Jeste li u oglasima za posao primijetili nove rodne kratice nb, x ili d? Naime, u oglasima za posao sve uz m i ž (muškarac, žena) sve je više i ovih, dodanih kategorija. One predstavljaju druge, nebinarne i interseksualne osobe.
Kod oglasa stranih kompanija, ovakve formulacije su sve češće pa smo odlučili provjeriti pojavljuju li se i kod domaćih tvrtki.
Na platformi Moj Posao trenutno je aktualno 376 oglasa za posao u Splitsko-dalmatinskoj županiji. Svi od njih se pridržavaju Zakona o ravnopravnosti spolova, odnosno, jasno je naznačeno da se na oglas mogu prijaviti i muškarci i žene. No, na samo tri oglasa uočili smo i dodane kategorije. Valja napomenuti kako je riječ o stranim tvrtkama koje djeluju na području naše županije.
Broj rodno neutralnih oglasa raste
Iako su neki hrvatskih poslodavci, poput Erste banke primijenili navedeno u svoje oglase, dobri dio splitskih poslodavaca se, kako doznajemo, tome odupire. Međutim, prema novom pravilniku, već od lipnja iduće godine u oglasima za posao morat će biti navedene rodna neutralnost, kao i iznos plaće.
„Primjetan je kontinuirani rast broja rodno neutralnih oglasa za posao u Hrvatskoj, premda njihov udio i dalje čini relativno mali segment ukupnog broja objavljenih natječaja. Konkretno, u Splitsko-dalmatinskoj županiji tijekom 2024. godine zabilježeno je da rodno neutralni oglasi čine 1,04% od ukupnog broja objavljenih oglasa za slobodna radna mjesta.
Od navedenog udjela, 8,33% oglasa dolazi od inozemnih kompanija, pretežito sa sjedištem u Njemačkoj, dok ostatak čine oglasi velikih tvrtki koje imaju sjedište u Hrvatskoj, a koje su uglavnom u većinski stranom vlasništvu.
Važno je istaknuti i pozitivni trend u rastu ovog tipa oglasa. Usporedbom podataka iz 2024. godine s 2023. godinom, kada je udio rodno neutralnih oglasa iznosio 0,4%, vidimo povećanje od čak 2,6 puta. Gledajući još širu perspektivu, u odnosu na 2020. godinu, kada je taj udio iznosio 0,38%, bilježimo rast od 2,7 puta.
Ovi podaci ukazuju na sve veću svijest o važnosti inkluzivnosti i rodne neutralnosti u oglašavanju poslova, pri čemu značajnu ulogu imaju velike i inozemne kompanije koje često prednjače u primjeni ovakvih praksi. Ipak, prostora za daljnji napredak u tom području svakako ima, osobito među domaćim tvrtkama“, kazao je za Dalmaciju Danas Alen Mrvac s portala Moj posao.
„U Dalmaciji ljudi nisu mentalno dorasli prihvaćanju različitosti“
Upitali smo splitske poslodavce jesu li na to spremni te bi li zaposlili osobu nebinarnu osobu.
Vlasnica jednog splitskog obrta za rehabilitaciju nam kaže kako smatra da unutar malog kolektiva međuljudski odnosi ne bi funkcionirali.
„U velikim firmama mislim da je to ok. No, moj radni kolektiv je mali, u Dalmaciji ljudi nisu mentalno dorasli prihvaćanju različitosti pa bi se bojala da ne dođe do verbalnog zlostavljanja, maltretiranja i slično. Iako, ako kandidat ispunjava vještine i kvalitete koje posao zahtjeva, bez obzira kako se definira, trebao bi biti zaposlen“, kaže Splićanka M.V.
Naša sugovornica je imala negativno iskustvo pa nam kaže kako bi ubuduće radije izbjegavala situacije koje mogu dovesti do narušavanja međuljudskih odnosa.
„Imala sam zaposlenu djelatnicu koja nije katoličke vjeroispovijesti. Isprava se činilo kako je među drugim djelatnicama bila prihvaćena, iza leđa su šuškale i komentirale što je dovelo zapravo do 'tihog rata', nekomuniciranje, neprenošenja poslovnih obveza i slično…isto su primijetili i pacijenti jer je atmosfera bila turobna. Loša klima na poslu i međuljudski odnosi su po meni najgori za poslovanje, što sam nažalost iskusila, no uz trud i razgovor uspjeli smo riješiti situaciju. No, nije lako“, iskreno nam priznaje.
Splitski poslodavci spremni na promjene zakona?
Vlasnik jednog splitskog lokala nam kaže kako sa spomenutim nema nikakvih problema. Nije davao rodno neutralne oglase, jer kaže nam, nije upućen s promjenama koje će se dogoditi u zakon. Pri zapošljavanju mu je jedino važno da osoba savjesno, odgovorno i vrijedno radi svoj posao.
"Nama u lokalu je najvažnije da osoba radi svoj posao profesionalno i da se dobro uklopi u tim. Tko je kakvog identiteta, to je njihova osobna stvar i nemamo apsolutno nikakav problem s time. Poštujemo svakoga tko dođe raditi i mislim da Split polako napreduje po tom pitanju – mladi donose neke nove vrijednosti i otvoreniji pogled na svijet. Dakle, ako je osoba motivirana i želi raditi, za nas nema prepreka. Važno je kakva si osoba, a ne kako se identificiraš“, govori nam splitski ugostitelj A.M.
Generalni direktor jedne splitske kompanije koja broji preko 300 zaposlenih nam kaže kako treba ići u korak s vremenom te se prilagoditi promjenama.
"Oduvijek smo tražili zaposlenike koji su odgovorni, profesionalni i posvećeni poslu, bez obzira na njihovu dob, spol, vjeru ili bilo koje druge osobne karakteristike. U tom smislu, zapošljavanje nebinarnih osoba za nas nije nešto što bi trebalo biti predmet posebne rasprave – to je stvar poštovanja ljudskih prava i dostojanstva svake osobe.
„Split može biti otvoren i progresivan grad“
Naši kriteriji zapošljavanja temelje se isključivo na kompetencijama i radnoj etici. Koga god zaposlimo, želimo da se osjeća sigurno i prihvaćeno u našem radnom okruženju. Vjerujemo da inkluzivna radna sredina doprinosi produktivnosti, ali i stvaranju bolje klime unutar samog kolektiva.
Zadnjih godina vidimo promjene u načinu razmišljanja, posebno kod mlađih generacija, koje su otvorenije i prihvaćaju različitosti kao normalan dio svakodnevnog života. Mi želimo biti tvrtka koja ide u korak s vremenom i koja svojim primjerom pokazuje da Split može biti otvoren i progresivan grad. U konačnici, svaka osoba koja donosi novu vrijednost i doprinosi poslovanju je dobrodošla kod nas, bez obzira na rodni identitet.
Smatram da se mnogi poslodavci u Splitu možda još uvijek drže rezervirano po ovom pitanju jer je naš mentalitet dugo bio konzervativan. No, promjene se događaju – i to nije nešto čega se treba bojati, već nešto što treba prihvatiti kao priliku za rast i razvoj, kako poslovni tako i osobni“, smatra naš sugovornik.
„Cijene se napori kompanija koje promoviraju ovakve vrijednosti“
Mrvac s portala Moj posao kaže kako se očekuje nastavak trenda rasta udjela rodno neutralnih oglasa za posao u ukupnom broju objavljenih natječaja u 2025. godini.
„Taj rast reflektira sve veću svijest poslodavaca o važnosti inkluzivnosti i jednakih mogućnosti u radnim okruženjima. Inkluzivna praksa oglašavanja nije više samo pokazatelj društvene odgovornosti, već postaje i poslovni imperativ, s obzirom na to da kandidati sve češće prepoznaju i cijene napore kompanija koje promoviraju ovakve vrijednosti“, kaže nam Mrvac te napominje kako ovakav trend ne dolazi isključivo iz inozemnih kompanija koje posluju na našem tržištu
„Iako one često strane kompanije prednjače u ovoj praksi, sve više i domaće tvrtke prepoznaju značaj rodne neutralnosti u procesu zapošljavanja. Takva promjena odraz je i sve izraženijih očekivanja kandidata, osobito mlađih generacija, koje veliku pažnju posvećuju stavovima i politikama poslodavaca prema inkluzivnosti, različitosti i poštivanju individualnih identiteta.
Osim toga, očekujemo da će povećanje vidljivosti rodno neutralnih oglasa potaknuti i dio poslodavaca koji dosad nisu razmatrali ovakav pristup na prilagodbu svojih praksi. Uspješne priče kompanija koje su implementirale inkluzivne politike, kao i općenita normalizacija takvog pristupa na tržištu rada, dodatno će osnažiti ovaj pozitivan pomak“, smatra Alen Mrvac.