Svaka individua ima neke svoje potencijale koji na površinu počinju izvirati već u ranoj dobi, pitanje je samo hoće li ih okolina znati prepoznati, poticati i omogućiti im daljnji razvoj. Upravo to bi trebala biti svrha obrazovnog sustava, no u Hrvatskoj stvari nisu uvijek onakve kakve bi trebale biti.
Darovita djeca često ostaju na margini
Ono što je hrvatsko školstvo prepoznalo i primijenilo je potreba da se djeci s posebnim potrebama i teškoćama u razvoju omogući nesmetano obrazovanje, uz pomoć asistenta u nastavi ili prilagođenim programom. No, što je s onom djecom koja pokazuju veće sposobnosti od većine svojih vršnjaka?
Iako zvuči nevjerojatno, stvarnost je da darovita djeca često ostaju na margini. Gradivo s kojim se njihovi vršnjaci muče, brzo upijaju, ali često za njih obrazovni program nije dovoljno izazovan, pa ovisno o djetetu, postaju nezainteresirana za školski program ili 'idu sa strujom' kako bi se uklopila u okolinu.
U nekim županijama tom problemu su donekle doskočili otvaranjem centara izvrsnosti koji djeci omogućavaju individualniji pristup u razvoju znanja i vještina. Takvim centrima pristup zasad imaju samo ona djeca koja ionako pokazuju dobre rezultate u školi i na natjecanjima, pa djeca čija darovitost još nije prepoznata ponovno ostaju po strani.
Mali matematički lumeni neće još dugo ostati neotkriveni
No, čini se da svijest o ovom problemu postoji. Kako nam otkrivaju roditelji četvrtaša iz jedne splitske škole nešto se dobro kuha za hrvatski obrazovni sustav, barem u Splitsko-dalmatinskoj županiji. Ovih dana roditelji su dobili informacije da kreće testiranje učenika 4. razreda osnovne škole na području cijele županije kako bi se 'izmjerio' stupanj njihovih sposobnosti, odnosno identificiralo potencijalno darovitu djecu.
Više informacija potražili smo od ravnateljice Osnovne škole Srinjine Zrinke Mužinić Bikić, koja nam je potvrdila da je upoznata s ovim testiranjem.
- Radi se o projektu Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije "Identifikacija darovitih učenika u području matematike" kojeg provode zajedno s Nacionalnim centrom za vanjsko vrednovanje obrazovanja. Sudjelovanje nije obavezno, ali s obzirom da idemo s kurikuralnom reformom i generalno s individualizacijom nastave, sa zadovoljstvom smo se prijavili. Učitelji nam već rade prilagodbu i individualizaciju nastave s učenicima s poteškoćama, ali nam učenici koji su daroviti nekako ostaju zapostavljeni. To je jedan od razloga zašto smo se odlučili prijaviti, a drugi je taj što jednostavno nedostaje sustavna briga i povezivanje svih institucija, počevši od škola, osnivača, Ministarstva, Agencije za obrazovanje, pa i centara izvrsnosti u ostvarenju tog cilja. Veliki broj škola nema ni dovoljan broj stručnih suradnika. Evo mi, na primjer, nemamo školskog psihologa koji je baš najpotrebniji u smislu identifikacije darovite djece, zato smo sa zadovoljstvom prihvatili ovaj poziv i uvjerena sam da će isto učiniti i mnoge druge škole – kaže Mužinić Bikić.
Naime, škola Srinjine već dvije godine provodi dodatni program za darovitu djecu, ali nedostaje im sustavna podrška.
- Dobili smo smjernice od Županije i Grada na koji način ćemo to raditi, ali Ministarstvo je to koje propisuje zakone i pravilnike. Već postoji pravilnik koji propisuje rad s darovitim učenicima, ali ne nudi nam neka sustavnija rješenja. Na primjer, kad djeca imaju poteškoće s praćenjem nastave, njihov program smo dužni prilagoditi. Trebali bi imati tu mogućnost i za darovite. To zasad radimo u onoj mjeri u kojoj možemo s obzirom na kadrovske uvjete.
Već duže vrijeme Centar izvrsnosti naše županije u suradnji s Nacionalnim centrom vanjskog vrednovanja obrazovanja na neki način provodi unapređivanje rada s potencijalno darovitima; u smislu obogaćivanja nastave za djecu koja se prijave, osposobljavanje učitelja za rad s darovitima i slično. I Grad Split već duže vrijeme isto priprema za učenike razredne nastave, a također otvoren je i stručni centar za predškolce. Ali smatram da obrazovni sustav treba djeci pružati sustavnu podršku otkad upišu vrtić, pa sve dok ne izađu iz obrazovnog sustava, inače gubimo potencijale koje naša djeca imaju – objašnjava Mužinić Bikić. Smatra da je projekt testiranja djece u području matematike velik korak naprijed po tom pitanju, a nada se da će Centar pokrenuti testiranja i iz drugih područja.
"Naši učenici već znaju da nisu svi isti i ne želimo im ni govoriti da jesu"
Djeca koja pokažu interes za određeno područje, pa tako i matematiku, već u osnovnoj školi imaju mogućnost sudjelovati na natjecanjima na gradskoj, županijskoj i državnoj razini, no ovo testiranje bitno se razlikuju od natjecanja, objašnjava Mužinić Bikić.
- Na natjecanja se prijavljuju učenici koji i inače postižu dobre rezultate i s njima se radi dodatna nastava. To je baš ono na što se fokusira ovo testiranje; velik broj darovitih učenika ostane neprepoznato, jer nemaju nužno dobre ocjene ili ne pokažu nužno interes za područje u kojem su potencijalno nadareni. Nekad će čak pokazati lošije rezultate od kolega, jer postoji pet, šest različitih tipova darovitih učenika, a mi ne smijemo propustiti prepoznati svakog pojedinog od njih. Ovim testiranjem se identificiraju učenici koji su daroviti na području matematičkih znanosti, ali testovi ne uključuju samo rješavanje zadataka iz matematike, nego i logičko rezoniranje i niz drugih sadržaja – objašnjava Mužinić Bikić.
Očekuje da će ovo testiranje, osim učenika, posebno razveseliti roditelje.
- Nisu još svi roditelji upoznati, ali oni koji jesu oduševljeni su. U školi smo oformili tim za rad s potencijalno darovitim učenicima u koji su uključeni i roditelji. Oni jedva čekaju da se s tim krene, jer kad imate darovito dijete shvatite koliko je zapravo teško ispuniti njegove potrebe, kako nama u školi tako i njima u kući. Uskoro ćemo krenuti s roditeljskim sastancima gdje ćemo sve roditelje detaljno upoznati s ovom temom – najavljuje Mužinić Bikić.
Zanimalo nas je kako će djeca reagirati na rezultate testiranja. Strahuje li od negativnih posljedica, u smislu podjele ili osjećaja srama kod djece koja ne pokažu dobre rezultate.
- Nikako, jer znam da to dosta ovisi o tome što mi radimo na terenu. Imamo određen broj stručnih suradnika, učitelja i nastavnika, koji s djecom razgovaraju. Naši učenici već znaju da nisu svi isti i ne želimo im ni govoriti da jesu, bez obzira radi li se o uspjehu u školi ili nečem drugom. Netko voli nogomet, netko rukomet, netko učenje, to je jednostavno nešto u čemu se oni moraju pronaći. Dapače, mislim da već priličan broj učenika zna prepoznati koji su od njihovih kolega potencijalno daroviti. Bez problema bi vam dali odgovor na to pitanje, u smislu početne identifikacije. Dapače, smatram ovaj projekt hvalevrijednim i smatram da će se djeca osjećati još važnijima, a upravo toga nam ne nedostaje – zaključuje.
Testiranje ujedno i 'ulaznica' za Centar izvrsnosti SDŽ
Ravnatelj Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije Ivica Zelić pobliže je objasnio kako će ovaj test izgledati.
- U testiranju se ne koriste klasični zadaci iz matematike, već zadaci koji omogućuju uočavanje potencijala učenika, njihove matematičke kreativnosti i načina rješavanja problema, pri čemu ponekad zaključak o potencijalnoj darovitosti iznenadi i samog učenika i njegovog nastavnika. Ima učenika koji inače nisu zainteresirani, motivirani ili aktivni na nastavi, a imaju potencijal koji ostaje neuočen zbog osobina ličnosti ili nekih drugih razloga. Rano uočavanje potencijalne darovitosti omogućuje i pravovremeno pružanje podrške cjelokupnom razvoju darovitog djeteta, zbog čega su prednosti ovog testiranja za svakog učenika nemjerljive – objašnjava Zelić te dodaje da ovom testiranju mogu pristupiti svi učenici 4. razreda s područja Splitsko-dalmatinske županije.
Ističe da osim što će ovim testiranjem identificirati darovite i potencijalno darovite učenike, rezultati će se koristiti i za primanje u programe Centra izvrsnosti SDŽ za iduću godinu, no učenici koji ne 'upadnu' u tu kvotu neće ostati zanemareni.
- Centar izvrsnosti SDŽ trenutno u sva četiri programa ima 430 učenika s kojima radi 109 mentora, a radi se o učenicima od 5. osnovne do 4. srednje, ovisno o programu. Za one učenike koji ne budu primljeni ili se ne prijave u Centar izvrsnosti, školama ćemo dati smjernice kakav oblik podrške bi im trebali provoditi. Svjesni smo da je identifikacija samo prvi korak u razvoju potencijala darovitih u našem društvu. Sljedeći korak je najvažniji u cijelom procesu - pronaći način da se ti potencijali i ostvare, a velik dio tereta tog ostvarenja leži upravo na leđima škola u kojima djeca i mladi provode velik dio svog vremena. Kroz sudjelovanje u ovakvim projektima škole potiču svoje djelatnike na promjenu stava i ponašanja prema potencijalno darovitima i postaju svjesni da im je potrebna posebna briga, potpora i drugačiji načini rada – objašnjava.
Interes za projektom pokazale sve osnovne škole s područja županije
Osnovne škole su, kaže Zelić, itekako svjesne važnosti ovog testiranja.
- Iznenađenje je i nama i Nacionalnom centru, sve škole u Splitsko-dalmatinskoj županiji su se uključile u realizaciju ovog projekta. Radi se o 95 matičnih osnovnih škola i 88 područnih s ukupno 4.620 učenika četvrtih razreda. Interes je velik, entuzijazam opipljiv, a iz iskustva znamo da je ustanove nešto teže pokrenuti na promjenu, što nam pokazuje da postoji stvarna potreba za ovakvim testiranjima. Još smo u pripremnoj fazi, a ovisno o situaciji koju budemo imali na nacionalnoj razini, s obzirom na epidemiju, s obzirom da se radi o maloljetnim učenicima, kroz sljedećih 15-30 dana će školski koordinatori imati sastanke s roditeljima ili ćemo ih na drugi način informirati o svemu, pa ćemo znati i stvaran broj zainteresiranih učenika koji će pristupiti testiranju – kaže.
Napominje da je testiranje četvrtaša u području matematike tek početak, u planu su testiranja iz drugih područja, a više o svemu ćemo saznati kad za to dođe vrijeme.
- Vidimo što se dešava u zemlji i svijetu i svjesni smo da ne možemo biti zemlja koja živi od turizma, nego od znanja i gospodarstva temeljenog na znanju - zaključuje ravnatelj Centra izvrsnosti SDŽ Ivica Zelić.