Svjedoci smo svakodnevne prometne prenapučenosti u gradu Splitu. U samom centru grada, građani muku muče s pronalaskom parkirnog mjesta za svog limenog ljubimca. Osim toga prometna nekultura svakim danom doseže svoj vrhunac.
Prije nekoliko mjeseci predsjednik ceha prijevoznika udruženja obrtnika Grada Splita Milivoj Topić požalio nam se na katastrofalnu prometnu situaciju u gradu podno Marjana.
Taksisti koji to nisu
Tada nam je naglasio da postoje određeni taksi prijevoznici koji su začetnici prometnog nereda u Splitu. Kaže da su primijetili brojne firme koje obavljaju taksi usluge, kao što su između ostalih Uber i Bolt. To su firme koje nisu registrirane u Hrvatskoj, pa samim time oni posluju po drugačijim pravilima, jada nam se Topić. Uz to nam kaže kako su brojne EU države stale na kraj ovakvim, ali i ilegalnim taksi prijevoznicima.
– Brojne taksi platforme ili uopće nemaju taksimetar ili preko mobilne aplikacije određuju cijene prijevoza koje njima odgovaraju. Dakle, građani usluge plaćaju po vrlo niskim ili po vrlo visokim tarifama. To nije pravedno, jer mi koji smo svoju djelatnost uredno prijavili imamo taksimetar koji je jasno definiran Državnim zavodom za javno mjeriteljstvo – jasno će Topić.
„Splitskoj prometnoj anarhiji je došao kraj“
Ipak Milivoj Topić i udruženje prijevoznika u posljednjim danima imaju razloga za zadovoljstvo. Naime, nedavno je pokrenuto e-savjetovanje za izmjene i dopune Zakona o prijevozu u cestovnom prometu u kojima će se regulirati „prometna anarhija“ koju uzorkuju nelegalni taksi vozači, ističe nam u razgovoru.
- Vjerujemo da će se u skorije odrediti neke zakonske odredbe nakon kojih će sigurnost na cestama biti bolja – optimističan je Topić. U nastavku se osvrnuo na pojedine vozače, koji za njega, kako kaže, uopće nisu taksi vozači.
– To su osobe koje voze auto kada se treba odvesti na posao ili popiti kavu. Mislim da to „vozačko iskustvo“ nije dovoljno za obavljanje taksi usluga. Još je opasnije što te osobe imaju svoje poslove. Znači oni u nedostatku novca žele zaraditi još više obavljajući taksi usluge. Tako dovode u opasnost sebe i druge, izmoreni su i neiskusni – upozorio je Topić.
- Prema dosadašnjim zakonskim odredbama, uopće nije bilo potrebno bilo kakvo osposobljavanje za vozača, tome se treba stati na kraj, jer te osobe su potencijalne ubojice na cestama – čvrst je Topić.
„Makli smo se s mrtve točke“
Hrvatska obrtnička komora dala je svoj prijedlog za izmjenu i dopunu Zakona o cestovnom prometu, a u cijelom procesu sudjeluje i Grad Split.
- Želio bih se zahvaliti splitskom i dubrovačkom gradonačelniku, Krstuloviću Opari i Frankoviću koji su zaista pokazali veliko razumijevanje za ovaj problem. Shvatili su je ovo veliki problem za turistička središta kao što su Dubrovnik i Split – ističe predsjednik ceha prijevoznika.
Kaže nadalje da još ne zna kakve će se odluke donijeti prvo kroz e-savjetovanje, pa kasnije kroz novu zakonsku odredbu, ali je siguran da će za one kojima je pružanje taksi usluga primarna djelatnost biti bolje.
- Vjerujem da će se pronaći rješenje koje je prije svega na dobrobit svih građana, jer njihova sigurnost je najvažnija – kaže te nam u nastavku prepričava anegdotu od prošlog ljeta.
Prošao kroz crveno i ozlijedio stariju ženu, za nekoliko dana viđen u taksi vozilu
– Jednu gospođu koju osobno poznajem udario je taksi vozač koji je prošao kroz crveno svjetlo na semaforu, zar to nije užasno? Vidio sam tog vozača nekoliko dana nakon toga, i dalje je vozio taksi. To je samo jedan od brojnih primjera. Država mora reagirati i riješiti ovaj problem koji muči nas taksiste koji pošteno i maksimalno profesionalno obavljamo svoju djelatnost – apelira.

Topić se nada da će do početka nove turističke sezone situacija u splitskom prometu biti znatno bolja.
- Nadamo se da će se do iduće turističke sezone donijeti odredbe koje će biti na korist svim građanima. Jedno je sigurno, stat ćemo na kraj ilegalnim prijevoznicima, ali i ilegalnim taksi platformama. Mi nećemo odustati, nastavit ćemo se boriti za naša prava, jer ako se izborimo omogućit ćemo građanima bolje i sigurnije usluge taksi prijevoza, a već smo na dobrom putu – zaključuje Topić.




