Početkom rujna članovi Turističkog vijeća Turističke zajednice grada Makarske jednoglasno su izabrali Hloverku Novak Srzić novom direktoricom. Njen prethodnik, Tonči Lalić, ostao je u Turističkoj zajednici kao voditelj manifestacija i marketinga, ali i desna ruka nove direktorice.
Poznata novinarka, urednica, ravnateljica odlučila je "zaboraviti" na medije i doseliti trajno u Dalmaciju, u svoju Makarsku. U razgovoru za naš portal otkrila je zašto smatra da može doprinijeti makarskom turizmu i koji će joj biti prioriteti u godinama koje dolaze.
Novinarska je postala ravnateljica Turističke zajednice. Je li to prvi primjer u Hrvatskoj?
- Ne znam, nisam pratila. Na prvi pogled izgleda neobično, ali je možda logično s obzirom na to da je Turistička zajednica u funkciji brendiranja određene destinacije, privlačenja turista. Služi se alatima kao što su novi mediji, često digitalni, to su razne platforme itd. S obzirom da sam u medijima bila upućena upravo u tom smjeru, mislim da je to logičan put. Ima i onih koji komentiraju što ću ja sada na toj poziciji, da o turizmu ne znam puno. O turizmu znam dosta, uostalom, i sama sam privatna iznajmljivačica. Veselim se novom poslu, ali Turistička zajednica jest vrsta PR agencija koja služi da što više turista dovede na određenu destinaciju. U tom poslu sam "kod kuće".
Zagreb ste zamijenili Makarskom u potpunosti. Zašto?
- Prije par godina, kada sam im počela zavidjeti kako im je divno tu, morala sam krajem kolovoza odlaziti za Zagreb. Sebi sam tada rekla da moram napraviti zaokret u životu i da se vratim moru. To sam i napravila. Ne nedostaje mi zagrebački asfalt. Nedavno sam tu u Makarskoj imala takav radni dan u Makarskoj da je izgledao kao najgori dan u strci u Zagrebu. Pomislila sam: "čekaj malo, nisi u Zagrebu". Moje suradnice kažu da sam po naravi brza za dalmatinski mentalitet, pa možda zagrebačke navike dobro dođu za malo uspavanu Makarsku.
Na izborima ste bili kandidat HSLS-a, ušli ste u Gradsko vijeće. Što je Vaša politička opcija zastupala na izborima i hoćete li sada provoditi obećani program u dijelu koji se tiče Vaše nove funkcije?
- Najprije sam htjela da me HDZ primi sebi, pa me nisu htjeli. Onda sam otišla u HSLS jer mi je trebala određena logistička podrška. Mojim dolaskom u Makarsku naglasila sam da me ne zanima visoka politika, već razvoj grada. Bilo je nekoliko glavnih stvari koje sam spominjala u kampanji, a to su povratak Doma zdravlja Makarskoj, laboratorij, javne garaže - kako zatvoriti rivu za promet, a to se ne može bez garaže, kako u Makarskoj napraviti visoku školu da dovedemo mladost u grad i da grad preko zime živi punim plućima, kako vratiti kino i ostale projekte koji se tiču razvoja života i turističkog razvoja grada.
Na izborima sam osvojila 17 posto glasova. U kampanji sam bila oko mjesec i pol dana, tako da mislim da sam dosta dobro prošla. Zahvalna sam svima koji su glasovali za mene.
Na novom položaju ste tek nešto više od tjedan dana, no jeste li detektirali da je proteklo vodstvo Turističke zajednice nešto loše radilo?
- Ne bih rekla da su nešto loše radili, već premalo i presporo. Naglasila bih da je bivši ravnatelj TZ moj prvi suradnik. Mi se slažemo, samo ću ga više pogurati da budemo malo aktivniji. Već smo sada aplicirali na natječaj ministarstva turizma i to za nas budući Prezentacijski multimedijalni centar na kojem će na jednom mjestu biti prikupljene sve informacije o Makarskoj i Rivijeri. Turist će moći vidjeti kompletnu kulturnu ponudu, baštinu, događanja. Putem nove aplikacije umrežit ćemo novi Multimedijalni centar, povezat ćemo se sa svim hotelima i privatnim iznajmljivačima i sve to ponuditi turistima.
Što kažete na komentare da Hrvatska jednostavno ima sreće da se nalazi gdje se nalazi i da nam se turizam zapravo događa po prirodi stvari, a da ozbiljnije nacionalne turističke strategije zapravo nema?
- Naravno da smo u prednosti s obzirom na globalnu situaciju. Međutim, imamo jaku konkurenciju od Španjolske, Francuske, o Austriji uopće neću pričati koja cijele godine ostvaruje izvrsne turističke rezultate. Ministarstvo turizma ima puno posla, osobito u produžetku sezone kako osigurati avionske linije, kako ponuditi nove sadržaje. Ministarstvo strateški razmišlja razvoj turizma dugoročno, onda mi "mali" lokalni se prilagođavamo tim strategijama i novim idejama. Da se pohvalim, imam goste od 20. svibnja do 20. listopada. 5 mjeseci Makarska je puna, a to je prije bilo nezamislivo. Pogledajte primjer Splita koji je prije 5 godina bio tranzitni grad, a sada cijele godine živi od turizma.
Kakva su brojke za ljeto iza nas?
- Mislim da se radi o rastu između 14 i 15 posto.
Jesu li u Makarskoj dosegnute brojke iz '80-ih godina?
- Dosegli smo tu brojku, no uopće se ne treba uspoređivati s osamdesetima. Struktura gostiju, turizam, su potpuno drugačiji. Nekada je Makarska bila veliko odmaralište domaćih turista druge platežne moći i svega ostaloga. Te su usporedbe u novom globalnom svijetu besmislene.
Jesu li BiH turisti u Makarsku nedobrodošli? U tamošnjim medijima s vremena na vrijeme pojave se članci koji takvo što tvrde.
- To je potpuno kriva percepcija, oni su vrlo dobrodošli. Ono što je zanimljivo, imamo puno turista iz BiH kao švedskih, norveških... državljana. Čak i "vikend" turisti su dobrodošli. Organizacija lokalne zajednice - kako mi primamo te autobuse, na koji smo način turistima prometno olakšali ulazak u grad, to su naši problemi, a ne problemi turista koji su iz BiH ili iz bilo koje druge države.
Treba li Makarska strahovati od masovnog turizma?
- Makarska nikada neće odustati od masovnog turizma, ali ona mora podizati ljestvicu kvalitete. Tako masovnost poprima drugačije dimenzije. Imamo sve više hotela i apartmana, i sada će se graditi nekoliko novih hotela. Makarska mora za 3-4 godine za barem jednu zvjezdicu dignuti svoju turističku ponudu.
Možete li nabrojiti tri stvari koje želite ostvariti unutar makarskog turizma sljedeće 4 godine?
- Bez primarne zdravstvene zaštite nema turizma. Makarska ne može ići u turistički razvoj ako nema bolnicu. To je preduvjet svega. Zatim zatvaranje rive za promet. Vidjeli smo kako su Split i svi gradovi koji su turistički napredovali makli aute sa svojih riva i kako se turizam popravio. Tu su i infrastrukturni projekti o kojima neću govoriti kao direktorica TZ nego kao gradska vijećnica. U mom mandatu treba se za jednu zvjezdicu podignuti razina makarskog turizma. To neću napraviti ja kao direktorica već će to biti rezultat ulaganja u hotele, zdravstveni turizam, biciklističke staze itd.
Je li Biokovo dovoljno turistički iskorišteno?
- Mislim da nitko u Hrvatskoj nema takav spoj obale i planine kao što ga ima Makarska. Na toj specifičnosti ćemo i brendirati Makarsku. Biokovo je apsolutno neiskorišteno, međutim naš megaprojekt kojeg ćemo napraviti kroz četiri godine odnosi se na žičaru. Kada Makarska dobije svoju žičari i niz biciklističkih staza na Biokovu, naravno uz sve ekološke standarde kojima ćemo čuvati naš Park kao naše najveeće bogatstvo, uvjerena sam da će makarski turizam poprimiti sasvim drugo lice. U to sam uvjerena.
Na otocima i obali imamo u posljednje vrijeme primjere tabli hodanja bez majica i neke druge zabrane. Planira li nešto slično i Makarska?
- Krajnja mjera mi je zabrana. Jedno davno je Bora Čorba pjevao "pravila, pravila, da bi me udavila". Mislim ako podignete turističku ljestvicu da dobijete turista koji se zna ponašati, kada ulazi u restoran da treba imati majicu. Ne trebamo ta pravila postavljati, turisti su se došli odmarati, zaboraviti svoje megalopolise, svoje stresove. Nismo primijetili nepristojne turiste u Makarskoj, nismo takvi "puritanci".