Razgovor GI Spasimo Kozjak i Kaštela s gradonačelnikom Grada Kaštela prenosimo u cijelosti.
"Od samog početka djelovanja Građanske inicijative Spasimo Kozjak i Kaštela njeni članovi pokušavaju doprijeti do gradonačelnika Grada Kaštela, Denisa Ivanovića, kako bi uspostavili komunikaciju neophodnu za rješavanje problema vezanih za projekt izgradnje prometnice A1 - tunel Kozjak - čvor D8 u Kaštel Kambelovcu. Nakon nekoliko neuspjelih pokušaja dogovaranja sastanka, te neistinitih etiketiranja članova Inicijative od strane Gradonačelnika u javnosti, izgleda da se napokon dogovoren sastanak 07. svibnja 2024. u 12 sati održao u suradničkom tonu.
GI SKK je upoznala gradonačelnika s okvirnim informacijama dobivenim od strane Hrvatskih cesta, da oni kao struka nisu sami birali koridor projekta, nego su se morali prilagoditi koridoru koji je postavljen u Prostornom planu Splitsko-dalmatinske županije, a tome su prilagodili trasu kako bi postigli što bolje rješenje.
Gradonačelnik se u nekoliko navrata javno izjašnjavao da je bio u oporbi 2012.god, kada je tunel ucrtan u plan ali da u tom trenutku ništa nije mogao učiniti ili promijeniti. Iz toga se dalo zaključiti da je tada bio protiv, pa je od strane GI postavljeno pitanje što se promijenilo i kako to da je sada za tunel!? Od gradonačelnika nije dobiven konkretan odgovor.
Prema mišljenju gradonačelnika, sve odluke i dokumentacija vezana za izgradnju tunela otišla je predaleko, sve su procedure odrađene i više se ništa ne može napraviti što bi zaustavilo ovaj projekt. Ni na pitanje smatra li ovaj projekt lošim za Kaštela, nije dobiven konkretan odgovor.
Stajalište GI je kako je najveći problem što građani nikada nisu dobili mogućnost iskazivanja svog mišljenja, nisu napravljene i ponuđene javnosti alternativne verzije položaja tunela ni pristupnih cesta, već je sve politički odrađeno! Sve primjedbe građana i sva očitovanja su odbačena, dok javnost uopće nije uključena ili je sasvim ignorirana.
Stoga, zbog neispravnog, netransparentnog djelovanja po pitanju ovog projekta, GI Spasimo Kozjak i Kaštela smatra da projekt mora proći reviziju. Ništa još nije napravljeno, ništa nije gotovo, nitko nije izvlašten, nitko od građana s južne strane Kozjaka nije obaviješten ni o kakvim radovima… konkretnih informacija prema javnosti, a ni prema vlasnicima zemljišta još nema!
Na direktno pitanje gradonačelniku da li ovaj projekt smatra štetnim ili dobrim rješenjem za Kaštela, bez obzira na trenutak provedbe u kojem se sada nalazimo, nije dobiven konkretan odgovor.
Također, izložena su dva najistaknutija problema: problem zaštite okoliša i prirode i problem prostorno-planske dokumentacije. Činjenice da se prostorni planovi usaglašavaju na različitim nivoima, ali i mijenjaju po potrebi, ukazuju na to da se i u ovom slučaju dokumentacija može izmijeniti prema potrebama i za boljitak lokalne zajednice. Sama činjenica da su se i na spornoj trasi legalizirale i izdavale građevinske dozvole za neke od kuća, ukazuje i na to da ljudi nisu mogli ozbiljno shvatiti nakane vezane za ovaj projekt, ali i na neispravnost djelovanja gradske vlasti. Gradonačelnik navedeno opravdava propustima pojedinih djelatnika čiji su postupci sada pod istragom DORH-a.
Budući je 2019. godine ovaj projekt je proglašen strateškim na nivou RH, GI je tražila od gradonačelnika uvid u svu dokumentaciju te popis članova ispred Grada Kaštela koji su po zakonu trebali biti imenovani kao suradnici u operativnoj skupini koja je ovaj projekt imenovala strateškim. Gradonačelnik je ustvrdio kako osobno nije sudjelovao u ovom procesu, a nije bio siguran da li je netko iz gradskih službi sudjelovao. Podaci o ovim procedurama će biti dostavljeni na traženje.
GI SKK još jednom ističe kako je sve rađeno netransparentno te ljudi nisu imali priliku sudjelovati u javnim uvidima, niti su informacije pružane na svim potrebnim nivoima i mjestima. Kaštela su praktički, dovedena pred gotov čin, a i dostavljene primjedbe usmene i pismene, na određene dokumente nisu prihvaćane kao npr. na Strategiju utjecaja na okoliš. Nikada nije napravljen niti javni uvid u lokacijsku dozvolu cijelog projekta. Nije jasno zbog čega se priča o tunelu, koji je navodno važan i pozitivan projekt, zataškava, umjesto da se o njemu govori na sva zvona budući je već od toliko značajan i kvalitetan!
Zato je od gradonačelnika još jednom zatražena revizija prostorno-planske dokumentacije, te zatraženo zaustavljanje projekta dok se ova pitanja ne rasvijetle, jer gradnja još nije započeta!
Gradskoj inicijativi na sastanku su se pridružili i predstavnici Dalmatinske zagore, te su i oni izrazili nezadovoljstvo planovima i projektom. S obje strane Kozjaka, stanovništvo nije zadovoljno, a način kako se planira razvoj ne donosi boljitak zajednici, područje se ne revitalizira nego devastira.
Prijedlog upućen gradskoj vlasti od strane GI je bio da se 110 milijuna eura, koliko se planira potrošiti na navedeni projekt, direktno uloži u Zagoru i njenu infrastrukturu koja je ljudima neophodna. Dovođenje vodovoda, izrada planova razvoja bilo bi korisnije od sadašnjih nakana. Izjave župana Bobana na nedavnoj sjednici Skupštine SDŽ nisu dobro prihvaćene te pripadnici GI tvrde kako su Kaštela i sama devastirana već desetljećima uz pomoć raznih štetnih industrijama i politika, a ljudi iz Zagore su uvijek bili dobrodošli budući ni jedna od spomenutih strana nije za devastaciju direktno bila kriva. Zašto se opet uzima privatno vlasništvo bez da se ljude uključi u odlučivanje!? Raseljenost Zagore nije krivnja Kaštelana i jasno je da se sada opet nastavlja daljnje razaranje na štetu i Kaštela i Zagore zbog nečijih prikrivenih interesa?
Primjedbe su vezane i za Plan razvoja grada Kaštela u kojem se nigdje ne spominje ni tunel ni pristupna cesta, priča se o maslinicima, trešnjama, vinogradima, brendiranju proizvoda, ekološkoj poljoprivredi, vinskim cestama, a u isto vrijeme planira se sve to betonirati.
Zašto Grad nije sudjelovao u izradi dokumentacije te na koji način se može doći do iste, riješit će se u idućim danima kroz upite od strane GI prema službama Grada Kaštela.
Također, na sva pitanja vezana za narušavanje prirode, koje su kompenzacijske mjere, zašto se razara predio NATURA 2000, po kojim kriterijima se odobrava ne samo tunel, već i postavljanje vjetroelektrana, solarnih elektrana, gradonačelnik je predložio i organiziranje sastanaka pri nadležnim ministarstvima, predstavnicima Vlade zaduženim za strateške projekte, a i sastanaka s A. Sanaderom i B. Bobanom. Gradonačelnik će i sam sudjelovati na njima te dati podršku građanima Kaštela.
GI Spasimo Kozjak i Kaštela i na kraju sastanka je istaknula svoje stavove kako su svi spomenuti projekti potpuno invazivni za ovo područje te narušavaju sadašnju tendenciju razvoja putevima ekološke poljoprivrede i održivog turizma! Još jednom je zatraženo revidiranje svih projekata te njihovo trenutno zaustavljanje!"