Poreznici u Francuskoj provjeravat će aktivnosti korisnika na društvenim mrežama – ako su prihodi mali, a objavljuju fotografije s luksuznih putovanja i skupe automobile, mogu im pokucati na vrata.

Francuski Ustavni sud podržao je zakon o praćenju aktivnosti korisnika na društvenim mrežama u svrhu nadzora utaje poreza, a nije teško zaključiti kako je riječ o kontroverznom zakonu koji je naišao na kritike dijela javnosti. Naravno, veliki broj ljudi smatra da se nadzorom privatnih objava na Facebooku i Instagramu krši privatnost korisnika i zadire u njihove osobne stvari, no francuski zakonodavci su zadovoljni s postignutim i hvale se kako sada na raspolaganju imaju još jedan alat za borbu protiv osoba koje prijavljuju manje prihode i plaćaju manji porez, prenosi Zimo.

Novi zakon trebao bi donijeti balans između prava na privatnost građana Francuske i njihovu slobode izražavanja s nastojanjima poreznih inspektora koji pokušavaju spriječiti porezne prijevare. Ustavni sud u nekim je područjima ipak smanjio ovlasti porezne i carinske uprave u odnosu na prvotno predloženi zakon (npr. nema potrebe za pregledavanjem sadržaja koje objavljuju osobe koje su već pod nadzorom zbog poreznih prijevara i utaja), no i dalje omogućuje poreznicima i carinicima “njuškanje” po društvenim mrežama korisnika.

No ono što je važno napomenuti jest da mogu pregledavati samo javno dostupan sadržaj i onaj koji nije šifriran. Dakle, neće smjeti pregledavati privatne objave (npr. gledati objave koje nisu javne putem prijateljskih profila kojima su dostupne privatne objave), već samo one objave koje su dostupne svima na Facebooku i drugim mrežama. Također, novi zakon ne znači da će sada poreznici klikati na profile svakog francuskog državljana i pregledavati njegove objave posljednjih godina, već će to umjesto njih raditi umjetna inteligencija.

Zimo navodi da je cilj takovog pregledavanja objava na internetu jasan – ako netko prijavljuje male prihode i plaća mali porez, a istodobno se na Facebooku, Instagramu i Twitteru hvali s putovanjima na luksuzne destinacije ili sa svojim skupim voznim parkom, to je poreznicima znak za uzbunu.

Novi zakon na početku će se testirati tijekom tri godine, počevši od 2020., a ovisno o rezultatima koji se ostvare pregledavanjem objava korisnika po društvenim mrežama, donijet će se odluka o njegovoj daljnjoj primijeni (koju ponovno mora odobriti najviša sudska instanca u Francuskoj) ili njegovom opozivu.