Dovoljno je u ranim jutarnjim satima proći Istočnom obalom splitske gradske luke, da se čovjek zgrozi kako Split dočekuje svoje goste, koji dolaze autobusima na kolovor, ili ih pak ispraća. Jer, oni koji odlaze iz Splita, bilo autobusima ili pak trajektima na srednjodalmatinske otoke, također prolaze kroz gradsku luku.
I onda imaju što vidjeti - brdo reklama za sve i svašta, netipiziranih, kičastih, reklame pršte za kafiće, ali za i fast food-ove, kockarnice, razne turističke agencije... Ma, nije bitno za što, samo neka "vrišti", nema veze što ovo nema veze s ničim mediteranskim.
Da ne govorimo o ulazu u pothodnik, ili o njemu samom, koji je posebno ruglo Grada Splita.
U svemu tome, jedva se može otkriti gdje se nalazi Pošta, iza raznih banaka, išaranih raznih pogrdnim natpisima, čak većina tih zatvorenih banaka još nije niti u planu za otvaranje.
Zelene površine, koje su se u ovome ćumezu "izgubile" - o njima ovdje više nitko ni ne brine. Jedino se taksisti mogu pohvaliti da su im vozila čista i uredna. Za razliku od svega ostalog na istočnoj obali.
- Jedva sam našla poštu, morala sam poslati jedan dopis za Zagreb - kaže nam gospođa Marija, koja to uglavnom obavlja u svojoj čevrti, na Žnjanu, ali eto, poslom je otišla nešto "do grada" i neugodno se iznenadila na što liči ovaj dio Splita.
Koji bi trebao biti rjedna od razglednica Splita, ali to nažalost nije.
O svemu smo porazgovarali s čovjekom koji ima dosta ideja, za razvoja Grada Splita, točnije njegovog najužeg centra. Frane Galzina, prvi čovjek Građanske inicijative Varošana, o svemu kaže:
- Što se tiče ovog dijela grada Splita na Istočnoj obali od Poljane kneza Trpimira Domagojevom obalom sve do kraja autobusnog kolodvora jer o onom iza, to je jedan drugi, poseban problem, a o tome sad ne bih.ima se što reći. U aktualnoj Odluci o komunalnom redu (prijedlog nove Odluke je lošiji nego prethodni, jer je izbacio neke stroge definicije i obveza Gradonačelnika., stoji tako o izlozima, natpisima, plakatima i reklamama da "izložbeni ormarići i slično služe izlaganju robe i moraju biti tehnički i estetski oblikovani, odgovarajuće osvijetljeni i u skladu s izgledom zgrade i okoliša, sukladno odobrenju nadležnog tijela gradske uprave". (Članak 12.)
Također, Galzina ističe da "vlasnici odnosno korisnici izloga dužni su ih držati ispravnim i čistim i u njima se ne smije držati ambalaža ili skladištiti roba. Zabranjeno je uništavati izloge, lijepiti plakate, po njima crtati, šarati ili na drugi način onečišćavati. Iznimno, dopušteno je na izlozima isticati privremene obavijesti o prigodnim djelatnostima trgovine" - kaže Galzina. Uvjerili smo se na terenu da nitšta od navedenog nije točno. Naprotiv, na Istočnoj obali na djelu je pravi ćumez. Blago rečeno..
U odluci, ističe Galzina, dalje piše da "vlasnik odnosno korisnik poslovnog prostora može bez odobrenja nadležnog tijela gradske uprave na pročelje zgrade odnosno objekta iznad ulaza u kojem koristi poslovni prostor postaviti plošno (cijelom svojom površinom naslonjen na pročelje) natpis s imenom poslovnog subjekta, obrta, imenom poslovnog prostora ili obavijest djelatnosti koja se obavlja u poslovnom prostoru".
- Natpis mora biti ispravan, čist i uredan maksimalnih dimenzija visine 0.5m i dužine jedan metar. Svi natpisi većih dimenzija u smislu ove Odluke smatraju se reklamama i za njihovo postavljanje potrebno je odobrenje nadležnog tijela gradske uprave. Zabranjeno je postavljati reklame na području Grada Splita bez odobrenja nadležnog tijela Gradske uprave (Članak 16.)
Propise o načinu i kriterije postavljanja i korištenja reklama na području Grada Splita donosi Gradonačelnik. Vlasnici ili korisnici reklama dužni su reklame držati u urednom, ispravnom i čistom stanju, a dotrajale (razbijene) ukloniti ili zamijeniti (Članak 17.). Vlasnici ili korisnici reklama koji su prestali s poslovanjem dužni su svoje reklame ukloniti.
Zabranjeno je postavljati plakate na mjestima koja nisu za to određena (javne površine, pročelja zgrada i objekata, posude za kućni i drugu vrstu otpada, telefonske govornice, trafostanice i drugo). (Članak 18.)
Usto, plakati, oglasi i slične objave reklamnog, promotivnog, političkog, informativnog, ili drugog obilježja (u nastavku teksta: plakat), mogu se postavljati na mjestima u skladu propisom koje donosi Gradonačelnik. (Članak 19.)
Također, vlasnici odnosno korisnici izloga, natpisa, reklama i reklamnih panoa, jarbola za zastave i slično moraju ih održavati čistima, urednima i ispravnima, a dotrajali se moraju obnoviti ili zamijeniti. (Članak 20). Na području grada postavlja se turistička i ostala signalizacija u skladu s posebnim propisima. (Članak 21.) - kazuje nam Galzina, te zr kaj ovog detaljnog izlaganja ističe:
- Vizure koja sada imamo su katastrofalne, urbicidne. Naime, što se tiče arhitektonskog dijela:montažne konstrukcije su pune neukusa, metalne, škatulaste, bez ikakve veze s ambijentom, kulturom, tradicijom Splita; "čadori“ uličnih tzv. butiga koji asociraju na buvljake u nekoj "vukojebini na ledini“, s izloženim šugamanima, šalovima "žnj" kvalitete, trafike bez standarda koji je nužan za ovaj potencijalno predivan dio Grada Splita (kad izađeš s vapora ili trajekta pa vidiš lipotu, a sada umisto toga vidiš kažin) - kritičan je Frane Galzina.
Za urbanistički dio pak kaže kako na ovom portetu vise "tende i suncobrani s reklamama raznih pivovare, proizvođača koje užasavaju".
- A tek natpisi i reklame. Pa pogledajmo taj „kičeraj“ koji užasava - objašnjava Frane Galzine, te rezimira
… Ovo je kažin u srcu grada! Nema poštivanja tradicije, kulture, urbanizma, arhitekture, običaja ovog našeg Splita. A uz to, bez obzira na stranačku ili neku drugu diobu (za mene je to nonsens) nema poštivanja ni prema tom prostoru u kojem se nalazi spomenik prvom hrvatskom predsjedniku - za kraj će s ogorčenjem Frane Galzina.
Što reći na kraju nego - teško se ne složiti s ovim tvrdnjama. Dovoljno je uza sve pogledati priloženu fotogaleriju, i zaključiti na ovom je potpuno zakazao Grad Split. Pa, ovuda dolaze turisti, koje ne zaustavlja koronavirus, ali ga zasigurno ovaj kažin neće motivirati na ponovni dolazak.





