SDP Split predlaže uvođenje Građanskog odgoja i obrazovanja kao izvannastavne aktivnosti u višim razredima osnovnih škola (koje to žele, a kojima je osnivač Grad Split) s jednim školskim satom tjedno odnosno s maksimalnim fondom od 35 sati godišnje, i to od školske godine 2019./2020.
Učenici bi se uključili dobrovoljno i neobvezno, uz suglasnost roditelja. Uvođenje bi bilo postupno, tako da bi se prvo uključili peti razredi i provedba nastavila do kraja osnovnoškolskog obrazovanja.
- U školskoj godini 2018./2019. predlažemo provedbu pripremnih radnji. Ukoliko se izvršna vlast pozitivno ne očituje odnosno ne bude spremna za konstruktivan razgovor o ovom prijedlogu, Klub vijećnika SDP-a Split pokrenut će ovu inicijativu preko Gradskog vijeća - poručili su.
Javnost je sve češće neugodno iznenađena ponašanjem dijela mlade populacije, poput
različitih oblika devijantnog ponašanja, a zabrinjava i društvena neangažiranost mladih.
Zapaženi problemi su i niska razina političke pismenosti mladih, jačanje netolerancije te
nedostatak znanja i vještina potrebnih za svakodnevni život. Obrazovni sustav ne odgovara u dovoljnoj mjeri društvenim potrebama. Na probleme treba odgovoriti preventivno i sustavno, uvođenjem Građanskog odgoja i obrazovanja u obrazovni sustav.
Cilj uvođenja Građanskog odgoja i obrazovanja je da učenici postanu odgovorni i aktivni
građani u društvu koje njeguje toleranciju i međusobno poštovanje. To bi imalo utjecaj na
čitavu zajednicu, najviše preko obitelji i prijatelja učenika. Svi bi se poticali na proaktivno
djelovanje, kritičko razmišljanje, traženje informacija, poduzimanje inicijativa i participiranje u životu zajednice.
S provedbom Građanskog odgoja i obrazovanja započelo se u osnovnim školama u Gradu
Rijeci od školske godine 2016./2017. U proces su se uključile Primorsko-goranska i Istarska
županija, te gradovi Sisak, Poreč, Pazin, Rovinj, Pula i Umag. Dakle, za uvođenje Građanskog odgoja i obrazovanja ne treba čekati da se promjeni situacija na nacionalnoj
razini. Grad Rijeka je izradila i Priručnik za građanski odgoj „Učenik građanin“ i Smjernice
za provođenje programa i upotrebu priručnika koje su namijenjene nastavnicima. Te
materijale mogu besplatno koristiti druge jedinice lokalne samouprave i županije.
Provedba Građanskog odgoja i obrazovanja u osnovnim školama u Rijeci ima dobar utjecaj
na lokalnu zajednicu. Učenike se uči njihovim pravima i odgovornostima u društvu te
kritičkom razmišljanju. Naglašava se važnost tolerancije, poštovanja sebe i drugih, te
preuzimanja aktivne uloge u društvu.
Evaluacija prve godine provedbe pokazala je kako je 96,1% učenika u Rijeci jako
zadovoljno temama koje su se obrađivale i izrazito zadovoljno metodama i oblicima rada, a
89,3% učenika smatra kako je atmosfera ugodnija nego na ostalim satovima te se osjećaju
sigurni izraziti svoje mišljenje. Gotovo svi učenici smatraju kako su im usvojeni sadržaji vrlo korisni u svakodnevnom životu. Kao najvrjednije naučeno u prvoj godini provedbe učenici su istaknuli spoznaju o važnosti pomaganja i uvažavanja drugih, o ljudskim pravima, zdravoj prehrani i opasnostima društvenih mreža.