Nedavno završeni 17. Biser mora kojim se poslovično označio početak turističke sezone na Braču, te najava Grand Gourmeta, međunarodnog ugostiteljskog natjecanja i eno-gastro festivala s brojnim edukacijama, kojim će Šefovi kuhinja mediteranskih i europskih regija (ŠKMER) u studenom u Splitu označiti kraj sezone, bili su okosnica okruglog stola održanog u ponedjeljak u splitskom hotelu Briig.
Na događanju okupili su se predstavnici Splitsko-dalmatinske županije, turističkih zajednica županije i Splita, Hrvatsko gospodarske komore te Regionalnog centra za kompetencije u sektoru ugostiteljstva i turizma Split (RCK). Namjera je bila pokazati kako kroz takva međunarodna natjecanja i eno gastro festivale, srednja Dalmacija se može što uspješnije pozicionirati kao turistička destinacija, produžiti sezona te iznaći rješenja za deficitarna zanimanja u ugostiteljstvu.
"Ovogodišnji Biser mora okupio je preko 600 sudionika i veliki broj posjetitelja koji su stigli u Supetar zbog atraktivnosti sadržaja. Imali smo natjecatelje iz 11 zemalja te preko 1200 noćenja za vrijeme manifestacije, što je 20 posto premašilo očekivanja. Naravno, nedostajali su nam naši gosti iz Ukrajine, koje su inače redoviti sudionici Bisera mora, a neke zemlje su izostale jer su još bile pod mjerama zbog koronavirusa. I pored toga imali smo puno vrhunskih radova, a ove godine uz natjecanja profesionalnih kuhara i učenika, okušali su se po prvi put mentori-nastavnici u pripremi jela, kao i konobari i baristi u svojim kategorijama. Osim festivalskih cooking showova, edukacija i natjecanja, iznimno je važan bio i društveni segment festivala gdje su se sudionici družili na dnevnoj bazi, razmjenjivali iskustva, pa i dobro zabavljali u noćnim provodima uoči manifestacije" - istaknuo je Željko Neven Bremec, predsjednik ŠKMER-a
Joze Tomaš, predsjednik HGK – Županijske komore Split, istaknuo je da međunarodne manifestacije poput Bisera mora, koji će se po 18. put održati od 28. ožujka iduće godine, te Grand Gourmeta (2. od 6. studenog 2022.) ,idealna su prilika za susret gospodarstvenika i natjecatelja, kako bi se aktivno pristupilo rješavanju deficitarnih zanimanja.
"Logičan je slijed da na ovakvim natjecanjima koja imaju 600-ak sudionika dođe do povezivanja s poslodavcima. Natjecatelji negdje rade ili će raditi, neki završavaju škole, a s druge strane imamo veliku potražnju za kvalitetnom radnom snagom. Ovakve manifestacije čine se idealnom prilikom za izravne susrete s gospodarstvenicima što bi se trebalo organizirati na idućem Grand Gourmetu i Biseru mora" - predložio je Tomaš.
Ivo Bilić, ravnatelj Turističko-ugostiteljske škole Split koja je nositelj velikog EU projekta "Uspostava Regionalnog centra kompetentnosti u sektoru turizma i ugostiteljstva" za preinake sustava obrazovanja srednjoškolaca i odraslih po potrebama tržišta, kazao je kako Biser mora značajno po broju natjecatelja nadvisuje državna natjecanja. Dodao je i da je ŠKMER izniman partner za edukacije, kao i za organiziranje natjecanja koje su temelj za promicanje ugostiteljskih zanimanja.
"Osim Bisera mora koji se odvija pod okriljem našeg projekta, imamo u ŠKMER-u izvrsnog partnera za edukaciju nastavnika. Kroz te edukacije nastavnici su spoznali što znače ulaganja u svoje znanje te došli u priliku upoznati nove tehnološke procese vezane uz struku. Na Biseru mora pokazalo se da su slovenske škole mrvicu ispred nas, njihov obrazovni sustav je napravio preduvjete koje mi tek sad gradimo, a bili smo svjedoci tijekom posjeta tamo da se oni mjesec dana prije Biser mora snažno pripremaju za natjecanja. Moj prijedlog je da napravimo radionice kako pripremati djecu za ovakva natjecanja, treba podići vidljivost i kroz masovnost imat ćemo veći broj učenika i napose kvalitetnih kadrova za gospodarstvo" – rekao je Bilić.
Joško Stella, direktor TZ Splitsko-dalmatinske županije, na okruglom stolu je dodao da su RCK Split i ŠKMER idealni partneri turističkim zajednicama.
"Vi ste kao naša produžena ruka, ovakve manifestacije ne možemo napraviti sami. Biser mora pratimo od prvog dana i napredak je ogroman. Dat ćemo podršku da se još poradi na vidljivosti manifestacije, treba dodatno istaknuti ljude poput kuharske legende Steve Karapandže koji su stalni dio postave Bisera mora, dovesti influencere za hranu i putovanja, a možda bi trebalo pokazati što i kako poznati kuhaju. Tako ćemo još više pokazati vašu izvrsnost i zainteresirati mlade ljude da se posvete ovoj struci te imati više domaćih ljudi u našim objektima" – predložio je Stella.
Matea Dorčić, pročelnica Upravnog odjela za turizam i pomorstvo Splitsko-dalmatinske županije navela je kako će i dalje Biser mora i Grand Gourmet imati podršku institucija.
"Podrška Županije ŠKMER-ovim manifestacijama ne prestaje jer se radi o održivom turizmu. Zadovoljni smo rezultatima, a da ne govorimo o edukativnom odjeku, ulaganju u kadrove, unaprjeđenju ponude i kompetencija" - dodala je Dorčić.
I Alijana Vukšić, direktorica TZ grada Splita, navela je kako valja podržavati ovakve gastro manifestacije jer se radi o jednom od najvažnijih oblika selektivnog turizma.
"Split je jedna od važnih gastro destinacija na turističkim kartama svijeta, jednostavno postoji potreba da se ovakve manifestacije spoje u brendiranju destinacije jer "iće i piće" mogu privući mnoge u naš grad i županiju. Nekako s Biserom mora krene i turistička sezona, a Grand Gourmetom će je završiti. Sve su to razlozi zbog čega smo u organizaciji, pa su i gosti ovogodišnjeg Bisera mora bili gosti i nama. Ponudili smo im sve što nudimo stranim gostima, upoznali smo ih s destinacijom, organizirali turistička vođenja. Ova turistička sezona do sada je čak bolja od one iz 2019. godine, a veliki broj gostiju dolazi zbog gastronomske ponude" - rekla je Vukšić.