Nakon današnjeg sastanka koordinacijske skupine za projekt regulacije prometa kroz Zvonimirovu ulicu i Trajektnu luku, u zgradi Lučke uprave nakon sastanaka predstavnicima medija su se obratili Nino Vela, zamjenik splitskog gradonačelnika, Ante Zovko, pomoćnik direktora Prometa, Željko Kapetanović, načelnik splitske Prometne policije i Vicko Vrgoč, koordinator operative Lučke uprave.
Nino Vela prvi je javnosti predstavio danas dogovoreno:
- Danas smo nastavili niz sastanaka predstavnik Grada Splita, Prometne policije PU splitsko-dalmatinske, Lučke uprave Split, Hrvatskih cesta, Prometa Splita, a s nama su danas bili i predstavnici kotareva Bačvice i Grad. Svi su oni sa svojim prijedlozima pomogli kako bi ovu regulaciju prometa učinili učinkovitijom u uvjetima velikog prometnog opterećenja gradske luke i grada općenito. Danas smo dogovorili dodatne mjere kojim bi sadašnju regulaciju dodatno poboljšali. Ovim mjerama ne možemo riješiti problem velikog prometnog opterećenja jer je naša cestovna i lučka infrastruktura maksimalno opterećena. Samo danas imamo 5 i pol milijuna putnika u gradskoj luci, a prije 10 godina je to bilo upola manje.
Ista infrastruktura ima dvostruko veće opterećenje i na nama je ne pomiriti se s time, svake godine smo u težoj situaciji. Građani Splita i naši gosti očekuju pomake na ovom području u smjeru ublažavanja velikih prometnih gužvi. Nova prometna regulacija zadnja četiri dana dala je određene rezultate, poboljšanja su vidljiva, no problem nije riješen već dijelom ublažen. Danas smo se usuglasili da s ovom regulacijom prometa treba nastaviti uz dodatak nekih novih manjih mjera koji će pomoći boljoj protočnosti. Dogovorili smo da bi bilo dobro parkiralište na Katalinića zamijeniti za voznu traku kako bi promet koji izlazi iz trajekata, osobito kada dođu veći trajekti, više gutao prema mostu na Bačvicama.
Drugo Promet će reorganizirati linije koje prolaze kroz gradsku luku, a s druge strane zadržati nivo usluge tako da će se organizirati novo autobusno stajalište na samom kolodvoru i u luci i na Bačvicama. Također, problem je pretjeran broj pješačkih prijelaza pa će se prijelaz između pothodnika i kolodvora svesti na 2, a između će se ukinuti. Kolege iz Lučke uprave će dodatnim naporom omogućiti bolje korištenje voznog traka kojim se ulazi u trajektu luku. Kada je opterećen gornji trak on će ići prema autobusnom kolodvoru, a donji prometni trak će se u najvećoj mjeri također koristiti kao vozni trak za ulaz u trajektnu luku kad to bude moguće, kada ne bude zakrčeno s izlazima s trajekata.
Kolege iz prometne policije će uložiti dodatni napor i zaštiti Zagrebačku ulicu sam za javni gradski prijevoz, autobuse, taksije i vozila s posebnom dozvolom, a svi oni koji nemaju takvu dozvolu bit će izdvojeni iz prometa tom ulicom. U konačnici namjera nam je autobusni kolodvor i cijeli promet u trajektnoj luci okrenuti kao jednosmjerni i to je sljedeći korak kojega ćemo napraviti kada uskladimo još nekoliko detalja. Tako ćemo sve ulice u stroj gradskoj jezgri učiniti jednosmjernima. Stručnjaci kažu da dvije trake umjesto jedne nemaju samo sto posto veći učinak nego 200 posto.
Većinu ovih promjena napravit ćemo tijekom nadolazeće noći. Što se tiče jednosmjernog prometa kroz cijelu trajektnu luku bez povratne trake prema Biskupovoj palači, to planiramo sljedeći tjedan, no tu više detalja treba biti usklađeno. Prometove izmjene stupaju na snagu u subotu, 18. kolovoza. Danas vidimo da stvari funkcioniraju dobro, no jedna mjera i jedna služba ne mogu dati sva rješenja, a njega ne možemo cjelovito riješiti niti udruženim snagama.
Ante Zovko, zamjenik uprave Prometa Split, otkrio je detalje planiranih izmjena četiri Prometove linije.
- Odabrali smo četiri linije koje će doživjeti promjene. Linija br. 80 sada ima stajalište na kolodvoru, od subote će to biti terminal Sukoišan. Autobusnu liniju br. 2 iz Kaštel Sućurca ćemo skratiti do Hrvatskog narodnog kazališta, a linije 11 i 17 će u prometu iz grada prometovati Vukovarskom, Ulicom slobode i ponovno izlazak na Pojišansku cestu, s tim da se gubi samo stajalište na Pazaru. S tim ćemo dobiti to da ćemo tijekom dana imati 77 prolazaka manje kroz trajektnu luku, a to putnici na ove 4 linije neće bitno osjetiti. Također, najveći problem bio je u Zagrebačkoj, odnosno nepropisno uključivanje vozila u tu ulicu. Danas je stanje tu bolje nego zadnjih dana.
Novinari su pitali zašto nema policije na pristupnim cestama i ključnim križanjima.
Odgovorio je načelnik splitske Prometne policije, Željko Kapetanović.
- Prometna policija je sa svim resursima upregnuta u poboljšanje cirkulacije prometa. Uz naš operativni sastav, dnevno imamo 15 do 20 bobija koji su svi raspoređeni na određene točke za koje smatramo da su ključne za uspostavu bolju protočnosti prometa. Ubuduće ćemo bolje nastaviti sa svim resursima, preusjeravat ćemo pješake koji u tom momentu zakrčuju promet.
Zagrebačka ulica ima poseban režim. Ako se zateče netko bez prava dolaska onda reagiramo. Policija nije na nekom mjestu stalno jer bi onda morali uspostaviti lokalni punkt koji nam u određenim momentu oduzima ljude.
Postavljeno je i pitanje fizičke regulacije prometa i njegovog doprinosa poboljšanju prometa.
- Fizička regulacija se uspostavlja kada je neophodno potreba. Semafori najbolje reguliraju promet i vozači koji ne poštuju prometa pravila i koji ulaze u križanje nakon što utvrde i vide i znaju da neće moći proći, oni svojim nesavjesnim ponašanjem dovode do čepova. Članak o sigurnosti na cestama takvu pojavu sankcionira s 1000 kuna. Ako bi građani bili savjesni i svjesni svih tih problema. Nesavjesni vozači su najveći problem.
Ako se promet fizički regulira samo kod Biskupove palače, je li to dovoljno?
- Što se tiče protočnosti, nije bilo potrebe za fizičkom regulacijom prometa. Ona se primjenjuje kada se uoči da ne može drugačije.
Vicko Vrgoč, koordinator operative Lučke uprave, naglasio je da se radi sve da bi zastoji u luci bili što manji.
- Gradska luka je dio gradskog centra i tu se događaju vršna opterećenja. To su točke gdje svi moramo biti maksimalni u svome radu. Bitan je odljev iz trajektne luke. Najbitnije da taj iskrcaj ne zatvori promet. Žarišne točne su usporenja na pješačkim prijelazima, izlazak iz Jankinijeve. Pokušavamo trajektne linije udaljiti od prostora od pothodnika do autobusnog kolodvora. Sada tu imamo samo liniju Starigrad. Sve više koristimo carinski gat i oslobađamo treću traku koja vuče kolonu s gradskih ulica. Tu smo došli do maksimalne mogućnosti.
Sav prostor u luci želimo što više iskoristiti da se ne stvore kolone koje idu prema istoku grada. Promet u luci stalno raste i tome se moramo stalno prilagođavati. Dugoročno rješenje je luka Stinice gdje bi se za početak izmjestili međunarodni, kamionski i robopromet tamo, upravo je takav promet zaslužan za velik dio gužvi zadnjih dana. Smatram da ćemo kroz par godina biti spremni za tu promjenu. Do tada ćemo se morati prilagođavati.
Vela: Važnost željezničkog povezivanja Resnika s trajektnom lukom
Zaključnu riječ dao je splitski dogradonačelnik.
- Postoji niz resursa koji nisu u potpunosti iskorišteni poput željeznice. Kada se željeznica spoji od zračne do trajektne luke, a nedavno smo pokrenuli taj projekt, cestovni će biti značajno rasterećen. Postoji i morski promet kojim se može doći do Splita i okolice, a koji je u narastanju. Radi se o manjim brodovima, kruzerima i kraft linijama, a te mogućnosti nisu u dovoljnoj mjeri iskorištene. Cestovna infrastruktura je prenapregnuta i pravo rješenje bit će samo nova cestovna infrastruktura koja bi s nekoliko većih zahvata omogućila bolji ulaz i izlaz iz luke - zaključio je Vela.