Ozljede predstavljaju vodeći uzrok smrti u djece i mladih te od njih u prosjeku u Hrvatskoj smrtno strada jedno dijete tjedno, navode splitski SDP-ovci.
Do njih najčešće dolazi u prometnim nesrećama. Prema podacima Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo godišnje se zbog prometnih nesreća hospitalizira oko 3.000 djece i mladih. Većina ih nastrada kao putnici u vozilu, a trećina kao pješaci.
- Iako se posljednjih godina bilježi pad smrtnosti djece i mladih od prometnih nesreća, i dalje je potreban sustavan rad na povećanju sigurnosti u prometu, govore iz splitskog SDP-a, u priopćenju kojeg potpisuje doc. dr. sc. Joško Markić, vijećnik SDP-a u splitskom Gradskom vijeću.
Markić kaže da svoj dio odgovornosti ima i gradska uprava.
- Naime, jedna od deset mjera Svjetske zdravstvene organizacije za povećanje sigurnosti djece je mjera poboljšanja cestovne infrastrukture. Osim što je prilikom izgradnje novih prometnica potrebno voditi računa o sigurnosnim mjerama, važno je i postojeće prometnice poboljšati da bi se povećala sigurnost svih sudionika u prometu. To se može postići postavljanjem odgovarajućih prometnih znakova i signalizacije, pješačkih prijelaza, primjerenim osvjetljenjem prometnica te izgradnjom nogostupa za pješake. Dio splitskih prometnica u blizini škola ne zadovoljavaju ove preporuke pa očekujem od gradske Uprave veću angažiranost oko ove problematike u slijedećem razdoblju.
Prvim danom škole, na našim prometnicama će se povećati broj djece koja pješače do svojih škola. Djeca zbog nižeg rasta nemaju dobru preglednost prometa, teže su uočljivi ostalim sudionicima u prometu, često nisu u mogućnosti pravilno procijeniti udaljenost i brzinu nadolazećeg vozila te nisu svjesna opasnosti u prometu.
Kako je prevencija najvažnija, apeliram na sve sudionike u prometu da poštuju prometne znakove i signalizaciju, a vozači poglavito moraju biti oprezni u blizini škola jer djeca ponekad zbog zaigranosti mogu nenadano istrčati na kolnik. Posebna odgovornost je na vozačima, najčešće roditeljima, koji moraju poštivati prometne propise vezane za siguran prijevoz djece u vozilima i brzinu kretanja.
Roditeljima savjetujem da vlastitim primjerom pokažu djetetu kako se treba ispravno ponašati u prometu te da ne prelaze kolnik na crveno za pješake i ne pretrčavaju ga izvan pješačkog prijelaza, da djeci ukažu na potencijalne opasnosti i da s njima vježbaju sigurno prelaženje kolnika uz posebnu pozornost na put u i iz škole. Važno je odabrati najsigurniji, a ne najkraći put do škole. Kada se dočekuje dijete pred školom ili kućom to treba činiti na istoj strani ulice. Ako se dijete kreće u prometu noću ili u uvjetima smanjene vidljivosti, važno je da na sebi ima odjeću i obuću svjetlijih boja te školsku torbu s ugrađenim reflektirajućim tvarima, zaključio je Markić.