Posljednjih dana život se vratio u normalu. Barem naizgled, barem što se tiče domaćeg “svita”: epidemiološke mjere su gotovo potpuno stavljene van snage (osim onih civilizacijskih, poput redovitog pranja ruku), djeca s obiteljima su u parkovima, na štekatima kafića sve je više gostiju, a i sportska natjecanja se pomalo nastavljaju... No, posljedice pandemije koronavirusa još će se dugo osjećati, prvenstveno na gospodarskom planu, to je potpuno jasno. Kako u Dalmaciji turizam i ugostiteljstvo čine veliki dio ekonomskog kotača, jasno je i da potpuno odsustvo turista, kao i (prisilno) zatvaranje djelatnosti, unose nemir i neizvjesnost. Međutim, s otvaranjem granica, uz svakodnevne pozitivne vijesti koje dolaze iz Kriznih stožera, u Splitu i Dalmaciji započela su “viđenja” prvih turista!
Automobili stranih registracija, prvenstveno njemačkih, slovenskih, ali i talijanskih, poljskih, mađarskih, ponovno su na splitskim parkiralištima. U redu, broj turista (na splitskim plažama te u centru su uočene i one prve turističke “laste”, gotovo avanturisti, mladi backpackeri!) je daleko od masovnosti koja uobičajeno vlada krajem svibnja ili početkom lipnja, no imajući u vidu što se u svijetu događalo posljednjih mjeseci, takve pojave sugeriraju da će od turističke sezone ipak biti nešto! Prvenstveno srpnja i kolovoza pa neka i među turistima službene statistike uključuju državljane susjednih zemalja. Koje domaći, koristeći empirijski teoriju Cesare Lombrosa, naučeni na brojne goste iz Azije ili Australije, niti ne smatraju “turistima”...
Već svibanj je pokazao značajne pomake u tom smjeru. Ponovno treba naglasiti, ova godina se teško može uspoređivati s prethodnima, pa se rezultat na području Splita od 1,699 dolazaka te 8,623 noćenja treba uzeti kao glasnik nadolazećih boljih dana i mjeseci. Većina su domaći gosti (1,233 dolazaka), ali bilo je gostiju iz Njemačke, Slovenije te BiH. Taj optimizam širi i Alijana Vukšić, direktorica splitske Turističke zajednice.
- Još uvijek se nalazimo u vrlo neizvjesnoj situaciji u kojoj je važno da ostanemo optimistični ali prvenstveno realni kako bismo uspješno donosili pravovremene poslovne odluke. Pandemija uzrokovana korona virusom, već je ostavila posljedice na turistički sektor, a teret tih posljedica snosimo svi- od malog poduzetnika do javnih institucija. Već je veliki dio turističkih objekata otvoren i spreman primiti turiste, u skladu sa svim preporukama Nacionalnog civilnog stožera. Ugostiteljski objekti velikim dijelom su se, za sada, ponudom i cijenama orijentirali na domaće goste a mjere su zaista pomogle da se očuvaju radna mjesta, što je i prioritet u ovoj situaciji.
Naravno, situacija je još uvijek daleko od povoljne, posebno za smještajne objekte jer se tek otvaraju granice i teško je očekivati veći broj turističkih dolazaka u idućih mjesec dana. Od samog početka pandemije nastavili smo s komunikacijom i osnovni cilj nam je bio sačuvati vidljivost destinacije. Situaciju pratimo iz dana u dan i u skladu s otvaranjem tržišta planiramo marketinške kampanje, u suradnji Hrvatskom turističkom zajednicom i Turističkom zajednicom Splitsko- dalmatinske županije.
"Važno je prilagoditi cijene i fokusirati se na otvorena tržišta"
Dobra vijest je pokretanje letova pa su, prema informacijama Hrvatske turističke zajednice, među najavljenim linijama za Split letovi Austrian Airlinesa s tržišta Austrije, Luxairtoursa, Transavie i easyJeta s tržišta Beneluxa, Transavie i easyJeta s tržišta Francuske, Condora i Eurowingsa s tržišta Njemačke, easyJeta i Wizz Aira s tržišta Velike Britanije i dr., a potvrđen je i let Croatia Airlinesa koji će Split povezivati s Rimom od sredine lipnja. Važna informacija je i ta da Croatia Airlines tijekom lipnja povećava broj letova iz Zagreba u europska odredišta, te će od sredine mjeseca zrakoplovi nacionalnog avioprijevoznika povezivati Zagreb s 11 međunarodnih odredišta. U domaćem prometu nastavljaju se obavljati letovi na linijama Zagreb – Split dvaput na dan. - najavila je Alijana Vukšić, dok je na naše pitanje kakvi su komentari, odnosno reakcije privatnih iznajmljivača, koji su posljednjih godina značajno narasli u broju i ponudi, odgovorila:
- Privatni iznajmljivači čine važan dio smještajne ponude Splita i u ovom trenutku, važno je prilagoditi cijene trenutnoj potražnji i fokusirati se na otvorena tržišta ali posebno je važno ostati u kontaktu sa starim gostima. Informirati svoje goste možete i dijeljenjem sadržaja s naše web stranice ili fb profila Visit Split na kojima se nalaze sve aktualne informacije vezane za prilagodbu poslovanja i putovanje turista u Hrvatsku i Split. Ostanite u kontaktu sa svojim gostima, dijelite sadržaje o ponudi Splita i motivirajte ih na ponovni dolazak. Koristim priliku da pozovem privatne iznajmljivače da se pridruže online edukaciji koju organiziramo u suradnji sa Savjetovalištem za obiteljski smještaj Interligo d.o.o. . Online edukacija pod nazivom “Poslovanje malih iznajmljivača u doba pandemije” održat će se 15. lipnja s početkom u 20 sati a teme edukacije su: kako pripremiti objekt u skladu s novonastalom situacijom, kako prezentirati smještaj u kontekstu pandemije, koje su administrativne promjene (mjere Vlade RH), čišćenje i dezinfekcija objekta, doček i ispraćaj gosta u doba pandemije, obraćanje starim gostima, što je sada dodatna ponuda…Dodatne informacije o edukaciji privatni iznajmljivači mogu pronaći na našoj web stranici ili u sustavu eVisitor.
Za kraj želim poslati poruku zajedništva i optimizma, jer činjenica je da je Hrvatska u ovoj situaciji ojačala svoju poziciju zdravstveno sigurne zemlje i da možemo biti optimistični ali i svjesni da na oporavak utječu brojni faktori i da je pred nama teško razdoblje prilagodbe novonastaloj situaciji ali i prilika za razvoj održivog i odgovornog turizma koji samo zajedničkim radom možemo graditi.





