Petak ujutro, 14. lipnja 2024. Točno četiri mjeseca, jedan dan i 15-ak sati otkako je hrvatskom javnosti odjeknula vijest o kupnji najvećega trajekta u povijesti nacionalne brodarske tvrtke Jadrolinije. Šuškalo se tada sve glasnije i jasnije, a mi smo poslali upit, i nekako još uvijek sramežljivo, ipak dobili traženi odgovor:
"Jadrolinija je trenutno u procesu priključenja broda 'Oslofjord' svojoj floti prvenstveno radi održavanja međunarodnih linija, a ne isključujući opciju uključenja u lokalne državne linije. Brod očekujemo u Hrvatskoj krajem ovog mjeseca nakon čega odlazi u brodogradilište na osnovne prilagodbe vizualnom identitetu Jadrolinije, te potom i uključenje u putnički pomorski promet.
Riječ je svakako o brodu kojeg s ponosom očekujemo te koji će predstavljati značajno unapređenje usluge, komfora i sadržaja kojeg nudimo našim putnicima, ali i ne manje bitno, jačanje pozicije Jadrolinije u međunarodnom dijelu poslovanja", napisali su nam tada iz Jadrolinije.
Kako je 'Oslofjord' postao 'Dalmacija'
Trajekt 'Oslofjord' izgrađen je 1993. u švedskom brodogradilištu Bruce Shipyard, opremljen je u Norveškoj, a potpuno renoviran 2014. u Finskoj. Njegov matični brodar do sada je bio Norveški Fjordline, a plovio je iz Sandefjorda u Norveškoj do Stromstada u Švedskoj. Za taj mu je put prosječno trebalo 2 sata i 30 minuta plovidbe.
Dugačak je 134,40, širok 24 metra, prosječna brzina mu je 17, iako može ploviti i brzinom od 19 čvorova, a prima 1.800 osoba i 350 automobila. Brod je to kojega pokreću dva motora.
Zanimljivo, putničke kabine koje je brod izvorno posjedovao, uklonjene su tijekom renovacije 2014. kako bi se dobilo na prostoru za sjedala i komforu putnika. Od dovršetka renovacije, brod je postao neka vrsta trajekta-kruzera, više nije onaj klasični ro-ro putnički trajekt. Također, zanimljiv je i podatak da je u renovaciju uloženo 36,4 milijuna eura.
A nije trebalo dugo, točnije, 10 dana od objave prve vijesti da se nasluti i kako će se 'Oslofjord' po 'dalmatinski' zvati – "zvat će se 'Dalmacija'", prelomili smo i objavili saznavši od dobro upućenih izvora, iako smo tada samo mogli pretpostavljati zašto zašto baš to ime.
"Prije smo imali naše brodove kruzere: 'Adrianu', 'Istru' i 'Dalmaciju', moguće da se razmišljalo u tom kontekstu, ime nekadašnje tradicije prenijeti na novi brod-kruzer od kojega se u budućnosti očekuju lijepe stvari i novi doživljaji“, rekao nam je o imenu broda hotel menager Zoran Simanović koji je dio Jadrolinije od 2003.
Kako nam kaže, ovo je povijesni trenutak i za njega, jer je brod 'Zadar' koji se priključio Jadrolinijinoj floti stigao 2004. kao posljednji veliki noviji brod. Prije Jadrolinije, Simanović je radio 15 godina za Royal Carribean, tvrtku koja predstavlja najvišu klasu kada su kruzeri u pitanju. Za njega je raditi na brodu poziv - ne može svatko izbivati po više mjeseci, staviti obitelj 'na čekanje'. No, on se na brodu jednostavno - pronašao.
Put u hladnu Dansku i povratak (s) 'kapitalcem'
Upravo je Simanović jedan od ukupno 21 člana posade koji su otišli po tadašnji 'Oslofjord' u daleku Dansku. Među njima bio je i Sandro Rundić, jedan od zapovjednika sadašnje 'Dalmacije'.
A u Danskoj, vrijeme ih nije mazilo. Kada su došli u mirni, ribarski gradić Hirtshals u kojemu je 'Oslofjord' bio usidren, temperatura je bila u minusu.
"Na letu za Dansku prevladavalo je uzbudljivo iščekivanje, svi smo jedna čekali vidjeti ga. Nitko nije znao sto posto kako izgleda - vidjeli smo na internetu, ali drugačiji je osjećaj stati pred brod i reći - wow, bit će naš. Prvu smo noć prenoćili u hotelu, a svaku iduću - na brodu, jer, trebalo ga je srediti 'po naški'. U Danskoj se sređivala i papirologija, osiguranje", kazao je Simanović, pa nadodao:
"Nosili smo našu zastavu i postavili je. Bio je to lijep prizor na datum 12. ožujka – tada je potpisan ugovor o primopredaji broda u najam koji je trebao trajati tri mjeseca – ali je izvršni direktor komercijalnih poslova Marko Novoselić ubrzao proces i Uprava je donijela odluku o kupnji".
Brodovi kada stoje inače brzo propadaju. 'Oslofjord' je od kraja listopada 2023. stajao i čekao. Po dolasku hrvatske posade, 40-ak dana su ga pripremali za put, a neki od njih nisu po dva tjedna izlazili na hladno kopno. Postavili su nove šankove i police, uredili interijer. Tek tada su krenuli put Hrvatske.
"Plovilo se 11 dana, nije bilo jednostavno. Ono što smo prošli s brodom, vrijeme kakvo smo imali 4-5 dana, to nitko nije očekivao, ali tada se pokazalo kako je brod moćan i kvalitetan. Valovi su bili visoki po sedam metara, a brod ih je čudesno podnosio - ipak je napravljen za sjever, za teška mora, teška vremena. Doplovili smo pod danskom zastavom, a dolaskom u brodogradilište Viktor Lenac započela je vizualna prilagodba identitetu Jadrolinije", prepričao je Simanović ove povijesne dane.
Razgovor sa zapovjednikom Vladom Vlahovićem: "U mojoj obitelji pomorstvo je tradicija..."
U Jadrolinijinoj povijesti, ali i u svijesti i uspomenama Dalmatinaca i mnogih gostiju, dugo je 'usidren' i jedan 'Dubrovnik'. Dubrovnik kao grad, ali ipak trajekt koji je gotovo dva desetljeća povezivao hrvatsku i talijansku obalu. Izgrađen je 1979. u Irskoj, za britanskog naručitelja, a Jadrolinija ga je kupila 1996. Plovio je do listopada 2022., a nakon što je 'odslužio' svoje, prodan je u Grčku. Na posljednje putovanje pod Jadrolinijinom zastavom odveo ga je kapetan Vlado Vlahović u travnju 2023.
Upravo je Vlahović danas zapovjednik, odnosno 'barba' motornog broda 'Dalmacije'.
"U mojoj obitelji pomorstvo je tradicija. Otac mi je bio dugogodišnji upravitelj stroja u Jadroliniji, a upravljao je i 'Dubrovnikom', s ponosom to mogu kazati. Na Jadroliniji je za mene počelo sve – 2014. sam se ukrcao kao vježbenik palube (kadet) na brod 'Petar Hektorović'. Na 'Dubrovniku' sam nastavio kao kadet i prošao sve gvardije kao 3., 2. i 1. časnik, kao glavni časnik broda, i na kraju postavši zapovjednikom. Samim time bih poručio mladim studentima da na Jadroliniji mogu ostvariti svoje snove - nema potrebe ići vanka. Isto tako, sve više se naših pomoraca vraća i šalju upite prema Jadroliniji.
Nakon 'Dubrovnika', bio sam zapovjednik motornoga broda 'Marko Polo', a ta su dva broda, u to vrijeme, bili naši najveći brodovi međunarodne plovidbe.
Trenutno sam na brodu 'Dalmacija', koji je, što se tiče i putnika i nas, sigurno veliki korak naprijed, a možda i dva. Posada ima izvanredne uvjete – gotovo svatko ima svoju kabinu, internet, svoj toalet i tuš, a imaju i televiziju", kazao nam je 'barba' Vlahović.
Linija Dubrovnik - Bari startala je 3. lipnja, a putnici su - zadovoljni. Inače, 'Dubrovnik' je vozio većinu vremena od osnutka linije, posljednjih skoro pa 20 godina, a prošle godine uključio se i 'Marko Polo', kada se 'slovom M' lovila pruga koja je barem dva puta tjedno održavala liniju Dubrovnik – Bari. Zadar – Ancona, Ancona – Split, Split – Bari i Bari – Dubrovnik, a u povratku sve ispočetka.
"Već smo dobili i neke povratne informacije od putnika, koje su i više nego zadovoljavajuće. Evo, na primjer, jučer kada smo uplovili u luku Bari, došle su posade drugih brodova, privezivači, da bi fotografirali i uvjerili se – jer je počela i jedna lijepa priča, lijepa govorancija i u Italiji, da je ovo najljepši brod trenutno u Bariju", s ponosom je rekao zapovjednik.
Ne čudi nas. Kao što je nama lijepo u dubrovačkoj luci Gruž vidjeti 'Dalmaciju', tako je njima lijepo u Bariju vidjeti trajekt-kruzer koji povezuje ova dva lučka grada. Emocija ne nedostaje, a uspomene su u nastanku.
"Moj pokojni otac bio je dugogodišnji upravitelj stroja na 'Dubrovniku', i prilikom jednog putovanja kada smo mu sestra i ja došli u posjet na liniji Split-Zadar-Ancona, slikali smo se ispod jedne brodice za spašavanje. Tada smo bili djeca, a nakon 26 godina, kada sam postao zapovjednik, slikao sam svojih troje djece na istom mjestu, ispod jedne brodice za spašavanje na otvorenoj palubi", sa sjetom nam priča Vlahović.
Prije prve vožnje, zapovjednik je proveo nekoliko dana upoznavajući se s brodom koji ima sedam paluba
"'Dalmacija' je vrhunskih maritimnih sposobnosti po moru, kao i vrhunskih manevarskih sposobnosti prilikom pristajanja u porat što omogućavaju dva glavna, snažna motora i cijeli niz najsofisticiranijih uređaja na mostu, radi čega je izuzetno ugodno raditi na ovome trajektu", istaknuo nam je zapovjednik.
A da niti putnicima nije loše, uvjerili smo se i sami tijekom isplovljavanja, pa zatim i plovidbom prema Bariju tijekom koje je trajekt - jednostavno 'klizio'. Za razliku od ostalih brodova iz flote, na njega kao da ne utječe more, a 20-25 čvorova vjetra iz smjera sjevera nije se niti osjetilo, 'Dalmacija' je plovila kao po bonaci.
Inače, udaljenost na liniji Dubrovnik – Bari je 110 nautičkih milja. Putna brzina broda je 16 čvorova, a putovanje traje 7 i pol sati. Trenutno je raspored takav da dnevno vozi jedna linija, a krajem ovoga mjeseca kreće se s duplom nedjeljnom linijom. Tijekom visoke sezone, vozit će se svaki vikend (petak, subota i nedjelja), po dvije dnevne pruge između Dubrovnika i Barija.
Prije prve vožnje, zapovjednik je proveo nekoliko dana upoznavajući se s brodom, a nakon tjedan dana ga je preuzeo od već spomenutog kapetana Sandra Rundića. Smjene posade na 'Dalmaciji' traju po mjesec dana, tako da do zamora ne dolazi i posada je zadovoljna.
Pogled na zvjezdano nebo i kuharski show za svakog putnika
'Dalmacija' ima sedam paluba, odnosno katova, pa krenimo redom. Na 0 se nalazi makina, 1 je prva garaža, 2 je druga platforma garaža, treća paluba je ugostiteljski dio od prove do krme. Na 4. palubi je grill bar i otvorene bočne palube, a jedan dio 5. palube je tihi, business prostor za rad u tišini. Također, tu je i jedna prostorija koja se može zatvoriti za grupe koje to zatraže. Paluba 6 je vanjska, a 7. je Sun Deck, pilotsko sletište. Za boravak će 7. paluba biti otvorena od sljedeće godine – tu će se nalaziti Sun bar. Zanimljiva je i informacija da posljednja paluba nije korištena gotovo 20 godina zbog hladnoće, snijega i leda.
Na brodu je i apoteka, te ambulanta s medicinskim timom za pružanje prve pomoći, s obzirom na to da se ipak radi o velikoj udaljenosti od kopna.
Prije koju godinu na Jadroliniju su uvedeni i suvenir dućani u kojima putnici mogu kupiti i djelić povijesti naše nacionalne brodarske kompanije. Monografija Jadrolinije prikazuje povijest dugu 75 godina, a karakteristične mornarske majice, šeširi i privjesci također su dio ponude 'za svakoga po nešto'. Suvenir shop nalazi se na trećem katu pokraj recepcije, a tu je i prostor za čuvanje putnih kofera osiguran nadzornim kamerama.
Na istoj etaži je i self-service restoran Maslina (Olive), koji je otvoren tijekom cijelog putovanja, a satelitski internet dostupan je za sve.
"Cilj nam je pokazati da se može i drugačije uz bolju komunikaciju. Sve trajekte koje vidimo u lukama, veliki su, ali nisu ovakvi iznutra. To su ro-ro trajekti, u kojima se mislilo na sami kapacitet trajekta, a nije na komfor. Sada kada imamo komfor - mogli smo 'Dalmaciju' po željama urediti. S kupole se noću vide zvijezde – pa smo bar nazvali Sky bar, a iznad, na otvorenoj palubi je Grill bar koji će biti zanimljiv putnicima jer će kuhar pred njima i za njih kuhati nešto iz naše ponude. A sve to uz muziku, zvijezde, bonacu, od 18 do 23 sata. Ma milina!", kaže nam hotel menager Simanović.
Još nam je jedna star upala u oko - točnije, stabla maslina koja se prostiru cijelom trećom etažom. Pa iako masline daju poseban štimung, morali smo se zapitati - što će 'hladnim' Skandinavcima? Ili su možda i masline, kao i stolovi pokriveni šahovnicom, bili samo neslućeni nagovještaj da će 'Oslofjord' jednom put Dalmacije?
"Oni strašno pate za Mediteranom, oni su zbog tog osjećaja, želje, napravili restoran, a caffe shop nazvali 'Oasis', 'Oaza', kao oaza maslina.
A mi smo onda dali ime 'Dalmacija' i all-inclusive restoranu, u kojem gosti imaju priliku platiti određenu cijenu i za to jesti i piti koliko žele. Taj restoran starta uskoro, u srpnju, kada će i putnika biti znatno više.
S nama su putovali Talijani, ali i 16 drugih nacija
Ljeti su većinom putnici broda turisti, iz svih zemalja svijeta, a zimi se ovom linijom većinom prevoze tereti, tako da su putnici ljudi iz okolnih zemalja. Na ovom putovanju, iako još nismo u srcu sezone, našlo se 17 nacija.
"Posljednjih dana viđamo Talijane, koji dolaze oduševljeni, impresionirani, javljaju se. Na brodu trenutno imamo tri grupe, grupe koje preko agencija plove zadnjih 20-ak godina s nama. 'Dubrovnik' im je uvijek bio drag, ali 'Dalmacija' im je ipak wow. Vodiči grupa će nazvati druge vodiče, pa će i oni do Međugorja brodom, a ne avionom kako idu posljednjih godina.
Inače, imamo jako puno hodočasnika iz Italije koji idu za Međugorje, naprave izletničke ture od 4-5 dana, pa se s nama i vrate. Sada je drugi ugođaj, bolji doživljaj broda, veći ugostiteljski sektor. Predstavljamo sedam sati uživanja, nakon sedam sati vožnje više niste umorni", naglasio je Simanović.
Nekadašnji Duty-free shop uskoro se pretvara u putničke kabine
Duty Free prostor, odnosno, bescarinska prodavaonica na brodu imala je 1800 kvadrata i uskoro će biti pretvorena u dvije palube putničkih kabina koje će sadržavati 10 deluxe kabina s karakterističnim velikim prozorima, i između 70 i 90 četveraca, a bit će nešto i avio sjedala. Četverci će se raditi sa sklopivim krevetima koji će se, po potrebi, namještati za određeni broj osoba.
Ranije, 'Oslofjord' je imao putničke kabine koje su 2014. pretvorene u Duty Free trgovinu jer je trajekt vozio na relaciji dugoj kao Split - Vis, a s obzirom na to da nisu bili u Europskoj uniji, bio je to brod-kruzer rezerviran za shopping - navodno su auto karte bile besplatne kako bi se došlo, kupilo i odvezlo što više stvari. Cijela je renovacija 2014. bila usmjerena na Duty Free shop, radi koje je 'Oslofjord' potpuno obnovljen.
"Veći standard, viši nivo. Imat ćemo ponovo stvarno lijepi brod. Za mene koji sam radio na kruzerima 16 godina u Americi, obišao cijeli svijet, ovo je jedan jako dobar kruzer za Jadran, a jako malo kompanija na Jadranu ima brod kakav mi sada imamo.
Vidjeli ste i u Bariju brodove koji dolaze, naravno, ne uspoređujemo se s najmodernijim kruzerima, ali ovo je jedna kvaliteta, novi standard za Jadroliniju. Ovo je nešto novo na ovom cijelom području gdje prevladavaju 'obični' trajekti, a 'Dalmacija' je trajekt-kruzer, atrakcija koja spaja kruzer i trajekt u jedno", naglasio je hotel menager Simanović, pa nastavio:
"Ovakve prizore iz Sky bara nemaju čak ni kruzeri na tako niskim palubama - kruzer to ima, ali na otvorenim, gornjim palubama. Ali, da ima bar ili restoran, u kojem sjedite uz sami prozor, nema. Na kruzerima su stolovi odvojeni od prozora barem jedan metar, tako da se pokraj prozora ne može sjediti".
Kutak za djecu i kućne ljubimce
Još jedna posebnost 'Dalmacije' je i kutak za djecu u kojem se trenutno nalazi planina za penjanje, bazen s lopticama i šesterokut mozgalica za slaganje, a za one nešto starije tu je i PlayStation.
Također, na linijama Jadrolinije, mogu putovati i kućni ljubimci, ali i veći psi za koje je osigurano sedam smještajnih kapaciteta.
"Kada ljudi u svojim domovima žive s kućnim ljubimcima, dopuštamo im je da i kod nas mogu, naravno uz pravila lijepog ponašanja, boraviti s četveronožnim prijateljima", kazao je Simanović.
Do idućeg putovanja...
Jadrolinija iz dana u dan radi nove iskorake, a koji su sljedeći ciljevi, tek nam preostaje za vidjeti. Nadamo se, nešto kao što je 'Dalmacija', i to što prije - jer gostiju je svakim danom sve više.
Kako saznajemo, sada su u upravu Jadrolinije došle i nove, mlade i obrazovane osobe koje će uz tim iskusnijih, zajedničkim snagama, trudom i željom doprinijeti razvoju.
Za kupnju 'Dalmacije', kako su nam rekli, jedan od najzaslužnijih je Marko Novoselić, izvršni direktor komercijalnih poslova koji je u Jadroliniji svoj put započeo od najnižih stepenica, pa stigao do samoga vrha - tako je 'Oslofjord' od statusa unajmljen, jako brzo prešao u status - kupljen, 'naš'.
Gostima, ali i domaćima treba se prezentirati u najboljem svjetlu – a 'Dalmacija' je zasigurno jedno od prvih osvježenja, jedan od prvih svjetionika u moru prilika koje tek treba realizirati.
Zaključiti cijelu priču bilo bi prikladno riječima složnih članova posade.
"Srce je kao kuća. 'Dalmaciju' smo čekali dugo i dočekali, s 'Dalmacijom' je konačno nastavljena redovna linija Dubrovnik - Bari koja egzistira gotovo 20 godina, a na koju će se, nadamo se, uskoro svi ponovo naviknuti".
Iako je 'Dubrovnik' bio pionir ove linije, sa sjećanjima na neka prošla vremena, valja ponovo zaploviti - u nove avanture, nova otkrivanja 'staroga' Barija i okusiti život kakvim ga pamte neke starije generacije.









