Započeli su radovi na drugoj fazi projekta 'Novi ulaz u Split' koji označava spajanje autoceste sa Kaštel Kameblovcom da bi se rasteretio rotor u Solinu.
Prvi dio projekta izgradnja je tunela Kozjak koji će ići preko padina Kozjaka zbog čega su se pobunili Kaštelani i organizirali Građansku inicijativu 'Spasimo Kozjak i Kaštela'.
Dio Kaštelana se protive ovom cijelom projektu, a trebali su imati i sastanak sa gradonačelnikom i Hrvatskim cestama. Na kraju nije bilo ništa od toga, jer Građansku inicijativu gradodonačenik i Hrvatske ceste nisu primili na sastanak.
Cijela situacija neprihvatljiva je iz perspektive stanovnika, ne žele da se ovaj projekt ostvari jer podrazumijeva uništavanje jedno od preostalih zelenih površina na Kozjaku.
Razgovarali smo sa zabrinutom građankom iz Kaštela koja je navela opasnosti, probleme i utjecaj ovog projekta ne samo na Kaštela već na cijeli akvatorij. Naglasila je kako je studija utjecaja na okoliš negativna te da će panorama jednog obalnog grada biti obojena industrijskim sektorom.
Objasnila je i da je cijeli projekt loše iskomuniciran sa građanima.
"Činjenica je da ovaj proces traje jako dugo. S jedne strane nam se govori da se uvijek nešto bunimo, a s druge da smo zakasnili za pobunu. Puno je mutnoga, čudnoga. Znamo da su informacije službene na mnogim stranicama i mjestima, ali svakako puno se toga odvilo ispod pasa. Totalno netransparentno.
https://www.facebook.com/dalmacijadanas/videos/951025846671636
Puno toga je zanemareno nauštrb nečega što uopće nije prioritet. Uporno se gura taj nekakav megaprojekt koji će riješiti prometne probleme u splitskom akvatoriju, a drugi problem je odvoženje otpada u Lećevicu koju su predodredili bez mišljenja javnosti, i sada gase požar koji su sami zapalili tako da guraju ovaj projekt ispred bitnijih.
Stajalište građana Kaštela je da nijedan od tih razloga nije dovoljno dobar argument da bi se napravila tolika devastacija. Ne rješava nijedan problem cijelog akvatorija. Gorući problemi Širine u Solinu ovim nije riješeno. A prevoženje otpada moguć je na već i postojećim prometnim pravcima prema CGO.
Na primjer, navodno je kineska tvrtka koja bi trebala raditi tunel zaposlena i da radi most. Zašto se prvo ne radi most? Zašto se ne rješavaju goruća pitanja?", zapitala se mještanka Kaštela odlučna da se građani educiraju i o projektu i o njegovom utjecaju na cijeli splitski akvatorij.
"Ništa ne rješavaju ovim projektom"
Tvrdi da je ovaj cijeli projekt ovijen velom tajnosti te da se javni uvid odvio usred pandemije i lockdowna.
"Oni su počeli raditi pristupne ceste i tunel u Vučevici. Javni uvid bio je usred lockdowna. To se sve zajedno odigralo, javnost ništa nije znala i sad odjednom predizborna vijest da veliki Hrvati grade za dobrobit svih nas, a uopće se ne radi o projektu za kojeg se može reći da je od veće važnosti", kazala je članica Građanske inicijative.
Smatra da će ovaj projekt dodatno zatrpati već gust promet te da se neće postići ništa značajno osim još jednog spoja sa autocestom. Osim toga, naglasila je nekoliko puta da ovaj projekt nije gorući problem Kaštela te da će naprotiv dodatno otežati postojeće probleme.
"Oni su sada odlučili primarno rješavati tunel Vučevica odnosno spoj autoceste sa Kaštelima u Kaštel Kambelovcu da bi rasteretili rotor u Solinu koji je nakon Širine, i sav promet koji bi potencijalno išao preko rotora u Split će preusmjeriti da ide zajedno sa Prgometom preko Kaštela. Znači šest semafora od kojih je šesti Širina koji je najopterećenije raskrižje u Hrvatskoj.
Znači ništa ne rješavaju, novim prometnim projektom zatrpavaju dodatno promet i okoliš, a pokušavaju govoriti o nekoj zaštiti okoliša. Ovo je totalno apsurdan projekt sa strane zašttie okoliša", naglasila je.
Dotakla se i okoliša koji je usred klimatske krize, a dodatno će se devastirati zbog ovog projekta.
"Studija o utjecaju na okoliš za ovaj projekt je u suštini negativna. U samoj studiji piše rečenica da je studija ovakva kakva je za sve faze cijelog projekta od autoceste do Kambelovca. Nisu skroz rješili projekt, nisu ljudima poslali 'Hej, mi ti želimo isplatit zemlju'.
U kojem obalnom gradu prolazi autocesta? Postoji li ijedna točka da autocesta prolazi uz obalu? Ne, to će samo biti Kaštela i to pred najopterećenijim čvorom", zaključila je o ovom projektu.
Što kažu Hrvatske ceste?
Iako se susret između Građanske inicijative i Hrvatskih cesta nije dogodio; podsjećamo, Hrvatske ceste odlučile su primiti četiri predstavnika Građanske inicijative, a njih je došlo sedam, postoji nada za budući sastanak.
Po priopćenju gradonačelnika Kaštela nije se radilo o članovima Građanske inicijative već o predstavnicima stranaka koji su na taj način htjeli manipulirati projektom, a kako navodi u priopćenju 'ured gradonačelnika otvoren je za zabrinute građane koji su zainteresirani za daljnji rad i napredak Kaštela'.
Nakon objave ovog gradonačelnikovog priopćenja, Građanska inicijativa odgovorila je oštrim demantijem te prozvala gradonačelnika i njegov ured za ove 'sramotne' izjave.
"Potaknuti određenim neistinitim izjavama o događanjima u Gradskoj upravi, gdje predstavnici
Građanske inicijative od strane gradonačelnika nisu bili primljeni na razgovor sa Hrvatskim cestama
(HC), imamo potrebu osvrnuti se na cijelu situaciju.
Citiramo izjavu gradonačelnika Denisa Ivanovića (skupa s Ivanom Udovičićem):
'Grad Kaštela i HC ispoštovali su svoj dio dogovora u svezi sastanka, ali se na sastanku kao
predstavnici građana, nažalost, nisu pojavili spomenuti zabrinuti građani, nego predstavnici pojedinih
političkih stranaka…'
Ovakva izjava nije samo neistinita, nego je sramotna i omalovažavajuća prema građanima i
predstavnicima inicijative Spasimo Kozjak i Kaštela.
Inicijativa okuplja ljude neovisno o političkoj, vjerskoj, rasnoj ili drugoj pripadnosti, jer svi smatramo da je planirani zahvat kroz Kozjak nastao temeljem političkog pritiska, te da je nedovoljno promišljen, ishitren, skup i opasan za Kozjak i Kaštela", stoji u priopćenju Građanske inicijative kao odgovor na priopćenje ureda gradonačelnika Kaštela.
Sigurnost, priroda, turizam; industrija?
Osim okolišnog i prometnog pitanja, Građanska inicijativa se osvrnula i na još jedan problem. Kako kaže pripadnica inicijative zaleđe ima pet spojeva na more, 'kako će njima pomoći šesti spoj, a kako će nama pomoći da se optereti jedini?'.
"Drugi su problemi što ovo nije dobro rješenje za sve nas. Pustimo po strani što je neko izdiktirao cijeli projekt.
Prvo mi kao građani navodimo sigurnost kao glavni problem. Nama će se u dvije trake spojit promet preko autoceste. Sada su već ogromne brojke, tu nam je aerodrom, Trogir, to je jedini spoj sa Splitom. Naše zaleđe ima pet spojeva na more. Kako će njima pomoć šesti spoj, a kako će nama pomoć da nam se optereti jedini?", zapitala se mještanka te dodala:
"Sigurnost i zdravlje nam je ugroženo. Tu se radi o velikim transportnim vozilima. Ovdje se radi o tome da se i prijevoz otpada prevozi preko Kaštela. Kao grad imamo već 35 godina borbu sa ekologijom i zaštitom našeg okoliša. Akademici od prije 35 godina uporno govore koliko je bitno, ne samo radi Kaštela nego radi svih nas. To je slika cijelog akvatorija. Mi pokušavamo prezentirati kao neko pre lijepo mjesto, a oni od Kaštela uz obalu rade industriju", zaključila je.
Ova članica inicijative za zaštitu Kaštela i Kozjaka razočarana je izgledom svog grada. Napomenula je i da se planira izgraditi solarna elektrana preko Kaštel Lukšića i zaleđa, a da dolaze i vjetrenjače koje će se vidjeti iz Splita.
Naglasila je i da je u jednom trenutku bila ideja da cesta ide preko Sućurca, ali tu opciju prekinula je tvrtka koja posluje na tom području. Sada se ona pita kako ta tvrtka ima važnost donijeti takve odluke dok se glas građana ne čuje.
"Sada se planira solarna elektrana preko Lukšića i zaleđa. To će biti vizura našega grada s mora. Dolaze i vjetrenjače koje će se i iz Splita vidjeti. To su apsurdi što se ovdje radi.
Sada smo saznali da je bila i opcija preko Sućurca, ali tu je opciju prekinuo Cemex. Znači Cemex ima važnost odlučivanja takvih stvari, a građani nemaju. Kako je to u smislu jednakosti pravedno. Ta prometnica, serpentina sa 50km/h, bi trebala ići preko jedino trenutno očuvanog dijela Kozjaka, jer je sućuraćka strana već devastirana kavom i industrijom, a istočna strana je potpuno devastirana aerodromom i drugim stvarima", kazala je te dodala da je cijela jedna strana Kaštela već devastirana mnogim stvarima te da će se jedina preostala sačuvana strana Kaštela sada iskoristiti.
Što dalje?
Što udruga građana može učiniti po ovom pitanju?
Nezadovoljni su situacijom, tvrde da ovaj projekt podrazumijeva uništavanje jedinog očuvanog dijela Kozjaka, a da se za Kaštela planiraju još brojni projekti koji će od obalnog grada učiniti industrijski grad.
Devastira se priroda, guši se turizam te se gradi trasa koja će zakrčiti već gust promet i ugroziti sigurnost i zdravlje stanovnika Kaštela.
Je li to uistinu rast i razvoj gospodarstva ili samo parola koja se koristi kako bi se ušutkala opozicija i uništila priroda?
"Mi kao građani se moramo aktivno uključiti I otvoreno razgovarati o navedenim problemima, pokrenuti edukacije I debate, ljudima ukazati na veličinu ovog problema za cijeli akvatorij. I Trogir i Solin i Split imaju svoje brige, teško se boriti za nekog drugog, ali mi kao akvatorij se moramo spojiti u ovome.
U konačnici, izuzev sigurnosti, zdravlja i okoliša, uništit će nam se i gospodarstvo. More, čistoća mora je nama osnova. Prometovanje i gospodarenje otpadom su dva goruća problema na koja ne možemo utjecati. Ništa nas se ne pita. Nemamo infrastrukturu na adekvatnoj razini, a oni troše novac na ovakve projekte koji nam uništavaju dom. . Još uvijek nismo sigurni niti tko financira ove projekte, da li novac ide iz našeg proračun ili se financira fondovima EU, ili se planira čak sve to napraviti dok mi među sobom prebacujemo lopticu, te se nada da će jednog dana stanovnici zajedno moći adekvatno vizionarski, bez skrivenih namjera, sudjelovati u planiranju i oplemenjivanju našeg predivnog kraja", zaključila je članica Građanske inicijative koja se nada nekoj boljoj budućnosti svoga rodnoga grada.