New York Times se pozabavio pričom o Pelješkom mostu i ulozi koju će u preko gradnje mosta za EU imati Kinezi, odnosno izvođači radova, tvrtka China Road and Bridge Corporation, navodeći da je most preko Jadrana, za Kinu most u Europu.
“Hrvatska godinama želi povezati dva dijela svoga kopna koji je razdvojen dijelom teritorija koji pripada BiH čiji je izlaz na more u Neumu. Desetljećima je gradilište u Komarnoj bilo prazno zbog rata, prepucavanja i korupcije lokalnih političara i globalne financijske krize. Sve do dolaska Kineza koji su ovog ljeta preuzeli projekt, što je mnogim Hrvatima razlog za veselje”, piše list, a prenosi Morski.hr.
“Ovakav projekt je i test za Europsku uniju, koja je dugo vremena bila suzdržana kada je riječ o dodjeli sredstava kineskim državnim tvrtkama za gradnju velikih infrastrukturnih projekata. Oprez proizlazi iz bojazni da ulazak kineske firme može naškoditi konkurenciji, dovesti do smanjenja plaća i kršenja zakona rada. Pelješki most je prvi veliki infrastrukturni projekt EU-a koji europskim novcem gradi kineska kompanija.
Problem za EU je i u tome što većinu poslova pri gradnji mosta neće raditi radnici iz Hrvatske ni Europe, jer običaj kineskih kompanija je dovesti i vlastitu radnu snagu iz Kine.”
New York Times kao zanimljivost ističe i činjenicu da ni hrvatske vlasti, a ni kineska kompanija koja je dobila posao nisu željeli dati podatke o tome koliko će radnici biti plaćeni i hoće li ostvariti uvjete rada u skladu sa evropskim zakonima o radu.
“Ipak, kineska kompanija je dovela svoje radnike i u malom ribarskom mjestu Komarna nema dovoljno kapaciteta za njihov smještaj. Zato je dio radnika smješten na kruzer koji je za ovu priliku pretvoren u spavaonicu na moru.
Hrvatske vlasti ovo ne brine jer se, kako je rekao dubrovački gradonačelnik Mato Franković, most ne radi iz kredita ili drugih oblika zaduženja, piše list i podsjeća da je u lipnju 2017. godine Europska unija objavila dodjelu sredstava u iznosu od 357 milijuna eura, odnosno 413 milijuna dolara ili oko 85 posto troška mosta za gradnju mosta, što je popraćeno s oduševljenjem, prenosi Morski.hr.
Hrvati u odnosu s Kinezima ne statu tu nego ih žele i produbiti i dogodine namjeravaju biti domaćini Ekonomskog foruma 16 plus 1 na kojem će sudjelovati 11 zemalja EU, pet zemalja sa Balkana i Kina. Također, u Dubrovniku s hrvatskima već patroliraju i kineski policajci zbog sve većeg broja kineskih turista koji se tako u Hrvatskoj lakše snalaze, piše The New York Times.