Cijela priča započinje 2021. godine, kada je najpoznatiji kapetan u Dalmaciji Tomislav Mravičić - svima vjerojatno poznatiji po nadimku Mito - prodao svoj brod (i brend) "Makarski Jadran" brodaru Nikoli Šiljegu iz Makarske. Svi su mislili da je kapetan ovim činom označio svoj oproštaj od brodarenja i da će nakon posljednje sezone u mirovinu. Međutim, dok je svima dopuštao da misle kako je otišao u mirovinu, Mravičić je već na vidiku imao novu ambiciju - kupnju novog broda, većeg, boljeg, kojeg će nazvati "Mito".
Novi brod, 13 metara dulji, dug je 45 metara, težak 700 tona i visok sedam metara, kupljen je na dražbi na Farskim otocima, a do Splita mu je s posadom trebalo čak 17 dana. Za njega je Mravičić imao ambiciozne planove. Trebao je biti gotov već za sezonu 2022. godine, a na donjem katu trebao je imati akvarij i muzej čiji bi postav sadržavao primjerke iz kapetanove osobne kolekcije koju je tijekom desetljeća rada i putovanja svijetom sakupio. Preko dana brod bi vozio izlete, kao što je dotada to radio s "Makarskim Jadranom", a noću se trebao pretvarati u tavernu.
Međutim, nije mu sve pošlo po planu.
Brod je obnovljen u trogirskom škveru, a od tada se prvo nalazio na vezu na lukobranu, a onda je privezan na veliki mul. Također, bilo je upitno je li brod uopće upisan u registar brodova jer se donedavno vodio kao ribarski brod.

Lučka uprava: "Na naša upozorenja se oglušio"
Poslali smo upit Lučkoj upravi Splitsko-dalmatinske županije, koji su nam rekli da brod "Mito" bez pravne osnove koristi lučko područje.
"Brod "Mito" bez pravne osnove, samoinicijativno od 13. prosinca 2022. koristi lučko područje luke otvorene za javni promet Makarska, pod upravljanjem Lučke uprave Splitsko-dalmatinske županije. Vlasnik broda višekratno je upozoren od strane lučkih redara da odmah napusti luku, no na ta upozorenja se oglušio", odgovorili su nam.
"Lučka uprava Splitsko-dalmatinske županije, Grad Makarska te koncesionar Makarska obala d.o.o., u suradnji s resornim Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture, pokušali su ukloniti predmetni brod iz luke, ali bez uspjeha", kazao nam je ravnatelj Lučke uprave Splitsko-dalmatinske županije Domagoj Maroević.
Pitali smo i za detalje oko brodskih dokumenata, no bezuspješno.
"Nismo u posjedu brodskih dokumenata jer ih vlasnik broda odbija predati", kaže.
"Lučka uprava Splitsko-dalmatinske županije tvrtki Mravičić d.o.o. fakturira račune za lučku pristojbu koji s današnjim danom nisu podmireni te će biti pokrenut postupak prisilne naplate", rekao je Maroević.
Priča se mijenja: "Sve smo odradili kako Bog zapovijeda"
Nakon naših prvotnih upita, činilo je da su u pat poziciji koja se trebala razriješiti. No, nakon kontakta s gospodinom Mravičićem, uglednim makarskim kapetanom, došli smo i do njegove strane priče koja je sve stavila u drugačiju perspektivu.
"Kada je kupljen, brod je bio ribarski. On se koristio kao ribarsko-istraživački brod. Mi smo u Korčuli napravili rekonstrukciju broda, a u Trogiru klasu broda, kako bi odgovarao našim potrebama. Na temelju tih dokumenata, dobio sam sve certifikate 2024. godine. On je ribarski brod", objasnio nam je Mravičić.
Koristite li ga?
"Tražimo od Hrvatskog registra brodova da on bude u zimskome periodu ribarski, a u ljetnome periodu putnički za prijevoz turista. Pravio bi jednodnevne izlete Makarska - Hvar - Korčula... U noćnim satima bi brod radio kao taverna i restoran. Uspjeli smo dobiti klasifikaciju ribarskog broda, ali se paralelno borimo da u ljetnom periodu brod bude za turizam, putnički. Do sada nije bio putnički brod", rekao nam je Mravičić.
"Sve smo odradili kako Bog zapovijeda. Ako što slučajno nije u redu, imamo cijelu dokumentaciju. Imamo ovdje od Hrvatskog registra brodova Split, koje molim da mi izdaju dozvolu za putovanje do Omiša. Ima nekih radova koje ne mogu obaviti u Makarskoj, i moram u Omiš. Ovdje imam odobreno od njih", kazao je i pokazao nam je potrebne dokumente.
Što se tiče optužbi o neplaćanju, pojasnio nam je situaciju.
"Lučkoj upravi Splitsko-dalmatinskoj sam se obratio na protokol 22. siječnja, kao i Gradu Makarska. Uredno sam plaćao svoje obaveze, ovdje možete vidjeti da sam platio 16. svibnja 2023. godine, iako kažu da nisam platio dvije godine. Plaćao sam uredno svaki mjesec 2023. godine do petog mjeseca, kada su mi podigli dnevni vezi s 20 eura, što sam plaćao za ribarski brod, na skoro 500 eura", rekao nam je Mravičić.
Kazao je da su mu 19. svibnja 2023. godine podigli dnevni vez na 495 eura.
"Zna se cjenik jahti, jedrilica i ribarskih brodova. Ja sam im poslao dopis, no do danas nisu došli naplatiti niti sa mnom komuniciraju. Uredno plaćam struju i vodu svaki mjesec", rekao je Mravičić i pokazao nam dokumente s računima i uplatama koje je uredno plaćao, te podignute cijene.
Usidreni ste u gradskoj luci u Makarskoj i plaćate vez. Je li to gradska luka ili pod upravom gosp. Maroevića?
"Lučka uprava Splitsko-dalmatinska ima koncesiju, ali je ona napravila pod-koncesiju Makarska Obala kojoj se redovno plaća, i to je bilo u kešu. Međutim, kada su zatražili da se plaća na račun, rekao sam knjigovođi - pošto smo firma - da ide preko računa s tim da svotu od skoro 500 eura dnevno nema šanse da platim. Od tada sam prestao plaćati", rekao nam je Mravičić.
Kaže da obrazloženje o podizanju cijene nije dobio. O tome je li razlog bio buduće korištenje broda u turističke svrhe mogao je samo nagađati, no objašnjenja nema.
"Nema logike. Nema u Makarskoj broda koji plaća takve cijene, ma kakvi. Nisam dobio nikakvo obrazloženje, a ako imaju ikakav dokument da su mi ikada poslali nešto napismeno, neka ga pokažu. Za mene je Maroević jedan lažov i prevarant", kazao je.
Kaže da ranije nije imao problema.
"Moja familija što se tiče ribarstva i ugostiteljstva je najstarija u Makarskoj. Začetnici smo i ribarstva i turizma. Pokojni otac mi je bio ribar, kao i dva brata, brat mi je bio vrhunski ugostitelj", kazao je.
Zašto mislite da s Vama ne žele komunicirati?
"To pitajte njih. Pokazao sam vam sve pismeno."
Odgovor Lučke uprave
Ponovno smo se obratili Lučkoj upravi, kako bi s njima provjerili je li gosp. Mravičić obaviješten o promjeni dnevne pristojbe te po kojem cjeniku je naplaćeno. Prenosimo odgovor:
"Nastavno na Vaš upit možemo Vas obavijestiti kako je račun za brod Mito ispostavljen sukladno važećem Pravilniku o visini lučkih pristojbi u lukama otvorenim za javni promet županijskog i lokalnog značaja, a koji je javno objavljen i dostupan na stranicama Lučke uprave Splitsko-dalmatinske županije", odgovorili su i priložili cjenik. PRAVILNIK O LUČKIM PRISTOJBAMA




