nalog tvrki koja ima dozvolu za rad u staroj gradskoj jezgri. Oni imaju i svoje terence koji su zaduženi za takve stvari - objašnjava te dodaje da isto vrijedi i za oštećenja na fasadama, poput iščupane gurle koju je netko nehajno naslonio na zid.
Prolazimo kroz Kenjaru. Na vrhu skalina jedne od starih kamenih kuća, zatvorene iza ograde nalaze se brojne kese smeća i plastičnih boca. Oko nas turisti sa zanimanjem gledaju i fotografiraju ovaj ružan prizor. Prema novom Zakonu o komunalnom gospodarstvu, komunalni redari su slobodni ući u privatne okućnice kako bi napravili zapisnik i kaznili vlasnike za neodržavanje. Pitamo našeg sugovornika je li ikada došao u situaciju da to pravo iskoristi.
- Ja sam danas dežuran, pa sam zadužen za cijeli grad, ali svaki dio grada ima svog komunalnog redara koji vodi svoje postupke. Za ovaj slučaj se već vodi postupak i moramo od suda čekati neke stvari prije nego možemo postupati. Inače nas vlasnici uglavnom puštaju u okućnice, u devedeset posto slučajeva. Kad to odbiju, onda tražimo nalog od suda.
Split ima velik problem s mini deponijima građevinskog otpada na rubovima grada. Ima li toga i u staroj gradskoj jezgri?
- Ima, ali više zimi. Od 15. lipnja do 15. rujna stvarno nema radova, pa nema ni takvih problema, ali zimi kad ima, uglavnom se radi o građevinskom otpadu. U tom slučaju se pokuša doći do počinitelja, što u većini slučajeva i uspijemo, naplatimo im mandatnu kaznu ili prekršajni nalog i onda teško da će ponoviti to djelo. Ako se radi o običnom smeću ili komadu krupnog otpada pozivamo Čistoću. To radimo na dnevnoj bazi i sve se u kratkom roku uklanja. Čistoća također ima svoje djelatnike koji se brinu za to, tako da bih rekao da je bar centar grada uglavnom slobodan od otpada.
Kakva je trenutno situacija sa štekatima ugostiteljskih objekata u centru grada?
- Moram reći puno bolja. Većina vlasnika drži se ugovora, tako da tu stvarno imamo manje posla - kaže i pokazuje nam debelu knjigu s ugovorima o zakupu javnih površina koju u svakom trenutku mora imati uz sebe. U slučaju da primijeti neku nepravilnost u knjizi provjerava ima li objekt važeći ugovor i drži li se zadanih gabarita.
Vrijeđanje, napadi i prijetnje smrću
Kakav je odnos građana prema komunalnim redarima? Jeste li imali neugodnih iskustava?
- Naglasio bih da nas najviše mediji prozivaju da smo krivi za sve što se događa u gradu, bez obzira je li u našoj nadležnosti ili ne, jer su jako neupućeni što rade komunalni redari, koliko ih ima i što su njihove ovlasti. Što se tiče građana, ima dosta neugodnih situacija, dolazilo je i do toga da ih prijavljujemo policiji. Od deset razgovora s građanima, tri su neugodna. Bude tu i prijetnji smrću i svega, tako da su često dobili i kaznene prijave.
Što mislite zašto je to tako?
- Građani žele da se sve rješava isti čas kad oni to prijave, ali postoje postupci i procedure, jednostavno zakon ne dopušta da se neke stvari naprave prije isteka određenog roka, pa dolazi do svačega, vrijeđanja, vikanja i tako dalje. Dio toga se događa jer građani nisu upućeni koje su zapravo naše ovlasti, ali veću ulogu bih dao medijima, oni stvaraju takvu atmosferu, jer smo im za sve u gradu što nije u redu krivi mi. Počevši od vašeg portala, pa dalje.
Koji slučaj bi izdvojili?
- Ima ih more. Evo jedan primjer naše svakodnevnice. Jedna osoba je prodavala na javnoj površini bez dozvole i ja sam je upozorio, nakon čega me nekoliko građana stalo prozivati i vrijeđati. Na dnevnoj bazi se takve stvari događaju. Kad upozoravamo građane koji vode pse bez uzice, većinom dođe do verbalnog konflikta, a kad bi mi to dopustili, došlo bi i do fizičkog, ali mi se udaljimo.
Nedostatak opreme i ovlasti onemogućuje izvršenje službenih dužnosti
Kažnjavate li često građane zbog vođenja psa bez uzice?
- Sve što ja mogu je pitati osobnu iskaznicu kako bih ispisao kaznu, a na to se većina građana samo okrene i ode ili se pobuni. Ja nemam načina da ih prisilim da mi je daju, znači nemam ni načina da ih kaznim. Nekad radimo akcije s policijom i to onda ima smisla, tada se vlasnicima koji ne poštuju zakon uruče kazne i to je to.
Provjeravate li i mikročipove?
- Nemamo aparate za provjeru mikročipova.
Prema Zakonu o zaštiti životinja tijela lokalne samouprave bila su dužna najkasnije do 30. lipnja 2018. godine provjeriti jesu li svi psi na njihovom području mikročipirani. Znači li to da ova obveza nije izvršena?
- Nisam nadležan za odgovoriti na to pitanje.
Kakve kazne najčešće ispisujete?
- Najčešće se kažnjava građane za radnje na javnoj površini za koje nemaju dozvolu, kao na primjer izbacivanje građevinskog materijala, zatim štekati koji izlaze van gabarita, ali sad je u gradu situacija sasvim korektna. Mnogi građani nisu upućeni da velika većina štekata ima ugovore i drži se propisanih granica, pa ako njima izgleda da nemaju zovu nas, ali većinom se ispostavi da imaju.
Prijava kršenja komunalnog reda putem fotografije
Građani često pitaju mogu li putem fotografije prijaviti kršenje komunalnog reda?
- Mi možemo ispisati kaznu na temelju fotografije, ali jedino na način da je osoba koja šalje fotografiju spremna zapisnik potpisati svojim imenom i prezimenom kao svjedok, a to 99.9 posto građana neće napraviti. Što se nas tiče, fotografija može biti i montaža, mi to ne znamo i onda ne možemo na temelju nje raditi zapisnik, ako nemamo svjedoka koji je iza tvrdnje spreman stati svojim imenom. U slučaju da svjedok ne želi potpisati, mi možemo, ukoliko je to potrebno, izaći na teren ili pozvati nadležnu službu da nepravilnost ispravi - kaže naš sugovornik.
Za kraj dodaje kako građani nisu ni svjesni koliko posla komunalni redari zapravo odrađuju, a najveći problem je upravo to što se postavljaju na suprotne strane umjesto da zajedno rade za bolji grad.
- S obzirom na broj komunalnih redara, mi ne možemo uočiti svaku rupu na cesti, nismo 'supermeni', zato su nam građani koji prijavljuju takve nepravilnosti od velike pomoći. Samo, često građani ne znaju koja služba je za što zadužena, pa dolazi do neugodnih situacija po nas. Kao što sam rekao, nama uvijek mogu prijaviti i ako nisu sigurni čija je nadležnost , pa ćemo ih uputiti ili proslijediti slučaj nadležnim službama.





